Varför V-broms på Svenssoncykel?

Bästa bromsarna

Tacka vet jag bromsarna på min Ninja 600. Dubbla skivor med 6-kolvs-ok. 190 kg upp på framhjulet m pekfingret!
/M
 
Men vad är lösningen på problemet?

Vet vi egentligen vad problemet är?

Kan man säga att bland den stora massan så ser de flesta sin cykel som till exempel en telefon, dvs den funkar jämt och man gör inget speciellt med den. Man lägger ingen större omsorg på att lära sig att hantera cykeln och speciellt i olika svåra situationer.

När man sedan hamnar i en nödsituation så inser många (försent) att de inte kan hantera cykeln och snabbt få stopp på cykeln på ett säkert sätt.

Det är då paniken kommer och man råkar ut för en olycka.

Är lösningen att utbilda cyklister i bromsteknik? Eller räcker det med en lapp från cykelnhandlarn i stil med "Varning, dessa bromsar är effektiva och kan vid felaktig användning orsaka personskada" (någonting i stil med detta...)

/Mattias
 
Bästa bromsen?

Härlig debatt.

Vad kan man önska sig av bra cykelbromsar?
1) Kort bromssträcka utan att låsa hjulen.
2) Lätta att dosera.

Två saker inträffar ofta i paniksituation.
A) Bromskraften är för stor i förhållande till friktionen mot underlaget hjulet eller hjulen kanar mot underlaget och det är risk för att man sladdar ikull. Har man behållit sinnesnärvaron kan man ofta klara upp detta genom att släppa på bromstrycket. Om bromskraften är lätt att dosera så motverkar man risken att sladda ikull.

B) Trycket på frambromsen är så stort att cykeln och åkaren gör en framåtvolt. För att detta skall inträffa måste friktionen melan framdäck och underlag vara stor.

B) kan inträffa flera år efter man fått cykeln vid en tillräckligt överraskande situation, träning kanske hjälper en del men den passiva säkerheten hos cykeln dvs bromsarnas egenskaper, hjulbasens längd, cyklistens respektive hela ekipagets tyngdpunkt i förhållande till hjulen, däckens egenskaper, ev framdämpares egenskaper etc. kan alla bidra till att göra B) mer eller mindre sannolik.

Jag misstänker att V-bromsar och breda däck gör B) mer sannolik men jag vet inte. Känner någon till om det finns studier i ämnet?

Kanske skulle man kunna konstruera en broms som ökar kraften gradvis under en halv sekund men som reagerar omedelbart på minskning av trycket mot bromsreglaget.

Hälsningar Thure
 
Jag tror att det måste vara cyklisten som har så pass mycket framförhållning att panikinbromsningar undviks så mycket som möjligt, för övrigt tror jag inte riktigt på låsningsfria bromsar på cyklar, fast det är ju givetvis bara min personlig inställning, skulle det fungera bra så tycker jag att det ska säljas, personligen kommer jag att behålla mina v-bromsar, gillar att tricksa runt på hojen ibland, och det skulle bli lite svårt med låsningsfria bromsar.

Nåväl, det är ett intressant ämne...

Må väl

Stefan
 
Får väl göra som med dämparna

Lockout finns ju på många dämpare, så man skulle ju kunna göra något liknande med bromsarna.

Låsningsfria när man cyklar allmänt, och av med låsningsfriheten när man skall köra seriöst.

Kanske skulle vara något...

/Mattias
 
Bort med frambromsen!

Den "enkla" lösningen på problemet är att ta bort frambromsen! Oftast är den enbart onödig. För oss som vuxit upp med fotbroms så är nog bakhjulssladd väl bekant. Likaså kan jag inte minnas att jag någonsin såg någon flyga över styret under de förutsättningarna. Att lära sig, eller instinktivt, parera en sladd klarar de flesta av. Däremot har jag inte sett särskilt många som klarar av att motverka en cykel som slår runt i hastighet. Har jag fel? Mycket möjligt, men IMHO är det inte bara barncyklar som borde vara utrustade enbart med bakbroms.

