Samma insikt här; senast det blev väldigt tydligt var i
tråden om nyttan av extra klädlager i en sovsäck. Visst finns det saker man kan påverka sin köldtålighet med - jag tycker jag fryser mindre efter en proteinrik måltid och när jag är hyfsat vältränad (vilket troligen hjälper upp min taskiga cirkulation något), och jag fryser hund oavsett mängden kläder, när jag är utvakad.
Mängden underhudsfett borde ju också spela roll; min rejält rundlagda svärmor har imponerat på mig med havsbad i temperaturer helt bortom min horisont, och jag var själv påtagligt mindre frusen under en period med ökad vikt p g a en kortisonkur (fast det kanske berodde på själva kortisonet?).
Men i grunden är det nog bara att inse att generna (också) spelar roll, acceptera sina begränsningar och anpassa klädsel och rutiner efter det.
PS Påmminer mig nu en intressant undersökning, där man lät folk överäta måttligt under en längre tidsperiod. Utfallet var tydligt splittrat mellan dem (de flesta), som gick upp motsvarande i vikt, och dem, som... inte gjorde det, utan ökade sin kroppstemperatur och rapporterade att de frös mindre. Jag tillhör helt säkert den förra sorten, vilket rent evolutionshistoriskt säkert varit till överlevnadsfördel. Men allt eftersom vi spred oss till kalla klimat kanske det senare ökat i värde? Tyvärr hittar jag ingen länk till undersökningen i brådrasket.