Varför så dyra Arcteryx??

Re: Utseende

orchid; sa:
Varför är för övrigt alltid dammodellerna av friluftskläder så överlägset mycket snyggare än herrmodellerna?

En bekant som jobbar i friluffs butik s att damerna kan välja bort en viss ryggsäck som i övrigt är perfekt bara för att färgen är fel. Om fler herra gjorde likadant kanske vi också skulle få snyggare plagg. Om någon inte vet vad Mattias menar, kolla på Haglöfs ryggsäckar eller Garmonts skor. Gillar herrar att ha fula färger?

Arc'Teryx - kolla sömmarna t.ex.!

Hejsan, itne hemma på backpacks men lite grann på jackorna (hard-shell). Stygnen är i regel betydligt(!) tätare på en Arc'Teryx än på en Mammuth, Marmot, Schöffel t.o.m. än på Klättermusens jackor. De använder 13mm tape istället för 20mm+, dragkedjorna går in i skyddande "garages" så att de inte fastnar i onödan, de är total vattentäta, slitstarka. Detaljer som snabb-torkande fleece över hakan, i nacken, mm.

Klart en klass för sig. Enda som stör mig på Theta AR är att den prasslar så att man blir döv med "hood:en" på. :)

Theta SL är en hel del tystare, men jag vet inte om den paalar 25 kilos ryggar i långa turer eftersom det Paclite material i den istället för 3lagers + XCR & ...

Om nån har Recon Jacket från Norröna vore jag mycket spänd på "tystheten" i plagget. Fast jag tror jag faller för alpha SV eller Theta jackan i alla fall, prassel hit eller dit, jackorna är en drömm...

Jonas

Re: Utseende

orchid; sa:
Utan att göra detta till en ny TNF-gubbvarningstråd, så tycker jag att Arcteryx gör förbannat mycket snyggare jackor än konkurrenterna. Färgerna är oftast betydligt trevligare. (Varför är för övrigt alltid dammodellerna av friluftskläder så överlägset mycket snyggare än herrmodellerna?!)
Just därför har jag funderat på att köpa en paclitejacka från Arcteryx för att ersätta min något slitna Marmot Precip (2 år på julafton). Eller har någon ett annat förslag?
The rude crude is back i see :) Nu börjar vi snacka västligheter. Vi skall givetvis betala för märket som vi inte ens kan stava till och än mindre uttala. Dom har ju flaggat, sponsrat och pushat den så den heter 'Vertical Arcetryx without Limit' numera.
Vad var det som var väsentligt. Jo fan, vi skall vara snygga! Det kan vi betala för och då kommer jag att tänka på 'the feeling of leather on naked skin' De ni!
Men vad kan jag göra, jag har inte ens kropp för att vara snygg så det är bara färgerna jag måste matcha så de inte skär sig och då har märket ingen betydelse. Inte priset heller bara det ser snyggt ut.... färgerna alltså.... // RJ

Re: Re: Utseende

Jag utgår från mina behov. Jag studerar och bor i Stockholm och tar mig fram per cykel. Det gör att friluftskläder är betydligt mer funkis än moderiktiga stadskläder. Om jag nu ska bära denna avvikande klädsel, vill jag i alla fall kompensera med att den ser så (relativt) snygg ut som möjligt.

Jag konstaterar också att min icke-sport/friluftsintresserade flickvän tyckte att (enbart) Arcteryxjackorna var snygga. Jag skulle dock vilja ha en klaff med kardborre för enklare ventilation om jag ska slå till.

rygga

Vet inte vilken som e prisvärdast men har "hört" att båda fabrikaten tillverkas i samma fabrik.
Så materialet och konstruktionen är kanske olik men montering "sy-kvaliten" bör ju vara den samma (bör).
Min högst personliga uppfattning och ska tilläggas inte vida undersökta, är att Osprey är ett prisvärt alternativ med dagens prissättning.

Re: Re: Utseende

Vandrare; sa:
En bekant som jobbar i friluffs butik s att damerna kan välja bort en viss ryggsäck som i övrigt är perfekt bara för att färgen är fel. Gillar herrar att ha fula färger?

För mig är utseendet alltid viktigt. Köper man en jacka (eller annan friluftspryl som man även har i vardagen, tex liten rygga) för flera tusen är man en idiot om man inte köper en snygg, enligt min blygsammam mening.

Sen är det givetvis en individuell* fråga vad som är snyggt. Jag brukar tycka att damkläderna har snyggare färger än herrkläderna, medan tjejryggor och tjejskor (särskilt från kontinentala tillverkare) ofta utformas utifrån den gubbiga inställingen att tjejer bara gillar rosa och blommiga saker.

791483552VEGAN_WO_small.jpg

Lila skor. Snyggt?

*Höjden av dålig smak är att tro att det finns "god smak".
[Ändrat av Nordesjö 2004-04-19 kl 13:25]

Re: Re: Re: Utseende

Nordesjö; sa:
, medan tjejryggor och tjejskor (särskilt från kontinentala tillverkare) ofta utformas utifrån den gubbiga inställingen att tjejer bara gillar rosa och blommiga saker.

