Varför bara små vikkosor?

öringen; sa:
Har också liten vikkåsa, den ligger i dragläge i byxfickan, utifall att jag skulle råka på en kåta och bli bjuden på kaffe :)

Där tycker jag den stora charmen med vikkåsan finns!
Att ha den i fickan och bara hala fram när det bjuds kaffe!

Jag har haft min som "privatmugg" på jobbet, eftersom den tydligt kommunicerar "egentligen är jag inte alls en webbnisse utan en friluftsnisse".
Just nu kör jag med en Primus-mugg i rostfritt.

Nordesjö; sa:
Där tycker jag den stora charmen med vikkåsan finns!
Att ha den i fickan och bara hala fram när det bjuds kaffe!

Jag har haft min som "privatmugg" på jobbet, eftersom den tydligt kommunicerar "egentligen är jag inte alls en webbnisse utan en friluftsnisse".
Just nu kör jag med en Primus-mugg i rostfritt.
Haha, visst är det så. Har använt min vikkosa i plugget länge. Den väcker ofta ett visst intresse bland alla 0,5L-vattenflaska-av-sportigt-märke som folk bär på.

När någon frågar varför det står "25" på den, svarar jag sanningsenligt att det är vikten i gram. Har den nämligen som löparkosa också...

Re: Re: Re: Ett slag för storkåsan

Raskesven; sa:
Och ändå har jag inga utrymmesproblem med ovikbara storkåsor etc. Säger en del om tältanvändares bryderier över vikbara tallrikar etc ;)

Raskesven
Men det var ju det jag menade! Ovikbara kåsor, stekhällar, kaminer, några getter och trossen, tro f*n att du behöver tältkåta!

Nä, klart man är lite avis på komforten, när man sitter och huttrar i sitt råa tält och äter ur en pajform av lättmetall.

tigertamjaren; sa:
Utekäk ska på sin höjd ätas ur kastrull. Vad är detta för fjollerier med tallrikar mm. Skärpning!
På sin höjd? Vad kommer innan kastrullen; en buktad barkbit, skålformad sten...;)

Skulle jag bara vara ute 1-2 veckor om året känns det väl ok att bara käka ur kastrullen. Det känns då lite exotiskt och det kan man ta under den korta tid man är ute. Men är man ute 2 månader om året känns det inte längre exotiskt, utan bara tradigt att jämt behöva käka ur kastrullen. Av de tillbehör som finns att äta ur, tycker jag då storkåsan är bäst. Fjollerier skulle för mig vara att beklaga mig över 98 gram och istället jämt äta ur kastrullen.

Raskesven

Raskesven; sa:
tigertamjaren; sa:
Utekäk ska på sin höjd ätas ur kastrull. Vad är detta för fjollerier med tallrikar mm. Skärpning!
På sin höjd? Vad kommer innan kastrullen; en buktad barkbit, skålformad sten...;)
Jag antar att vår vän Tämjaren menar att maten bäst äts ur "skrovet", dvs kadavret äts direkt ur skinnet etc, och sedan petar man tänderna med revbenen. Kaffekokning innebär således att man lägger kaffet under tungan och tar en rejäl klunk ur den rykande trangiagrytan, gurglar och sväljer.

Men är det ingen annan än jag som äter ur en pajform av lättmetall? Har utvecklingen sprungit ifrån mig?

Herreminskapare, vad är detta för pladder om pajformar hit margarinpaket dit, storkåsor och sopptallrikar i all oändlighet??? Har ni gått och blivit klemiga kisar! Betänk nu när fågelviruset slår till och alla måste gräva ner sig i varsin håla, då kan man inte sitta och slaska med tallriksdisk dagarna i ända! Pjoller!

By the way, kaffe kokar man ju i kaffepannan???

kaffekanna.jpg

[Ändrat av tigertamjaren 2006-02-15 kl 15:42]

Re: Re: Re: Re: Varför tallrik?

Strykarräven; sa:
graylingman; sa:
Tycker inte det är nåt större fel med makaroner varken i fruktsoppan eller teet.
//A
Men det är opraktiskt att äta ur kastrullen samtidigt som man kokar fruktsoppa i den. :)

Precis!
Om man inte använder alla kärlen för att laga nästa rätt så utnyttjar man inte materielen, och då kan man ju strunta i att ha med sig grejerna!

310.jpg

"Jag tog med ett något lättare vin för att hålla nere packvikten"

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg