Jag är just på jakt efter en Point65 därför att det ger mycket kajak för pengarna. Paddling är ganska nytt för mig och jag har inte tidigare ägt en egen kajak utan då hyrt under enstaka dagar.
Av dem kajaker jag har provpaddlat (Artisan, Lisa, Lettmann Eski 525, Buccaneer och Point 65) har jag känt mig mest hemma i Pointen. Trots att en del påstår att den rundkölade Pointen ska vara ganska rank så kände jag mig trygg i den..även då jag testade att paddla över mer öppna vatten i större vågor. Dock märks rankheten då man stiger i/ur kajaken utan att ha något att hålla sig i. Men vilken kajak är inte det..!?
Jag tyckte vidare att kvaliteten verkade vara helt okej (jag sjönk inte en enda gång..hehe). Hade dock lite problem med rodret som ville haka upp sig ibland och då inte gav fullt roderutslag. Det verkar vara ett ganska vanligt problem hos Pointen efter vad jag har hört från andra. Detta ska dock vara lätt att komma runt genom att sandpappra lite vid pedalerna.
Vidare så kunde jag paddla åtskilliga timmar utan att få ont i varken ryggen eller ändan..och det tycker jag är ett gott betyg på att en kajak passar paddlaren. Enligt tester ska kajaken vara ganska snabb trots att den endast är 510 cm lång. Kajaken är kursstabil men ändå lättsvängd. Den är relativt rymlig och du kan få den med två stora ovala luckor samt roder och skädda för ett överkomligt pris (12200
.
Betänker man sedan att man kan köpa den direkt från Estland för 5200:- så är det väldigt mycket kajak för pengarna man får..
. Visserligen tillkommer då tull, svensk moms och frakt på det priset...så ca 7500:- totalt för en splitter ny glasfiberkajak med både roder och skädda och två stora ovala luckor + fikalucka är helt okej tycker jag..
.
Jag som förstagångsköpare av kajak anser att det är en bra kajak att börja med att paddla. Under tiden man äger och paddlar den kajaken kan man i lugn och ro passa på att ibland testa lite andra "finare" och dyrare kajaker för att hitta den "absolut perfekta" så småningom. Då har man också förmodligen en gång för alla kommit underfund med om man trivs bäst med skädda eller roder på den kajak man paddlar.
Så ett enkelt svar på din fråga varför Point 65 verkar vara så populär...det är en kajak som är hyffsat byggd utan några större fel, allround och prisvärd.
/JP
[Ändrat av forstheim 2002-07-26 kl 19:51]