Här nede pà kontinenten brukar vi ofta förundras över tillverkarna uppe pà halvön och deras totalt blinda dyrkan av gamle Fords motto: alla färger gâr att fà sà lánge det är svart (eller i detta fall även brunt)!

¡¡Viva mângfalden och det varierade utbudet!!

3973.jpg

Mvh / El Continente
[Ändrat av malindo 2004-04-19 kl 14:55]

näää, nu ******!!

malindo; sa:
Här nede pà kontinenten brukar vi ofta förundras över tillverkarna uppe pà halvön och deras totalt blinda dyrkan av gamle Fords motto: alla färger gâr att fà sà lánge det är svart (eller i detta fall även brunt)!

Hörru du!! Till god sed hör att sudda lite på skomärket i photoshop innan man lägger ut det!!

;)

"Vilken färg som helst, bara du väljer 'Spya-gul'"

malindo; sa:

¡¡Viva mângfalden och det varierade utbudet!!

Jag håller med!
Mångfald är bra, och var och en bestämmer själv vad som är snyggt.
Fast så länge valet står mellan "läderfärgat" och "barbiefärgat" så är det lätt för mig. Fram för fler SNYGGA färger, inte fler FULA.
Jag kan till exempel inte tänka mig att ha brangula brallor med gula detaljer, så varför skulle jag ha såna kängor? Är det valfrihet: "Du får välja mellan en tråkig färg och en skitful, bra va?" :)

Sambon vägrade köpa Meindl Island Lady, trots att de satt bäst av alla, tills jag lyckades övertala henne om att den lila och turkosa färgen (mmm... snygg matchning) skulle mörkna med insmörjningen.
Varför i hela friden ska man tvingas bära lila och turkosa kängor bara för att man är brud? Är lila och turkost stort på kontinenten? I så fall kan vi ju lika gärna riva Öresundsbron :)

Ang. att sudda ut varumärket hàller jag med Putte, men Martino började ju lägga ut kontinentala boots i fula färger och med synlig logga, sà jag hakade pà i rena farten.. sorry (áven om färgerna pà mitt inlägg var coolare.. eller?) Dessutom har jag ingen teknik tillgänglig för dylika sudds.

Nâväl, som vi tidigare pratat om finns det tvà slags färger:

1: De "vâgade och nyskapande" färgerna.. om de funkar rent optiskt och rent tajmningsmässigt och slâr, sà kan det bli en himla fart. Dessutom fórgyller de katalogen. Dock alltid en risk att folk ratar modellen pga färgerna.(se exempelvis Martins berömda flickvän)

2: De "komersiella". Funkar alltid.. risken att nâgon ratar modellen för att fárgen är fel är minimal. I Skandinavien är det mörk-brunt som gäller för kängor t.ex, lite lángre söder ut även mer grâ/blâ nyanser. Dock ses även här (numera) blommiga och schock-rosa vandringskängor med viss skepsis. Vad gáller kläder sà är exempelvis Tierras kollektion bra mycket svartare än sin kontinentala kollegors.

En tillverkare bór försöka finna rätt balans mellan 1 och 2 när han presenterar sin kollektion.. anser man ialla fall pà kontinenten... har fór övrigt sett att Haglöfs/Alfa tagit ett jättekliv mot kontinenten och en mer balanserad färg-variation nu med en ny modell med ORANGE KRAGE! Ser fram emot násta steg: en hel-orange Haglöf-känga!!

Tills vidare:

7511.jpg

[Ändrat av malindo 2004-04-19 kl 15:54]

malindo; sa:
Tills vidare:

[bild på orange känga]

Faktiskt inte helt ful! Lite jordig. Typiskt passande för nordbor. Fjällräven körde stort med den färgen i sin 94-kollektion :)

Vilket tydligt illustrerar hur hårfin skillnaden är mellan färger som är snygga (ockra) och färger som är fula (varböldsbrandgul), trots att de ju är ganska lika.

Om vi ska spinna vidare pà detta ámne sâ är det ju faktiskt inte tillverkarna av kläder och skor som designar sásongens nya färger, utan detta àligger väverier resp. tanneries (garverier?), vilka presenterar sin nya produkter och färger ett par ggr. om âret. Det är sedan upp till varje konfektions-företag att válja de färger just de tror pà, samt även försöka göra lyckade färg-kombinationer. Dels ska fárgerna passa ihop, och dels ska de passa med produktens image i sig. Samt ska man tánka pà att Svenskar vill ha svarta och bruna kläder och italienarna vill ha gröna och gráddelina!

De flesta fórslag kommer aldrig i produktion; dels förkastas de redan pà varuprov-stadiet, och andra sáljs inte alls under sáljsásong och kommer därför aldrig igâng trots att de finns med i kollektion/katalog.

Vidare hánder det mer án en gâng att färgen pà det material som kommer i stora rullar fràn leverentören inte alls stámmer med de färgprover man tidigare fâtt, varfór allt gàr ât skogen, och affárerna fylls av de mest konstiga skapelser..

En salig röra

Mvh / Masse

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg