När jag varit ute på lite längre vandringar och cykelturer med en eller flera övernattningar, har jag tänkt att kommunala skogsbadplater skulle vara perfekta ställen att tälta på. Där finns ofta en toalett, vatten och skräptunna. Men…..där möts jag nästan undantagsvis av en skylt med tältförbud alla tider på dygnet, alla dagar på året.
Är det någon här som vet vilket lagrum som kommuner använder sig av som övertrumfar grundlagens allemansrätt?
Jag känner till Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Med tanke på hur tomma och öde dessa platser är större delen av året borde inte detta tillämpas så rakt av!
Kommunala föreskrifter m.m.
40 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer i en kommun, får kommunen meddela föreskrifter om
1. tomgångskörning med motordrivna fordon,
………………….
9. bränning av halm på åkermark, och
10. luftvärmepumpar.
Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.
Är det någon här som vet vilket lagrum som kommuner använder sig av som övertrumfar grundlagens allemansrätt?
Jag känner till Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Med tanke på hur tomma och öde dessa platser är större delen av året borde inte detta tillämpas så rakt av!
Kommunala föreskrifter m.m.
40 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer i en kommun, får kommunen meddela föreskrifter om
1. tomgångskörning med motordrivna fordon,
………………….
9. bränning av halm på åkermark, och
10. luftvärmepumpar.
Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.