Korståg mot Hilleberg!!!!
Jag har länge försökt motstå frestelsen att kasta duktigt med skit på Hilleberg, men efter den senaste trippen då jag bodde i ett Nammatj 3 GT (inte mitt eget) kan jag inte längre hålla mig...
Liksom Ms. Gonzo har jag ett Mountain Hardwear ur Trango-serien (Trango 2). På senaste turen så bodde jag dock som sagt i ett Hilleberg eftersom jag med viss erfarenhet ansåg det ej vara mödan värt att försöka övertyga en hillebergare om att det finns alternativ.
Jag försökte vara objektiv från början, men det blev mycket svårt efter ett tag. Redan första natten kändes det som om hela tälten var en enda slafsig luftballong som ville ge sig iväg - trots att det inte kan ha blåst mer än max 7-8 m/s!!!! (OBS! Tältet var ordentligt uppspänt).
Dagarna efter blev jag varse om hur det är att hitta ett MÖRKGRÖNT tält när man kommer ner från berget i skymningen. Vem i hela världen kan ha använt denna färg och sedan kalla grejerna för alpin utrustning????
Efter ett par nätters regn med tillhörande kondens började dunsäcken bli lite fuktig så när det äntligen blev en klar morgon med lagom mycket vind var det ju ett utmärkt tillfälle att torka sovsäcken. Men nej, vanan trogen att slänga den över tältet - det funkar ju inte på ett tunneltält utan att skiten faller ihop...
Så till "torklinan" i taket. Efter att ha konstaterat att denna uppenbarligen var avsedd för utrustning i viktklass lätta sockar/strumpor så blev det just sådana saker som åkte upp. För att nästa morgon vara ännu blötare pga att innertältet som var mättat med kondens hängde mot dem! Så det är väl lika bra att det inte finns några förvaringsfickor i innertältet (för mer än kompassen alltså)... Och var är fönstren ut för att släppa in lite ljus?
Nej, personligen förstår jag inte vad som är så fantastiskt med dessa 6000+ kronorskonstruktioner. Lite roligt var det när vi diskuterade olika tältmodeller - något annat än Hilleberg kom liksom inte på fråga för vissa i sällskapet. När jag försiktigt försökte nämna Bibler, Moss, Walrus, MHW, TNF mfl så förkastades de redan innan första stavelsen.
(ANM: De jag diskuterade med kände över huvud taget inte till dessa märken
).
Så kan någon förklara för mig vad som är så himla fantastiskt med Hilleberg och som befogar ett pris på några tusenlappar över de märken jag ovan nämnt?
Jag är öppen för alla fabrikat och modeller, förutsatt att de har några sakliga fördelar!!!!
PS. Och så var det det där med bytet till DAC-stänger... DS.