• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför säger 'alla' situationstecken?

Jag minns inte att vi lärde oss så mycket om olika varianter av citattecken i grundskolan/gymnasiet. (Högre nivå har jag ingen erfarenhet av pga av en viss Göran Persson som lekte skolminister innan han blev statsminister. Så jag gick 3 år i gymnasiet utan att få gymnasiebehörighet...)
Det jag lärt mig om citattecken är i sådana här trådar och liknande.

Något annat jag retar mig på journalister är att de talar om ”teoristattacker”. Kastar de böcker?

De är också duktiga på att kalla fartyg, flygplan och tåg för fordon :) och förväxla pistol/revolver.
 
Nordesjö; sa:
Ni som vet det enda program som den knappen funkar i, samt dess funktion, skicka svaret till svar@bortkastadtid.nu ;)

Kanske inte ett program... men eftersom det inte verkar finns någon vettig användning för Scroll Lock så använder man den ibland för att styra KVM-switchar.

/Ulf
 
Nordesjö; sa:
Själv tycker jag att det är ett betydligt större problem att vi år 2006 har tangentbord som har Scroll lock-knappar* och ¤-tecken men inte citattecken och tankstreck.

Jag undrar när de ska göra en knapp för att skriva Euros. Det finns såklart ett kortkommando, men det har jag inte orkat lära mig.
 
€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€

Här får du några du kan kåppa å klistra.
Tar de slut är det bara att höra av sig.

Förresten, alla knappar på tangentbordet är kortkommandon...
 
Samma tema;

Varför säger folk 'insektsnycklar'?

Jag hävdar 'okunskap' och att folk inte funderat på vad ordet egentligen betyder i båda fallen samt ber om ursäkt om jag använt fel sorts citationstecken.
 
Zeeke; sa:
Du kommer att förstå bättre när du tagit nästa språng i svenskan och börjat läsa mer böcker.

Så rätt du har. Skulle gärna vilja läsa ännu mer. Än så länge har jag bara hunnit med ett 80-tal.
Edwardsson komplett.
Mankell komplett.
Nesser komplett.
Holt komplett.
Paasilinna komplett.
Marklund nästan komplett.
Plus ytterliggare 30 volymer av olika författare.

Nej, det är ett stort nöje att läsa svenska böcker och visst funkar det även utan citationstecken. (Fast det där med titlarna mitt i texten är verkligen ett problem. Var slutar titeln???)
Min avsikt var bara att provocera lite resp. att få er att ifrågasätta de egna konventionerna. För det gör man inte utan en kontrast. Jag har t.ex. aldrig ifrågasatt det tyska räknesystemet, tills jag stod framför 20 unga svenskar och försökte förklara det. Först då såg jag hur ologiskt och krångligt det är, att säga "ettochtjugo" istället för "tjugoett" som ni och britterna gör.

Att en sak är väl förtrogen, betyder inte alls att den är logisk.

Språk följer ju sina egna regler och behöver inte alls rättfärdiga sig för att vara operfekta i matematiska hänseenden. Men varför kan inte vi ha sådana smarta verb som ni har, t.x. mikra eler bila eller tågluffa. Vi behöver en hel mening för att uttrycka det.
 
Ojojoj.

Nordesjö; sa:
(Varför skriver folk "Euros"? Bor vi i Tyskland? ;) )

Har aldrig hört någon säga "Euros", alla säger "Euro" i plural. Vi sa ju inte heller "Marks", utan "Mark".

Men varför säger ni Evro istället för Ojro? Det är ju inte så att ni inte kan utttala oj-ljudet. I så fall skulle jag förstå. ;)
 
Citationstecken använder man ju i svenskan främst för citat. För att markera t.ex. en titel mitt i löpande text så finns det andra typografiska knep att ta till. Kapitäler eller spärrad text är ganska vanligt.

De vanliga citationstecknen är faktiskt inte så bra ur typografisk synpunkt, de linjerar inte snyggt med texten (särskilt inte om texten innehåller gemener). Då är gåsögonen betydligt bättre.

Då sa han ”oj” eller då sa han «oj».

(Hmm, bara för det blev jag osäker på åt vilket håll gåsögonen skall vara, men jag tror det där är svenska sättet att vända dem.)

Men i och med datorernas (och 7- resp. 8-bitars ascii) intrång så försvann många av de typografiska tecknen. Sen i och med Unicode och mer kompetenta ordbehandlingsprogram så finns de igen men har blivit bortglömda.
 
mielo; sa:
...säger "situationstecken" istället för citat- eller citationstecken...
Tror det är enbart dålig artikulering. Ska raskt övergå till att säga citattecken istället.

I övrigt blir det de tecken jag hittar på tangentbordet och vet vad de är. Grafem och allografer? Har aldrig hört talas om och använder följdaktligen inte. :)

Med vänliga hälsningar,
Aina