Varför ställer folk inte upp skidorna?

Själv undrar jag vad det är som ni retar er på - egentligen? Vad gör det om det ligger skidor i snön utanför fiket (förutom att det inte ser lika prydligt ut som när de står i prydliga rader i speciella ställ)? Är det svårt att ta sig fram? Är det något som hindrar er att ställa egna egna skidor i ställen?

Jag menar, attityden att om nån lagt sina skidor på ett sätt som jag inte gillar så har jag rätt att flytta på dem/köra över dem/repa dem känns ju inte så mogen. Tycker jag

Ja, det blir svårt att ta sig fram. Ja, de utgör en fara för vissa som fortfarande åker på skidorna och inte räknar med att det helt plötsligt ska ligga drällande skidor i backen (på vissa ställen). Nej, jag hindras inte så väldigt mycket att ställa upp mina egna skidor, mer än att jag med klumpiga pjäxor på fötterna tvingas gå hinderbana för att inte trampa på andras skidor (och ibland orkar jag inte bry mig så himla noga...)

Men diskret flyttning av 4-6 skidor brukar räcka för långt kaos.... en som prövat....

Jag säger inte att det är rätt/snyggt/bra/smart med skidor lämnade på platten, men snarrrrk för allt beteende att sabba för att demonstrera! Eller demonstrativt köra över dem. Kom igen... hitta andra sätt att påverka, eller inse att det är det nya sättet att lämna dem? Eller säg till folk direkt istället för att tro att "finurliga tricks" ska lära folk. (OK, en liten provokation för jag är också rätt ordentlig, egentligen.)

Måttligt roligt, snarare superstressande om man kommer ut och inte hittar sina skidor där man lämnade dem. Även om det skulle vara hyrskidor. Jag var på en UCPA-resa (skidutrustning ingår om man så önskar) där det var en annan resenär som råkade ta mina utcheckade skidor i skidförrådet, lagom kul att vara den som står utan, eller med fel par, när kursen börjar kan jag säga...

Det bästa är väl om man snubblar på skidorna och gör illa sig för då kan man stämma ägaren på ett tiotal mijoner.

(I alla fall om man bodde i USA.)

avslutad210712

Gäst
En sak som jag tycker är betydligt allvarligare är alla dessa snowboardåkare som sätter sig (sällan man ser skidåkare som sitter ner) och vilar överallt i backarna och ofta bakom en liten kulle vilket gör det fruktansvärt obehagligt när man har fullt sjå att inte köra på dem.

En sak som jag tycker är betydligt allvarligare är alla dessa snowboardåkare som sätter sig (sällan man ser skidåkare som sitter ner) och vilar överallt i backarna och ofta bakom en liten kulle vilket gör det fruktansvärt obehagligt när man har fullt sjå att inte köra på dem.

Den sittande snowboardåkaren är ju ungefär lika lång som ett skidåkande barn eller en nyvurpad vuxen. Är du arg på såna också?
Satsar man järnet över skymda krön, eller saknar förmåga att undvika stillastående föremål, ska man nog inte åka snabbare än att eventuella krockar blir mjuka. Ploga. ;)

Värre är det ju att unvika ovana åkare som kan svänga lite hur som helst när som helst. Men eftersom det är jag som åker snabbt och kommer uppifrån är det mitt ansvar att unvika krock, inte nybörjarens.

Jag inser att det är många i tråden som inte förstår problemet.

Ett par skidor som ligger på marken tar upp ungefär 10 gånger så stor markyta som ett par skidor som ställs upp (antingen i ställ eller genom att tryckas ner i snön).

Det innebär att 10 personer som låter bli att ställa upp skidorna tar upp plats som annars 90 personer kunde ha utnyttjat.

Dethär med att

tilldela andra det ansvar man inte själv tar, är både oroande och irriterande. Men troligen en följd av egotänkandet. Hur kunde den snällaste apan bli sådan?

avslutad210712

Gäst
Den sittande snowboardåkaren är ju ungefär lika lång som ett skidåkande barn eller en nyvurpad vuxen. Är du arg på såna också?
Satsar man järnet över skymda krön, eller saknar förmåga att undvika stillastående föremål, ska man nog inte åka snabbare än att eventuella krockar blir mjuka. Ploga. ;)

Värre är det ju att unvika ovana åkare som kan svänga lite hur som helst när som helst. Men eftersom det är jag som åker snabbt och kommer uppifrån är det mitt ansvar att unvika krock, inte nybörjarens.

Skillnaden mellan ett barn och en nyvurpad vuxen är kontra sittande snowboardåkare är väl valet man gjort.

Men jag tolkar ditt svar som att det är helt ok att sätta sig ner i backen.

[Ändrat]

Och ja jag tycker det är svårare att undvika 5-10-15 snowboardåkare som sitter i bredd bakom ett krön än att undvika ett barn eller en vurpad vuxen.

Nu är det förvisso ett par år sedan jag åkte utförs senast, men jag fattar ärligt talat inte vad som är problemet (trots att någon tog sig tid att eh.... hrm... förtydliga trådstarten lite).

Om det ligger en massa skidor på marken nära en dörr så kan man väl gå runt? Om det ligger ett par precis framför dörren kan man väl kliva över? Jag har iofs aldrig sett skidor liggandes precis där man vill gå, men det kanske börjar förekomma sedan jag åkte sist, vad vet jag...

Jag tycker det är lättare att hitta mina skidor om dom står upp, så jag ställer mina skidor upp. Gärna lite avsides, för att ytterligare underlätta hittandet, och för att slippa att dom blir inbyggda av andra skidor. Men om nu någon tycker att det är enklare att låta skidorna ligga på marken kan väl den personen få göra så. Min värld går inte under.

Visst finns det en massa ineffektiva beteenden att irritera sig på om man vill. Om man, som jag, ser ett optimeringsproblem där andra inte ser ett skit så har man alla möjligheter att bli förbannad. Folk som stannar nära dörröppningar/rulltrappor, folk som går långsamt, folk som står och väntar framme vid baggagebandet, o.s.v.

Men att bli sur för det är helt valfritt.

Har man fina skidor

kan det var idé att ta ena skidan och byta med kompisen så att man ställer upp två udda par en bit ifrån varandra så att eventuella tjuvar får det lite svårare.

Mina skidor kan inte stå upp.

Thure

Bilagor

• mens-t-shirt-logo.jpg
    mens-t-shirt-logo.jpg
    35.7 KB · Visningar: 241
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg