Varför så dyra Arcteryx??

malindo; sa:
Om vi ska spinna vidare pà detta ámne sâ är det ju faktiskt inte tillverkarna av kläder och skor som designar sásongens nya färger, utan detta àligger väverier resp. tanneries (garverier?),

Men det är väl lättare för den enskilde tillverkaren att påverka underleverantören än det är för till exempel den enskilde konsumenten att påverka tillverkaren?

Om ni säger "Vi vill ha gråbrungrönt läder nästa år, annars byter vi leverantör" får ni väl bättre respons än om jag skriver och säger "jag vill ha gråbrungröna kängor, annars köper jag ett par Tretorn Sarek"?

Öh, hmmm... var var vi nu igen? Varför är Asterix så jäkla mycket dyrare än likvärdiga Osprey på säckar för Alpin/Bigwall-klättring? :)

[Ändrat av Nordesjö 2004-04-19 kl 16:34]

Den största makten ligger i den enskilde konsumentens hand, pà det att han genom att ej köpa den färg han ej kan lika ser till att hela kedjan bakàt màste ändra sig. âtmindsonde ár det vál sà teoremet lyder..

Ang. Arcteryx etc har jag hört att de styr priserna ganska tufft Over There, och att de smà Momma & Papa-shops som prisar lágre än vad som rekomenderas, ej levereras varor.

Höga priser är ju en gammal effektiv medicin, som tidigare nämts, om man vill fà sitt márke att verka báttre án andras. Naturligtvis bór produkten vara accpetabel, annars`hàller inte den strategin i lángden.

Mats

malindo (Mats Lindholm) skrev:
Den största makten ligger i den enskilde konsumentens hand, pà det att han genom att ej köpa den färg han ej kan lika ser till att hela kedjan bakàt màste ändra sig. âtmindsonde ár det vál sà teoremet lyder..

Japp... jag tror faktiskt att de största bromsklossarna är
1. Butikspersonalen, som inte har ett bra system för att studera efterfrågan. De följer upp vad som säljs, men inte vad som efterfrågas (viktig gradskillnad). Ofta agerar försäljare som om de färger och modeller de själva säljer är bestämda och låsta av gudarna.
2. Konsumenterna som inte fattar att de faktiskt kan påverka bara de slutar vara så slapprövade.

Höga priser är ju en gammal effektiv medicin, som tidigare nämts, om man vill fà sitt márke att verka báttre án andras.

Exakt. Ur ett varumärkesperspektiv har ju Arcteryx gjort HELT rätt. De har ju faktiskt lyckats hur bra som helst att få oss konsumenter att tro att det faktiskt är värt att betala en tusing till för ett plagg bara för att det kommer från dem. Bara att gratulera!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg