OK - Yakherden,
jag får väl yttra mig i denna tråden då jag känner mig någorlunda insatt i frisolokonsten, samt att dina frågeställningar känns ärliga och uppriktiga.
Tidig Varning för att detta kan bli ett något långrandigt svar, men läs noga igenom om Du verkligen är intresserad - glöm inte heller bort att läsa mellan raderna så att säga...
- - - - - -
Först vill jag bara börja med att säga att det här med frisolo ÄR ett otroligt laddat ämne bland klättrare, alla verkar ha en mycket bestämd uppfattning, trots att de oftast inte frisolar själva eller frisolar så lätt grad att det knappast kan räknas som riktig frisoloklättring.
Jag har efter många år lärt mig att väga mina ord på guldvåg när det kommer till frisolo, inte minst för min egen skull då frisolo är en ytterst personlig och filosofisk sysselsättning för mig.
Jag har frisoloklättrat (upp till min egen onsightgrad på trad dvs 7+) i många, många år (15) och har alltid störts av att (svenska) klättrare blir provocerade och illa till moods av att se, eller t.o.m bara höra talas om det. De åsikterna har i sin tur provocerat och sårat mig, och har många gånger fått mig att känna mig utstött och malplacerad i klättersammanhang.
Nu kanske detta håller på att ändras lite grann då det tydligen finns frisoloklättring i filmen Crackaholic (har inte sett den själv) samt att svenska klättrare blir duktigare och reser mer än för, säg tio år sedan, och därmed exponeras för mer frisoloklättring utomlands, som exempelvis i USA där det av någon anledning är mycket vanligare än här.
Det var just frustrationen mot svenska klättrares åsikter ang frisolo som gjorde att jag startade tråden "The Dark Art" här på Utsidan för åtta (!) år sedan, en tråd som spårade ur och fick mig att må rätt så dåligt faktiskt.
Det bästa sättet att sabba känslorna och tankarna kring frisolo är att snacka om dem med folk som inte har samma erfarenheter och funderingar. Det är två olika världar faktiskt.
Du kan också, om du vill, läsa en artikel jag skrivit här på Utsidan om en soloklättring i Norge. Det var ingen äkta frisolo då jag hade med mig rep och säkringar på grund av den sena tiden på året med frost och is på väggen. Men dock, av de 24replängderna så frisolade jag minst 95% av leden, och året efter gjorde jag en ren frisolobestigning i riktiga sommarförhållanden på torr och varm klippa. I den texten kan man kanske uppfatta lite av "själen" i frisolo sammanhang.
Vad är det då som provocerar båda parter (frisolo-nissar vs. svensson-klättrare).
Finns inget enkelt svar på den frågan...
Mina erfarenheter (jag talar endast utifrån mina egna erfarenheter, och de behöver givetvis inte vara Sanningen om Alltings Varande...) är att det finns massor av missuppfattningar och förutfattade meningar.
T.ex :
- Jamen de som soloklättrar är ju helt dumma i huvet!
- Äsch frisoloklättrare klättrar ju alltid så jävla lätta leder att de aldrig faller!
- Va fan då, imponerad? - Det skulle väl jag också kunna sola, löjligt.
- Ähh det är ju farligare att köra bil - å man riskerar ju att dö varje dag man vaknar!
- Vandrare tar större risker när de går upp på fjälltoppar!
- Det är ju inte ens farligt, har du nånsin sett/hört nån frisoloklättrare dö?!
O.s.v O.s.v...
Mina favoriter är de som tror att de Verkligen Vet Vad Det Handlar om;
T.ex :
- Den som klättrar frisolo fattar inte hur farligt det är!
- De fattar inte hur anhöriga för lida om de ramlar ner!
- De har inte fattat att de verkligen kan dö - de blundar givetvis för riskerna!
- Solokillen fattar inte hur det känns för oss som skall samla upp bitarna vid insteget!
- Fan vad oansvarigt, riskera att hela räddningstjänsten står inför traumatiska upplevelser bara för en kick!
O.s.v O.s.v...
Ja du Yakherden, jag vet knappt vilken ände jag skall börja i för att kunna förklara och svara på Dina frågor.
Först.
Det finns så många olika typer av frisolo för frisoloklättraren, det är väl kanske den största missuppfattningen mellan "vanliga" klättrare och frisoloklättrare.
T.ex som när en duktig klättrare som leder sjuor trad onsight solar en kort 15-20 metersled i grad fyra som han gjort hundratals gånger tidigare på topprep och kallar det för frisolo och därmed förklarar för alla att han VET vad frisolo går ut på. Det kan störa och provocera en "riktig" frisoloklättrare rätt mycket faktiskt.
Eller när en "vanlig" duktig klättrare tycker till om en frisolobestigning av tex Sydpilaren på Mongejura är onödig och löjlig för det är ju bara sexa klättring på den och han har minsann gjort en sjuminus solo på den tio meter höga hemmaklippan och Det var däremot hårt o tufft för graden var hårdare och det är graden som räknas.
Det finns massor av exempel på hur kommunikationen kan skära sig på ett mycket tidigt stadium.
Sedan är det förstås stor skillnad på soloklättringar för soloklättraren också.
Det är helt olika mentala förberedelser för en frisolo av tex Sydpilaren i Romsdalen jämfört med en frisolo av tex Via Lara i Nissedal.
För mig personligen var det stora utmaningar båda två. Sydpilaren ville jag mentalt uthärda och överleva, på Via Lara ville jag göra en snabb Onsight på under tjugo minuter.
Risker finns på båda oavsett grad - men för mig kändes det som om jag hade näst intill 100% chans att överleva på Via Lara medan det på Sydpilaren kändes som en 70% chans att överleva.
Hur hantera risken att dö?
Det är upp till var och en - alla har vi olika funderingar kring livet - alla har vi olika erfarenheter.
Jag personligen har levt mitt liv i bergen, och jag har förlorat allt i bergen - det är ingen överdrift eller filosofiskt dravel att säga att jag redan dött i bergen - Provocerande va?? - hehe!
Jag vet hur det är att förlora den man älskar, jag vet hur det känns att förlora någon pga att de utsatte sig för risker i bergen.
Jag känner ingen som dött i en trafikolycka men jag har över tio nära vänner som dött i klättring.
Jag har haft två flickvänner som dött i bergen - den ena under en ren frisolotur på sommaren.
O.s.v
Det jag vill säga med det här är att vi hanterar risker och klättringar allt efter erfarenheter och händelser som inträffat i livet - och det är olika för alla.
Frisoloklättring är livsfarligt - troligen det mest extrema du kan utsätta dig för beroende på vilken led och sinnesstämning du befinner dig i.
Frisolo kan också vara rätt så harmlöst och relativt säkert och avkopplande - allt beror på...
Vad är det som driver en till frisolo?
- Det finns inget enkelt svar...
peace
edit - rätta några stavfel och lade till några rader, end.