Detta gäller naturligtvis för "Svenssoncykling på stan". De som en gång beger sig ut i skogen antar jag behärskar, eller är på väg att träna upp, bromstekniken. I deras fall så är det snarast så att frambromsen krävs pga annorlunda teknik.

Följande test kan göras i valfri backe:

För er som bor i Umeå: Prova ta sats nerför bron från UUS mot stan. Väl nere svänger ni vänster mot Statoli. Testa omväxlande med att låsa fram, bak, fram&bak. Gissa vilket som ger er störst chans kontrollera cykeln:) Ni kan även prova utan att svänga, resultatet lär nog bli något annorlunda men jag kan fortfarande förutsäga vilket alternativ som är att föredra. SVARET är, bort med frambromsen eller sämre (!) frambroms som inte kan låsa sig. Låsningsfritt fram (om det någonsin kommer) med låsbart bak kanske vore idealet?!

I slutändan är det dock den enskildes ansvar att behärska cykeln. Men som sagt IMHO säljs allt för många cyklar "felaktigt" utrustade.

/mats
 
Att ta bort frambromsen är något av det dummaste man kan göra då frambromsen är överlägset mer effektiv än bakbromsen. Förutsatt att man inte låser framhjulet. Att ta bort den tror jag skulle orsaka än mer olyckor. Jag kan ha fel när jag säger det men jag tror inte lösningen ligger i att ta bort frambromsen.

Är det någon erfaren cyklist som tror att man tjänar på att ta bort frambromsen? Jag kan inte tänka mig att det är det.

Må väl

Stefan
 
Ojoj, inte hade jag trott att mitt lilla inlägg skulle skapa sån debatt.

Tjejen som trilla över styret hörde av sig i början av veckan och berättade att käken var bruten på tre ställen. Måste kosta sjukvården mycket pengar med alla dessa olyckor. Kanske kunde en lösning vara att Landstinget delar ut gratis integralhjälmar till alla som köper cykel med V-broms. Mycket möjligt att det blir billigare än att ta vårdkostnaderna efteråt :)

Sen är det en annan fråga hur man får folk att använda hjälmen också.
[Ändrat av didg 2001-10-19 kl 16:01]
 
Steverino kanske har gjort testet jag föreslog?
Vad blev resultatet? Och som sagt var det vardagscyklande stadsmänniskor som det gällde för. Frambromsarna tar bättre men utan egentlig nytta IMO. Det är med bakbromsen man bör bromsa för att fortfarande ha någon styr- och kontroll förmåga. Det är IMHO bättre att med minskad hastighet träffa något eller att kana omkull än att slå runt och landa på vem vet vad. Det är skillnaden mellan att använda fram resp. bakbroms på fel sätt (dvs. låsa bromsen pga okunskap, vilket uppenbarligen de flesta lider av, eller panik, vilket alla kan drabbas av). Resonerar jag fel? Kanske det men visa mej den cykel som säljs med enbart frambroms. Gissa hur många som säljs (sålts) med enbart bakbroms?

För den mindre vågade: Gör provet på slätmark. Möjligtvis funkar fram/bak lika bra som enbart bak när man cyklar rakt fram.

/mats
 
didg; sa:
Kanske kunde en lösning vara att Landstinget delar ut gratis integralhjälmar till alla som köper cykel med V-broms. Mycket möjligt att det blir billigare än att ta vårdkostnaderna efteråt :)

Den här diskussionen är ju kul en fredagseftermiddag... Som nämnts tidigare i inläggen så vet nog de flesta som debatterar här både förtjänsterna med effektiva (v)bromsar och riskerna som finns med att låsa ett framdäck. Att plocka bort frambromsen kommer aldrig att funka då den förklaringen knappast kommer att "köpas" av kunderna (som då blir idiotförklarade på stället...) Folk som inte har ett djupare intresse för sin cykel än för ett par skor kommer alltid att slå sig i trafiken. Man ser ju dagligen folk åka omkring på risiga MTBs och svarva fälgar med för länge sedan utslitna bromsklotsar... Att få så ointresserade människor att förstå risken med ett par EFFEKTIVA bromsar ser ju utsiktslös ut eller hur?

