• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför FJS-arna har fetma samt är lätt knas

tigertamjaren; sa:
historien om hur den lede Ivan i mitten av 80-talet medelst infiltration av de svenska V.A-försörjningslinjerna (Sempers fabrik i Mjölby) utförde försök med "viktökningspulver" på svenska jägarsoldater.


/ Fat-Mo alias G


Aj aj.. nu börjar jag fatta vad det var Elvis / Mork hàll pà att tjôta om i sina ibland ganska förvirrade signal-meddelanden frân king-suiten i yttre världsrymden... "ryssar" "maten smakade sâ konstigt" "fetma" "hjärn-knas" etc.. jag trodde fram till idag att det var nâgot slags nytt schiffer som the King höll pà att utveckla. Men om man nu lágger ihop ett och ett sà börjar ju bitarna faktiskt att falla pà plats: Elvis mâste varit en av de första försöks-kaninerna som ryssarna anvánde sig av innan FJS-skolan fick ta över som en lite större försöks-grupp.

Kan det ligga nâgot i det?

Före de ryska försöken
elvis_induction_underwear.jpg


Efter de ryska försöken
elvis_fat_left.jpg

[Ändrat av Malindo 2004-10-06 kl 14:57]
 
Vet ju varenda tjomme att man blir knas och går upp i vikt av bara tusan om man käkar Ryss-pulver (eller Ryss-femmor som lösviktsgubbarna på gymet kallar dem när de tar det i pillerform). Gå in på närmaste gym bara och se eländet med egna ögon!

När det gäller Elvis / Mork så var han ju eländigt förtjust i hamburgers och blev sålunda väl sladdrig i köttet innan han för det utomjordiska världsimperiets väl transformerades till Mork / Robin Williams. Dock ansåg det Intersolära Rådet att han nu också skulle få sona (karma ni vet) sitt tidigare så osunda leverne. Därför cyklar han numer land och rike runt och propagerar för vikthållning och motion tillsammans med den kanske främste förkämpen för sunt leverne och motion man kan tänka sig, utomjordingen, the Lone Star, Lance Armstrong.

robin-williams_lance-armstrong_072202.jpg

Notera: vikten börjar krypa på Mork igen!!! Dags för en ny transformation?

/ G (Yr i bollen? Jag?)
[Ändrat av tigertamjaren 2004-10-06 kl 16:20]
 
Pusselbitarna börjar sannerligen falla pà plats:

Här ett unikt foto pâ Löjtnant Kurt Holmström, Kvartermästare pâ FJS under âren 1965-87. Kortet är taget pâ officersmässen nyârsnatten 1987. Dagen efter försvann Lt. Holmström spârlöst. Ett hittills olöst mysterium.

2-69.jpg
 
Ryss-pulvrets bieffekter: âtgärdades de i senare försök?

Den australiske Korea-veteranen och amatörfotografen Tex Campbell blev efter sin hemförlovning frân australiske fallskärmsjägar-brigaden en av Elvis största fans.
graham3.jpg

Tex Campbell (vänster), Maryasang, Korea, 1951



Under âren 1956 - 1977 tog Tex tusentals snapshots av sin idol. Mânga av dessa foton kan idag beskâdas i det Elvis-museum strax utanför St. Luis (USA) som Tex grundade strax efter Elvis död. Sedan Tex alltför tidiga frânfälle 1987 sköts idag museet av Tex yngre bror Rocky.
elvis4.jpg



Ett av de märkligaste fotona i Tex samling är detta, vilket enligt Tex själv föreställer Elvis bortschasandes en näsvis gatstrykar-katt i Gracelands trädgârd runt middagstid den 15 augusti 1977, dvs dagen innan The Kings bortgâng.

elvis3.jpg

Elvis Aron Presley, 15 augusti 1977


Trots omvärldens starka tvivel till bildens autencitet hävdade Tex in i det sista att bilden var äkta. Lobby-organisationen Elvis loves Lenin - enligt rykten finansierad av GRU - drog igâng en enorm kampanj för att ogiltighetsförklara bilden och ifràgasátta Tex mentala hálsa. I denna ojámna kamp dukade Tex snabbt under, och han avled under mystiska omständigheter pà St. Luis kommunala mental-sjukhus, enbart 57 âr gammal. Han hade dà gâtt upp närmare 30kg. pà bara tre mànader, och var uppenbarligen lätt knas. En sjuksyster som nárvarade under Tex sista timmar hävdade i en intervju i St. Luis Herald att hans sista osammanhángade ord varit: "Stoppa dem, ni mâste stoppa dem: pulvret.."

fatelvis.jpg

Sista kända fotografiet av Tex Campbell, juni 1987
[Ändrat av Malindo 2004-10-06 kl 23:36]
 
Håkan K; sa:
Mmmm, nu skulle jag vilja se ett foto på Gunnar...

