lite tankar...
Kan inte utala mig om TNF eller andra modeller mer än att jag tycker Ve 25 verkar tungt i förhållande till sina utrymmen och det är väl erkännt tältets svaga sida. Men vindstabilt lär det ju vara.
Hos hilleberg nämner du Saivo. Behöver du den "extremt" vindokänsliga konstruktionen? Annars är ju Keron betydligt lättare 4,0 kg istället för saivos 4,9 kg. Eller om ditt användarnamn syftar på att du är lång, Keron King Size 4,1 Kg. Eller kanske Keron 3 GT 4,6 kg som då innebär ett tält med en fantastisk absid och en vanlig men fortfarande lättare än Saivo. Alla dessa tält uppfyller dina önskemål om två ingångar och plats för tre. Möjligen skulle ett Keron 4 kunna vara ett annat riktigt stort alternativ på 4,5 kg. Som alternativ till Saivo skulle jag främst titta på Keron 3 som jag skulle tro har motsvarande utrymme (iofs kortare ligglängd men raka väggar) men betydligt lättare, men det kanske kvittar om man är tre som delar på vikten.
Kanske har du redan tittat på dessa alternativ men valt bort dem....vad vet jag.....
Vad det gäller "varför hlleberg" så har jag frågat mig samma sak...jag blev dock övertygad av allt gott jag läst om dem samt att jag tycker de verkar riktigt bra när jag tittat på dem.
I påskas var jag ute på en tur med mitt nya Hilleberg tillsammans med några andra. Det andra tältetsom var med på turen var ett Haglöfs Tripple Peak. En kväll tältade vi på getryggen vid Storulvånsfj'ällstation alldeles nedanför trädgränsen och under kvällen gjorde jag slag i saken och började jämföra tälten. Lite orättvisst när mitt tält ännu inte använts tio nätter och haglöfs tältet hade några år på nacken men ändock. Detaljerna skiljde, alltid till hillebergsfördel tror jag. Ventilerna i Haglöfs tältet var mycket mindre (de hade alltid mer kondens på morgonen än vad vi hade) och om jag minns rätt gick de inte att stänga helt för snödrev. Stormlinorna satt inte så snyggt och funktionellt (undrar vem som knutit dit dem?) Inner tältet hängde mer och hela tältet hängde mer...Faktum var att det aldrig var så stramt och snyggt som mitt....fast i mitt tältlag gick vi iofs in hårtför snygga tältsättningar... Men det var ändå svårt att peka på enskilda detaljer som skulle göra de 2500:- i skillnad som det handlade om. Helhetsintrycket och detaljintrycken talade helt för hilleberg men till priset av 2500:-??? Helt nöjd med att jag faktiskt har ett ett hilleberg kröp jag till sängs och det blåste lite gran under natten. Inte mycket men så att man tänkte på det i alla fall. Glada och förtjusta kunde vikommande morgon konstatera att stormlinorna delvis drevat över och att snön vi skottat upp runt omkring tältet blivit vackert formad av vinden. Det intressanta med hänsyn till gårdagens jämförelse av tält var dock att Haglöfstältet under natten fått en reva på ca tio centimter i tältduken och ingen kunde förstå hur detta gått till. Visst, tältet var äldre och slarvigare uppsatt och stod inte helt rätt mot vinden, men jag måste säga att händelsen gjorde att jag kände att mina 2500:- extra hade hamnat på precis rätt ställe.
Jag tror att man väljer Hilleberg eller andra dyrare tält just för kvalitén och känslan. Det känns bra att veta att man kan lita på sin utrustning och man vet att man valt ett av de bästa tälten på marknaden som ska klara hårt väder. I synnerhet om man väljer Saivo!
Trygghet och känsla...det var viktigt i mitt val.
Jag antar att ingen orkat läsa allt detta men jag hade inget kul att göra i alla fall så...
Hoppas det gav något i alla fall.
/Andreas