Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Senast en människa allvarligt skadats eller dödats av frigående varg i Sverige var på 1800-talet.
Myggor är en betydligt större risk än varg när man är ute i skogen, för att inte tala om fästingar som dödar människor varje år.
Senast en människa allvarligt skadats eller dödats av frigående varg i Sverige var på 1800-talet.
Myggor är en betydligt större risk än varg när man är ute i skogen, för att inte tala om fästingar som dödar människor varje år.
men tror att risken att skadas i trafikolycka på väg till naturen är större än att skadas av rovdjur i naturen.
Räknar man in människan så är vi nog tyvärr farligast för oss själva i Sverige, räknat i antal dödade/år med eller utan avsikt.
Jag vet inte hur jag ska tolka det, ironiskt? Jag tar inte ställning i vargfrågan för jag vet inte var jag står. Det finns bra argument bå bägge sidor.
Att möta en varg i skogen är väl spännande, men att möta en hel vargflock skulle vara mindre roligt. Vargar är väldigt kloka djur, de hjälps åt och förföljer det svagaste djuret tills det är fällt.
Som ensam vandrare unvikar jag helst områden där det är känt att det finns vargar iaf vid övernattning.
Jag har full förståelse för att man vill undvika närkontakt med vargar. Det stämmer att inte många människor har gått åt i Sverige, men hundar, får och andra husdjur har fått sätta livet till i relativt stor utsträckning.
Vill man undvika varg så är renbetesland ett bra ställe att befinna sig på. Finns det renar i närheten brukar skyddsjakt beviljas på de vargar som förirrar sig dit. Och på något konstigt sätt så verkar även de individer som det inte blir skyddsjakt på välja att lämna renbetesland.
Rösta inte på MP så löser sig problemet som det tidigare gjort sedan kan man sända en varg attack på tex älg på bästa sändnings tid någon vecka före nästa val,och göra reportage från en gård nära vargrevir med barn som måste gå eller cykla till skolan.
Människor har ganska lite att frukta för sina liv när det gäller vild Varg i Sverige i dagsläget, däremot så förstör dom livssituationen för många människor i detta nu.
Det som krävs för att dom ska ge sig på människor är att maten sinar, prägling på människa eller sjukdom/skada, det vet man genom att titta internationellt och i dagsläget är det relativt gott om mat för dom här så den faktorn kan vi sannolikt räkna bort.
Men det är klart...någon ska ju bli den första sedan Gysingevargen år 1821.
(om vi räknar bort tragedin med den stackars djurskötaren som blev dödad på Kolmården år 2012)
Rösta inte på MP så löser sig problemet som det tidigare gjort sedan kan man sända en varg attack på tex älg på bästa sändnings tid någon vecka före nästa val,
Sant, dom som är Vargkramare har nog ingen aning om vilken död en vuxen Älg går tillmötes när Vargarna tar den....jag har med egna ögon sett "brottsplatsen" där den långdragna kampen utspelats och stackars sate säger jag bara.
Tarmar, hår och blod överallt där den kämpat för sitt liv.
Sant, dom som är Vargkramare har nog ingen aning om vilken död en vuxen Älg går tillmötes när Vargarna tar den....jag har sett "brottsplatsen" och stackars sate säger jag bara.