Hrmmm, Ryssen följde givetvis nogsamt sina så betydelsefulla experiment med viktpulver på oss stackars ovetande jägarsoldater. Ur svårt brandsargade f.d. sovjetiska arkiv på den sibiriska tundran (nu övergivna efter ideliga beridna kosack-angrepp) hämtade en hemlig svensk "insatsstyrka" på våren 1993 under svåra umbärande de utdrag ur den sovjetiska viktpulver-försöksdokumentationen som nu utgör underlag för mappen som ligger och möglar i källararkiven på Lidingövägen.

Hur jag har kommit över materialet kan vi lämna därhän, men på bilden kan man se några stackars gymnastiserande fallskärmsjägare fyra och en halv månad in i försöken. Vilken av de fagra herrarna som är Tigertämjaren lämnar jag emellertid åt åskådaren att gissa sig till. Dock kan jag säga så mycket som att det inte är jag som är Mr. Green.

fat_people.jpg


Notera Mr. Blue, liknar inte han en viss...

Exclusively for this website, G
 
Ett märkligt foto, sárskilt som Mr. Green bär ar arméns standard-gymnastik-dräkt och Mr. Blue flottans Navy-kulör, medan det bara är Mr. Pink som bär FJS special-fárgade idem med strumpeband m.56.

Mr. Red, betydligt slankare án de övriga, bär märkligt nog ryska armeens gymnastik-trikâ i Spetznaz-version.
 
Sannerligen remarkabelt. Men om de olika dräkternas härkomst är jag tyvärr nödgad att tiga. Emellertid: frågan är vad som hände med Kurt Holmström egentligen. Vissa hävdar att han egentligen är den legendomsusade "Sprängar Jim" som ligger begravd utanför FJS-puben "Skärmen" i Karlsborg. Sant är att gräver man där kommer man inte hitta så mycket som ett lårben från Jim. Platsen är tom. Varför? Och varför måste man salutera mot stjärnorna när man kliver innanför etablissemangets dörr? Låt mig bara förevisa ännu ett foto ur den avskyvärda samling som den här så omtalade hemligstämplade mappen innehåller:

alien.jpg


Känns dragen igen?

Kårar drar längs min nu sorgligt håriga och breda rygg...

/ G
 
Med datorers hjälp har nu nyinkomna fakta och fotografiska dokument analyserats. Vissa mysterier verkar klarna, medan andra inhöljs i allt djupare dunkel.

Varför, t.ex, är Mr. Gul, alias vpl. Gunnar Anderson, iklädd Lottakàrens kyckling-gula trikâ? Kan Lt. Holmströms försvinnande förklaras med att han nyàrsnatten 1987 pga. rysspulvrets bieffekter ommuterades till just vpl. Anderson, precis som Elvis tidigare ommuterades till Sly Stone, och sedermera till Mork, och nu senast till en hund (dagens DN)?

Det fattas fortfarande tyvárr alltför mànga bitar för att vi ska kunna urskilja en klar bild av vad som egentligen hánde.

En ljus i mörkret är emellertid upptäckten av ursprunget till vpl. Andersons alias "Tigertämjaren".

Detta är helt enkelt en följd av en av rysspulvrets hittills ej omämnda bieffekter; det sluddrande talet. Aliaset "Tigertämjaren" är följdaktligen det oönskade resultatet av tjugo àrs sludder vid det dagliga anvándadet av Anderssons ursprungliga alias: "Trikâ-tänjaren".
 
I fråga om Trikå-tänjaren måste jag lyfta min numer så luggslitna gamla slokhatt och utbrista, stålande uträknat herr Maldino! (Emedan det inte är jag som bär gult utan...rött!)

Dock: mysterier har ofta fler bottnar än vad den osluge lekmannen kan ana sig till utifrån sitt vanliga enfaldigt förströdda gloende. Hur kommer exempelvis Kapten Krut in i leken? Vem är den stålbeklädda tärnan Venus Hottentott EGENTLIGEN? Hur förklaras hunden Elvis fortsatt slanka uppenbarelse, när hans husse bara sväller och sväller?

Här krävs annan kraft än datorkraft, nämligen gammal fin tankekraft! Brains you know.

Som en ytterligare ledtråd bifogas en bild från en annan högintressant och välbevakad mapp:

story.jpg


Question: Who is that fat man? What´s in his mouth? What is the president looking at?

/ G
 
herregud, den försvunna "m.87"-mappen!

Innan Clinton blev rik politiker utökade han sin guvernörs-lön med diverse bisysslor, bl.a som en mindre bekannt uniform-designer.

När FJS 1987 gav Clinton i uppdrag att utforma den sâ hett efterlángtade "M.87 special", utförde Bill sitt uppdrag helt efter uppdragsgivarens instruktioner. Pà bilden ser vi dàvarande FJS-chefen ÖvLt. Buster van den Skoklosterbruk i en av prototyperna, testspelandes golf i densamme tilsammans med uniformens skapare. Bàda verkar nöjda med resultatet.

Trots att bàde FJS och Clinton var överrens att M.87 passade perfekt in i förbandets nya image och aktiviteter (samt uinte minst dess nya kropps-volymer), stoppades projektet oförklarigt nog efter plötsligt ingripande av dàvarande försvarsminister Roine Carlson.


[Ändrat av Malindo 2004-10-07 kl 15:56]