Min och Uffes uppfattning om VKV Lisa av 80talsmodell
Jag skrev för ganska många år sedan om min kajak och det lades 1998 upp på
http://www.paddlingsnyaadress.com/minkajak/lisa1.htm
Här textkopia:
"VKV Lisa
Min favorit sedan 1984 är VKVs Lisa. Jag paddlar mestadels i skärgårdar framförallt i Östersjön men har också goda erfarenheter av Lisan från paddlingar i Bohuslän och Nordnorge. Ingen av de drygt 20-tal modeller jag testat har varit en för mig bättre kompromiss än Lisan.
Lisa är en relativt lättdriven och stadig kajak. Hon vakar fint. Byggkvalitet och vikt är mycket bra. Lastförmågan god. Sjöegenskaperna i akterliga vågor är bättre än allt annat jag paddlat. Jag kan i nästan alla förhållanden med packad låda släppa paddeln och fotografera. Lisa finns numera även i en version med skott framför och bakom sittbrunnen men jag föredrar personligen att packa i lådor och stora galonsäckar som jag skjuter mot ändskeppen från sittbrunnen och istället använda sittbrunnssäck som extra säkerhet vid tuffare förhållanden. Jag är 175 cm lång och väger drygt 80 Kg. En person som är kortare än 165 cm föredrar ofta en mindre kajak som t ex Sirius eller Nordkapp. Jag paddlar med en stor kameraväska under knäna och får då god kontakt via lår knän och höfter med sittbrunnssargen vilket gör att det känns som jag styr kajaken med höfterna. Det blir i stort sett lika bra kontroll som i en forslåda.
Nackdelar:
Inte så enkelt att fästa paddelskaft bakom sittbrunnen vid användning av paddelflottör pga det v-formade däcket. Jobbigt att packa framför fotpinnen. Skarven mellan skrovhalvorna har åtminstone på åttiotalsbyggen varit känslig för multipla grundstötningar men det är lätt att förstärka med kolfiberarmerad plast. Jag har det underliggande rodret vilket är bättre hydrodynamiskt än släprodret (se resonemang under min idealkajak) men är lite känsligt för grundstötning när man backar. (Ett roderbladsbyte på 12 år).
Större risk att kapellet trycks in av översköljande sjö med en så här stor sittbrunn jämfört med engelska havskajaker. Sittbrunnssäcken bör dock klara upp en sådan situation. Det går inte att göra eskimåsväng när man sitter kvar på sitsen. Däremot kan jag göra "reentryroll" genom att sätta mig framför sitsen och ha mina raka ben under fördäck och fotpinne när jag använder sittbrunnssäck.
Thure Björck 98-02-23
Copyright © L Bergman
Kontakta Paddling"
På samma ställe finns ytterligare en åsikt om LISA:
"VKV Lisa
Jag har paddlat kajak i arton år. Har provat många olika modeller och konstruktioner. Inget skrov har överträffat min VKV Lisa i fråga om mångsidighet och sjövärdighet i skiftande förhållanden. Dessutom är den förvånansvärt lättdriven när man ser till bredden på skrovet. Men den har enl. mitt förmenande en del brister som irriterar. Fördäcket är för lågt för att ens normalstora fötter, 43-44, har tillräckligt med plats. Det blir mycket svårt att variera fotställningarna. Med skor helt omöjligt. Sittbrunnssargen kunde ha mer markerad överkant längst sidorna för bättre tätning mot kapellet. Med orginalkapell blir alltid mina lår våta när sidsjön är kraftig. Med neoprenkapell är det bättre. Någon form av yttre lastluckor typ VKV Måsen är också något att föredra. Slutsats, idealiskt klassiskt skrov, något ålderdomligt däck, om än vackert. När Vitudden bygger bort de nackdelar jag beskrivit, så köper jag en till "Lisa", tveklöst!
/Uffe Stridsberg, Storvik"
Hälsningar Thure