Att utveckla ett effektivt antilåssystem till vanliga cyklar som dessutom måste vara så otroligt billigt att det monteras på COOP-cyklarna (om det inte lagstadgas, huga...) funkar ju knappast heller. Vidare måste denna lösning stå emot "oskötsel" i ett par år av folk som fullständigt ignorerar sitt fordon och/eller har för liten kunskap/intresse att ta hand om det.

Det är inte lätt att lära dumma hundar sitta, eller hur det nu var :)

God helg på er alla!!!
[Ändrat av Buda 2001-10-19 kl 16:34]
 
Buda; sa:
Att plocka bort frambromsen kommer aldrig att funka då den förklaringen knappast kommer att "köpas" av kunderna (som då blir idiotförklarade på stället...) Folk som inte har ett djupare intresse för sin cykel än för ett par skor kommer alltid att slå sig i trafiken.

Det är inte lätt att lära dumma hundar sitta, eller hur det nu var :)

Det lustiga är ju att kunderna redan har blivit idiotförklarade eftersom de lurats att betala för något de inte behöver och inte kan använda. För som sagt intresset (och användarkunskapen) är det si och så med.

Gamla ordspråk är bra :) Synd att ingen tänkte på det innan man började montera frambromsar......

Jag är inte emot att bästa möjliga utrustning kommer även gemene man till del. Men det måste framför allt vara behovsanpassat för att verkligen vara funktionellt. Skulle kunna sätta ihop en cykel med "cream de la cream", vilken 9/10 "Svensson" omedelbart skulle gå och förolycka sig med innan de kommit upp på cykeln ;-)

Hur många olyckor beror på felaktigt använda snabbkopplingar? Behöver "Svensson" dessa? NEJ, men det är ju "utveckling". Don efter person......

/mats
 
> 100-årig diskussion

Ursäkta följande utsvävning från ämnet.

På 1880-talet rådde en liknande diskussion innan "säkerhetscykeln" tog över efter höghjulingarna.

I Ny illustrerad idrottsboks andra band utgiven av Viktor Balck 1887 finns det mycket läsvära kapitlet Hjulsport skrivet av Adolf Östberg med fantastiska illustrationer.

Här ett citat om säkerhetscykeln "Kängurun".

Sidan 424.
"De särdeles låga hjulen medgifva, att man med största lätthet i god fart kan sitta upp och af, hvilket gifver en viss trygghetskänsla, i synnerhet i backar. Maskinens utseende är visserligen något egendomligt samt saknar till en del den elegans och lätthet, som utmärker en vanlig tvåhjuling (=höghjulingen min kommentar), men den är ej heller konstruerad för ungt folk eller för kapplöpningsbanan. Uppför en backe går den förvånande lätt och utför är den beqvämligheten sjelf, i det man placerar fötterna på fotstöden (detta var före frihjulet min kommentar) och sitter så beqvämt som i en stol. På ojemn och stenig väg är denna maskin med avseende på ryttarens säkerhet mycket överlägsen den vanliga, den är t. o. m. påstå vi, säkrare än en trehjuling, man behöver ej frukta hvarken för att gå öfver eller förlora jemnvigten. (Figur 55.)

Under ridt på starkt trafikerade vägar, erbjuder Kängurun fördelen att kunna stannas med bromsen nästan ögonblickligen utan risk för att gå öfver, och då ryttaren, som blott befinner sig några tum från marken, kan hoppa af och svinga sig upp med största lätthet och säkerhet, så är risken så godt som ingen."

Hälsningar Thure

PS Nu kanske jag blir förvisad till ett forum för Cykelhistoriska Föreningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
ekis Varför heter det v-broms? Mountainbike 7
andess svampig broms Mountainbike 6
polarhund Kostnadseffektiv broms? Mountainbike 6
pathfinder77 Ställa in V-broms Mountainbike 1
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
Drifter Hur fixar man en V-broms som gnisslar? Mountainbike 14
Skrikande broms Mountainbike 2
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg