Varför cykelskor?

Sparar knäna

Största fördelen tycker jag är "rundtrampet", det spar på knäna när man har en tung cykel (pga packningen). Hade förut SPD, men fick ibland in småsten i pedalen som kunde vara svår att få bort. Använder nu Time, vilket jag är nöjd med. Passa dig för Wellgos SPD-pedaler, de två par som vi provat pajade i lagren efter ca 100 mil. Har för övrigt gympasko-liknande skor så att man nästan ser ut som en människa när man kliver av cykeln.

Re: Re: Re: Kombo

mlindstrom; sa:
j_stellan; sa:
mlindstrom; sa:
En pedal, vilken sort som helst, är väl hyggligt svår att laga "ute i bushen"?

/Mattias

Om man aer "ute i bushen" aer det betydligt laettare att hitta en ny "normal" pedal aen en som passar till SPD skor. Lyckades bryta en av mina pedaler foerra veckan och det var inga stoerre problem att "laga" den med silvertejp och staaltraad daa att den hoell till naesta by paa den kinesiska landsbygden. Daer kunde jag koepa en ny pedal foer ca 2 kr som jag anvaende till naesta stad daer jag koepte tvaa nya shimano pedaler. I butiken saknades pedaler foer SPD skor. Saa om ni planerar att aaka till Xinjiang i nordvaesta Kina saa raekna inte med att finna naagra reservdelar till SPD-pedaler

/Stellan

Ledsen att vi snor din tråd, men jag måste bara fråga en sak... Hur sjutton bär man sig åt för att köra sönder en pedal?

Jag har kört med flatties, spd och kombopedaler p?mina cyklar och man kan väl säga som s?att jag aldrig har behandlat dom särskilt snällt. Jag kört hårt och väger mycket samtidigt som jag gillar att köra i teknisk terräng s?det blir hårda påfrestningar p?pedalerna. Antalet gånger man mosat in dom i stenar, rötter och annat otyg är oräknerliga, men aldrig att dom gått sönder. Iofs körde jag sönder aluminiumkorgen p?ett par logan pedaler p?ca 2 timmar, men det är en annan sak. Jag misstänker att man inte sätter logan pedaler p?en långfärdshoj.

Jag fattar inte...

/Mattias

Det var inte laett att knaecka den men efter lagom mycket slit gick den av till sist... Om man cyklar paa vaeldigt daaliga vaegar med en ganska tungt lastad cykel saa kan man lyckats slaa av en pedal till sist. Jag lyckades slaa i pedalen i en sten en gaang foer mycket och den gick bara soender. Han kanske gjort det ordentligt ett 50-tal gaanger tidigare men inget har haent daa. Foer all del lyckades jag slaa av ett av kugghjulen fram tidigare...
Antaglig om man haaller sig paa hyfsade vaegar saa aer det naestan omoejligt att slaa av en pedal. Saa cykla inte i rasbranter och lek inte forsraenning med din cykel saa haaler den laengre...

/Stellan

De bästa systemen i det här fallet är Look och det nya Shimanosystemet som bl.a. Lance kör med. SPD är inte lika bra vilket bl.a. innebar att Lance vägrade använda SPD och detta ledde fram till att Shimano utvecklade ett pedalsystem som "kraftöverföringsmässigt" är bättre än SPD och ungefär likvärdigt med Look.
[/QUOTE]

Nu ska vi skilja lite på systemen. SPD är utvecklat för MTB och har väl egentligen aldrig använts för racer. Det system som Lance vägrat använda är SPD-R och därför har SPD-SL tagits fram.

SPD och SPD-R är två olika system, även om de liknar varandra. Frågan är väl också i så fall i vilket sammanhang det ska användas. Har visserligen bara kört på SPD själv men för MTB-åkning verkar det inte vara någon större skillnad på Look och SPD.

Tacktack!

Tack för alla svar och tips, verkar som det är värt att börja titta på cykelskor med tillhörande pedaler. Ska bara skaffa en vettig cykel först :)

Har en bara sele kan en få häst

Söderöver där gamlingarna cyklar för behag, finns cyckelskor av klassiskt snitt att köpa, dvs styv sula och inga kloggs, istället kör man historiskt med tåclips, vilket också ger möjlighet till rundtramp.
Finessen är styva sulor när man cyklar och inga passbitar under skorna när man kliver av för att se och njuta. Jag har ett par franska sommarskor och ett par italienska vinter som passar till tåclip och jag är mycket nöjd. Regnar det så passar det bäst med sommarskor och neoprenöverdragen, även vitertid, sommartid funkar plastpåsar mycket väl.
Titta gärna på begagnade riktiga cyklar...Innan du bestämmer dig. Som tur är pedaler och sadlar utbytbara.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-13 kl 08:14]

Re: Har en bara sele kan en få häst

johankse; sa:
Söderöver där gamlingarna cyklar för behag, finns cyckelskor av klassiskt snitt att köpa, dvs styv sula och inga kloggs, istället kör man historiskt med tåclips, vilket också ger möjlighet till rundtramp.
Finessen är styva sulor när man cyklar och inga passbitar under skorna när man kliver av för att se och njuta.
Helt rätt att gåkomfort kan bli lidande, det finns dock cykelskor där spd-klossen ligger ganska djupt, och därför inte stör vid promenad.
Största fördelen med spd gentemot tåclips är ju att det är lättare att komma i och ur pedalerna.

/Håkan

Re: Re: Har en bara sele kan en få häst

B-O; sa:
johankse; sa:
är mycket nöjd. Regnar det så passar det bäst med sommarskor och neoprenöverdragen...

Vad är neoprenöverdrag?

Det skumgummimaterial som finns i t ex våtdräkter. Innehåller luftblåsor och isolerar därför bra. I princip är neopren vattentätt men det blir kondens under. Jag tror att neopren är släkt med latex dvs naturgummi och därför innebär viss allergisrisk men det kanske är fel?

Någon som har bättre kläm på olika syntetiska och icke syntetiska gummimaterial?

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhd Cykelskor för terrängcykling Långcykling 3
svartöra Cykelskor Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg