Varför rakar cyklister benen?

Rakade spiror!!!

Tjena!
Läste en artikel att det bl a. var lite psykologiskt.
-Tänk dig killen framför med bruna vältränade och "rena" ben, han måste vara bra tänker du...
Nåt i den stilen stog det och lite annat!

"Snaggade ben"
 
Rakat benen

Alla cyklister pa elitniva rakar benen aven dh cyklister och vissa bmxare.
1. den viktigaste anledningen for lvg och xc ar den inte tidigare nanda kyleffekten.
Har ar till for att varma stillastaende manniskor i fartvind fungerar haret som kylflansar och kyler musklerna. Haret binder aven en hel del vatten och lera som kyler.

2.Massage och har gor ont och ger harsacksinflamation.

3. den namda sartvatten.

4. Du ser dina muskler tydligare och tanker -fan jag ar ganska krallig det kan battra din tid pa 40km med upp till 8 sekunder.

5. Det gar at mindre liniment med battre effekt.

6. har du otur blir du dumpad av tjejen och far mer tid till traning, ta bort ytterligare 20 sekunder fran de 40 km.

na nu orkar jag inte skriva mer
 
Rakat

Det gör det mycket lättare att använda linement!!!
Det finns Cyklister som har vurpat, och dom som kommer att vurpa...Jag lovar det är då mycket bättre med rakade ben...
 
Det stavas 'damage control'

För de flesta wanna-be cyklister är det mest en fråga om att 'va rätt' En släng av fåfänga alltså. Rakning av benen är inget medel för att minska luftmotståndet (finns bättre sätt). Det har den enkla förklaringen att man vill minimera effekten av en omkullkörning på asfalt. Hår på benen har vid ett fall mot asfalt en "kardborreliknande" effekt. Luddiga ben är som den luddiga delen av ett kardborreband. Asfalten rycker m.h.a. håren loss små bitar av huden och skadan blir värre. Mindre ludd på benen, mindre fäste alltså. > Minskar sårverkan och underlättar behandling och läkning.

Glöm resten. En som har erfarenhet av detta.

/Jocko
 
Lera...

Tänk er att ni en varm sommardag har kört ett hårt pass i skogen på tämligen leriga stigar och sedan kör de sista kilomertrarna hem på en torr grusväg. Då kan jag säga att de är skönt med rakade ben, skiten fastnar inte lika lätt och det är bara att spola av med slangen när man tvättar hojen efteråt.
 
Håkan K; sa:
Erkänn att du oxå skulle vilja raka benen! Varför inte börja med cykling? Du kanske har nån gammal militärcykel ståendes i förrådet?

/Håkan

Om jag nu mot förmodan skulle börja raka benen så undrar jag vilken metod som är trevligast, man vill ju inte ha röda prickar på låren..
 
hehe...

Underbart att höra killar diskuttera detta... hehe...

Rakar du benen... blir det strävt stubb snabbt... ja, det där vet väl ni killar...

Vaxning håller avsevärt längre... Lite smärta har väl aldrig en man dött av? (Eller;-p)
 

Liknande trådar