Varför det? Och varför så dömande? Roder och skedda är i första hand hjälpmedel att hålla kursen med. Ibland används även rodret för att gira. Man bygger väl inte en kanot utifrån vilka hjälpmedel den skall ha utan för vilka egenskaper kajaken skall ha i vattnet; snabb, stabil, rollvänlig, surf, packning etc. Beroende på kajakens sjöegenskaper och paddlarens skicklighet kan det behövas hjälpmedel i viss sjö och vissa situationer. I vissa kombinationer passar en skedda och i andra måste det till ett roder. En skicklig inuit som är född i kajaken kanske inte behöver några hjälpmedel i samma kajak där vi andra föredrar roder.
En helt nybörjare väljer ofta en primärstabil och kursstabil roderkajak. Då krävs inte att man kan en massa styrtag. Paddla bara rakt fram i jämn takt och styr med fötterna. Med vanan vill man utveckla sin teknik. Då väljer man kanske en lite livligare kajak. Rodret åker upp och istället lär man sig styra med styrtag, lutning och kanske med stöd av en skedda. Men man blir inte expert på en dag. När man är ute och tränar teknik kan ju vädret slå om så det krävs mera hjälpmedel för att ta sig vidare utan att arbeta ihjäl sig med styrningen. Bara för att du har en fulländad teknik för skedda har ju inte alla det. Det kan vara en trygghet att veta att man kan få mera hjälp med kurstabiliteten när det friskar i. Alla kan inte ha olika kajaker för långdistanspaddling och dagstur med lek. En får duga till det mesta. Sen kan man ju få för sig att leka lite och snirkla sig in i trånga farvatten även på långtur.
Sen finns det kajaker som närmast kräver roder för att hålla kursen, speciellt i kombination med vingpaddel vad jag förstår eftersom den är svår att ta styrtag med. Har inte provat själv. Har paddlat en del långa K2or. Då behövs rodret för att gira. Kan tänka mig att det samma gäller en del långa raka snabba K1or också.
God vind
Inte dömande, däremot - som jag skrev "om man ska spetsa till det lite". Och om man gör det så kan man ju fråga sig om inte kajaker med både roder och skädda härstammar från en idé av marknadschefen och inte från designchefen....
Ser i klubben (finns några Tahe/Point klubbkajaker med både skädda och roder) hela tiden exempel på hur nybörjare tror att det måste vara bättre att ha en kajak med både och jämfört med att ta t.ex. en Lisa, den har ju BARA roder...
Vidare, hur många gånger har man inte ute på vattnet sett paddlare som använt sig av både skäddan och rodret samtidigt, paddlare som klagat på att kajaken bara vill svänga åt ena eller andra hållet. För att sen se att de sitter i en fallgirig kajak (skäddan fullt nere) och jobbar febrilt med ett roder för att motverka det hela...
Därför var jag inne på att en kajak antingen ska fungera väl med skädda eller roder. Och varför sätta skädda på en fin roderkajak eller roder på en fin skäddakajak?
/Rickard