Monsen og nasjonalparkene

Norge har ingen matkultur. Exets släkt på pappans sida är norskar och jag har fått pina i mig viss mat när vi har varit i Norge på besök.
Norges national rätt är tacos numera.

Tycker ikke det är så stor skillnad mot Sverige men norsk julmat är nog "exotisk" vilket nog en del svensk julmat och andra specialiteter är för andra länder.

Har inte sätt så väldigt mycket Monson men att kritisera honom för att han äter fisken han fiskar på fel sätt eller istället för annan mat ...

Norges national rätt är tacos numera.

Tycker ikke det är så stor skillnad mot Sverige men norsk julmat är nog "exotisk" vilket nog en del svensk julmat och andra specialiteter är för andra länder.

Har inte sätt så väldigt mycket Monson men att kritisera honom för att han äter fisken han fiskar på fel sätt eller istället för annan mat ...
Nja, de äter medisterkaker, fiskekaker, makaronipudding med fisk. Och jag har även ätit tacos i Norge men tror inte det är någon nationalrätt. Kålpudding och kålsoppa äter vi även här i Värmland så det är inte bara norskt.

Nja, de äter medisterkaker, fiskekaker, makaronipudding med fisk. Och jag har även ätit tacos i Norge men tror inte det är någon nationalrätt.
Jag bor i Norge och det är garanterat inte bara jag som skulle säga att taco kan anses vara nationalrätt numera.

Men ok, exakt vad medisterkaker vet jag inte, är väl som pannpiffar tror jag.
fiskekakor är gott och borde väl i så fall kunna jämföras med fiskbollar som jag ofta fick som barn.
Fiskgratäng förstår jag inte heller problemet med.

Skulle säga att den svenska husmanskosten i så fall är minst lika konstig som den norska for att inte prata om surströmming.

Båda länderna har också mer och mer tagit över andras länders mat tradition som pizza, pasta, tacos, hamburgare, asiatiskt etc.

Jag bor i Norge och det är garanterat inte bara jag som skulle säga att taco kan anses vara nationalrätt numera.

Men ok, exakt vad medisterkaker vet jag inte, är väl som pannpiffar tror jag.
fiskekakor är gott och borde väl i så fall kunna jämföras med fiskbollar som jag ofta fick som barn.
Fiskgratäng förstår jag inte heller problemet med.

Skulle säga att den svenska husmanskosten i så fall är minst lika konstig som den norska for att inte prata om surströmming.

Båda länderna har också mer och mer tagit över andras länders mat tradition som pizza, pasta, tacos, hamburgare, asiatiskt etc.
Nu har jag inte varit Norge sedan coronan så det har säkert ändrat sig. En norsk rätt som är god är lapskojs, och läfsor.

Jag bor i Norge sen en tid tillbaka och den största skillnaden på maten ligger nog i folks vilja att laga den... Och utbudet i butikerna är bedrövligt. Väldigt lite importerad mat när den inhemska produktionen ska skyddas.
Men traditionsmaten är ofta väldigt spännande och god. Törrfesk, gjellosing, klippfesk, boknafesk, lutfesk, seilaks, rödsei är fantastiska nordnorska specialiteter. Fiskekaker är väldigt mycket bättre än fiskbullar. Rakfisk är också gott, men mer från Telemark och Hardangervidda.

Annars är det mycket som lever kvar från sjuttiotalet, tex används mer konserver här och det är en del konstiga rätter. Fiskgratäng med makaroner som nämnt.

Har bara hunnit sett om Gutulia som tydligen är Norges minsta Nationalpark, fin natur med gammelskog där och en trevlig sommaröppen fäbod att besöka och få sig en kopp kaffe om man vill.
(i alla fall när jag var där)
Fint även på Svenska sidan gränsen mot fäboden Valdalsbygget.

Jo, Norge är vackert. Jag har åkt skidor i Beitostölen, Trysil, vandrat Aurlandsdalen. Och sen varit hos Exets släkt i Gjövik.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg