Ens eget ansvar
Tjena.
Måste lägga mig i nu.
Jag har viss insyn i akutsjukvården i stockholm och som föregående talare nämde så har antalet cykel olyckor ökat markant samt blivit allvarligare.
Brutna käkar, utslagna tänder och ansikts/huvudskador samt obehagliga skrapsår i ansiktet har tagit över som de vanligaste cykelskadorna.
Tidigare så har skadorna varit av annan typ, ofta med skrapsår och stukade/brutna armar/handleder och liknande. Dessutom har olyckorna inte varit lika allvarliga.
Vad beror detta på?
Troligen att cyklingen har ökat samt att utvecklingen på bromsar gått framåt så att till och med den billigaste cykel utrustas med bromsar som för ett par år sedan var så dyra att enbart toppmodellerna utrustades med den typen av bromsar.
Troligen så kommer det inte dröja särskilt länge innan samma sak händer med skivbromsar, dvs att de blir så billiga att tillverka att de till och med kommer på barncyklar. Men det är att gå ifrån ämnet.
Vad kan man göra åt problemet?
Sämre bromsar på pöbelns cyklar?
Det låter lite som argumentet på 1800 talet att endast de rika skulle bada, för dålig kost och dålig livsföring kunde göra att sjukdomar får fäste i kroppen. Således var det bara de rika (som hade råd att äta bra) som skulle bada då deras kroppar var friska och klarade av det.
Dessutom, vilken typ av säljargument är det? (det var någon tidigare som skrev om detta)
Montera på en bromsdämpare i efterhand?
Hur många av dom som köper en heldämpad 26" Logan på Coop Forum (fd Obs) eller motsvarande på Biltema vet ens om att denna produkt finns?
Man kan troligen säkert säga att vi som håller till här och på andra forum runt om på nätet vet hur man bromsar. Vi vet troligen också att denna produkt finns, fast till vilken nytta?
Dom som verkligen skulle behöva produkten vet säkert inte om att den finns, dom har inte kunskap att montera den och de vill säkert inte betala extra för en bromsförsämrare.
Kräva att cykelhandlarna informerar?
Det tror jag personligen är en början. Kanske inte rätt början, men i alla fall en början.
Man kanske kan nå fram till några så att de i alla fall testar sina bromsar så att de vet hur mycket man kan dra i bromsen innan det låser sig.
Varningsblad i manualen?
Min åsikt är att det troligen inte fungerar (hur många läser manualen) men det kanske når fram till några?
Låsningsfria bromsar?
Det tog lång tid för bilindustrin att komma dit, men nu finns det i många bilar. Frågan är hur lång tid det skall ta för cykelindustrin att komma dit med. Jag tror att den passiva säkerheten i låsningsfria bromsar är nödvändigt. Självklart skall bromsarna ha motsvarande den lockout som finns på dämpare så att man kan (om man vill det) ha möjligheten att låsa bromsarna.
Jag tycker att det är individens ansvar att se till att man kan sin utrustning, men helt klart så bryr sig vissa inte om att testa innan. Kan man underlätta så att så få som möjligt av de mindre intresserade individerna gör illa sig så är det positivt. Frågan är bara hur.
/Mattias