Varför så smala?

Det där med att fungera i preppade spår låter ju som en vettig anledning. Jag förstår iochförsig inte tjusningen i att åka där alla andra åker, men så har jag ju alltid varit lite oppositionell och egensinnig av mig. ;-)

Tack för alla svar!

ärligt talat är det nån vidare tjusning med att "åka" skidor där och så som du beskriver? alltså i lössnö där man sjunker ner till ljumskarna. oavsett längd och bredd på skida är det knappast åkning vi pratar om, mer ett fruktansvärt jobbigt sätt att gå på. vad orkar man tillryggalägga, max nån kilometer på en hel förmiddag. dom få gånger jag gett ut på dylika äventyr har jag bara känt en fruktansvärd frustration.

Att åka i lössnö kräver ett par lössnöskidor och dina turskidor duger nog endast till preppade spår
En skida för lössnö behöver inte vara tokbred men däremot ska den vara lång och tillverkad för att fungera i lössnö.
För 70kg plus packning skulle jag skaffa skidor som är ungefär 80mm breda och 2600-2800mm långa.Upp till 3000mm är inga problem om tyngden kräver detta.
Att åka på riktiga skidor kommer att vara något helt annat än turskidor i lössnö.

Nej precis, att åka i skog (eller lösare snö på fjället) med typiska turskidor är inte någon höjdare. Det var därför jag undrade varför man inte gör dom bredare.

Vita Blixten (Försvarsmaktens skidor) tror jag är ca 80 mm breda och 2150 mm långa, och de fungerade ju helt okej även med lite last på ryggen. Ska man ända upp till 3000 mm så får det väl vara riktigt pudrig snö och lite tung packning, men hellre låånga skidor än snö till ljumskarna.

Här är en intressant artikel om lössnöskidor.

"Oro över att den praktiska kunskapen om skidåkning - utanför preparerade motionsspår - höll på att gå förlorad, hördes redan i början på 1930-talet i vårt land."

"- Ja, det är faktiskt otroligt få människor som idag känner till hur det fungerar att skida på riktigt långa skidor. Men jag kan bara säga att det är en enorm frihetskänsla när man ser att skidspetsen alltid ligger ovanpå snön, när man glider fram över lössnön, slipper skida i uppkörda skoterspår - och kan fara precis dit man vill."

Kolla in kopian av Kalvträskskidorna, världens äldsta skidor, 5200 år gamla!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg