Jag får be att tacka åter igen.
Återigen väger du dina ord på guldvåg, och du är väldigt noga med att tala om att du bara kan utgå från dig själv, inte rekommenderar osv.
Det tror jag är bra, men även någonting som egentligen inte skulle behöva sägas.
Jag förstår anledningen, samtidigt som jag förstår att en erfarenhet som en inspirerad kamrats död blir orsak till både tvivel på sig själv, sina ord och till skuldkänslor.
Här kommer ändå lite tankar (fast jag sa att jag skulle låta bli, får skylla på den goda Sierra Nevada Torpedo IPA'n, i dödlig kombination med ett i allmänhet bristande omdöme):
Klart står ju, att när det gäller det här, så är man ute och trampar på okänd terräng, inte minst psykologiskt. Det som möter en på vägen, oavsett om det gäller ens egen frisolo, eller ens reaktioner en kamrats frånfälle p.g.a nämnda frisolo, är väl minst sagt ett äventyr ut i psykets yttersta träskmarker. Come good or bad.
Samma princip, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt: Håll i, och kom ut levande, eller inte.
Det sätter verkligen saker på sin yttersta spets, vilket inte skiljer den ordinäre tradklättraren så hemskt mycket från frisoloisten. Allt beror på den enskildes utgångsläge: var hittar jag MIN kant att balansera på? Var hittar jag det som verkligen betyder något? Där jag får konfrontera mig själv på ett fullkomligt och ärligt sätt?
I början av "karriären" var den kanten att våga ta sig upp 15 meter på en inomhusvägg på topp.
DÅ var var man ute å trampade, minsann!
Känslan att
övervinna har för mig varit den viktigaste inom klättringen: när jag insåg att jag kunde
övervinna, var t.ex steget från att vara löneslav inom ett yrke jag aldrig velat ha, till att gå till universitetsstudier inom biologi en smärre baggis. Tack, Vertikaliteten.
Jag har lärt mig mycket av dina svar, och inte minst din fina artikel, och har från att slött ha tagit avstånd och känt obehag inför frisoloklättring (andras, mind you, I'm not going there
), mer landat i ett nolltillstånd, ett slags undersökningsläge, som varken är dömande eller påhejande.
Anledningen till att jag startade tråden var måhända en smula naiv: Kanske kunde jag, genom att få ta del av lite tankar i frågan, få tillgång till möjliga förhållningsätt inför i sammanhanget banala saker som runoutskräck, rädsla inför att pusha gränser, den irrationella skräcken som häromdan fick mig att dubbelkolla knuten när jag var tio meter upp på TOPPREP (!).
Jag fick mycket mer än så.
Mille Grazie, som finnen sa.