Varför bara små vikkosor?

Kamratligt

Är det ju så att Burken är gjord för två i fält. En hämtar och en jobbar. Sen äter man som bröder.
Att dina befäl inte lärde dig det får du skylla dem för.
GBDF och USDF som har varit i verksamhet mer än oss, har en Al-burk under en av dricksflaskorna. Den duger att koka i för två, en sked får plats i fodralet . Med en burk att koka i börjar man med att fylla thermosen med hett vatten. Sen lagar man sin stuvning, följ recepten noga och sist dricker man sin diskvattensoppa. Därefter diskar man med gräs och grus. Var kommer storkåsa, tallrik mm in i processen? Är det UL så är det! Vill ni ha komfort tag med plasten och gå på krogen! Mellanlägen som picknick och barnutflykt finns givetvis. Men att som en av min skyttevänner som alltid hade duk med sig ut, till porslin och kaktallrikar, inte att förglömma läckra kakor från stans bästa konditor, är att gå lite långt. (Fast i fält hade jag alltid ljushållare, duk och kudde, sålänge fordon bar ljus, mm samt trosspackningen!)
Varm stuvning i vikkåsa verkar väldigt vikt, ungefär som ärtsoppa i papptallrik när det regnar hårt....
Det finns en orsak till gyroupphänget vid burken!

Go spis

Johan K

Re: Kamratligt

johankse; sa:
Är det ju så att Burken är gjord för två i fält. En hämtar och en jobbar. Sen äter man som bröder.
Att dina befäl inte lärde dig det får du skylla dem för.
Jag har inte heller haft något befäl som lärt mig äta. Kan du tala om hur två militärer ryms kring kokkärlet utan att slå ihop skallar/skedar/mössor/handskar, och drälla runt maten? Har svenska militärer mindre skallar än vad jag och min sambo har? (förlåt, kunde bara inte låta bli). Eller är felet att vi inte är bröder?

Särskilt roligt är det när man har dunjackor och varm skärmmössa, och äter i tältet. Man försöker peta ut ögonen på varandra med skärmarna, och tackla den andra michelinmänniskan så gott det går meddelst den egna dunjackan, allt för att få mest soppa. Kul för två!

Ursäkta Anders

Hoppsan. Hade faktiskt inte tryckt på din länk. Men du hade å andra sidan inte förklarat varför den var intressant i sammanhanget. Det hade i varje fall jag gjort i mitt tidigaste inlägg i tråden.

Lämnar man en länk bör man motivera varför den är intressant. Man kan inte vänta sig att slöläsaren skall trycka på alla länkar av ren nyfikenhet.

Thure

Re: Ursäkta Anders

thureb; sa:
Lämnar man en länk bör man motivera varför den är intressant. Man kan inte vänta sig att slöläsaren skall trycka på alla länkar av ren nyfikenhet.
OK, skall bättra mig :) Hoppas att du förstod den inte så allvarliga tonen i mitt inlägg, det är ju annars legio att en tråd har minst tio sidor upprepningar som ingen vettig människa ids läsa, eller ens skumma igenom.
/A.

Ett slag för storkåsan

Det går att "klara sig" med en liten titanpanna att laga och äta i, lyxkompletterad med en vikkåsa och sked. Kul att experimentera med olika byttor. Själv återvänder jag dock alltid till storkåsan:

cpic43cc2c66a97bc.jpg

Min nuvarande väger 98 gram, den har ett stadigt bra handtag att hålla i, är stabil, viker sig aldrig, den är djup så soppor går lika bra som fast föda, den är lättdiskad, t.ex morgonmjölken vispas praktiskt upp i storkåsan, gröten lagas i kastrullen och allt äts i storkåsan

Den nuvarande, som är av annan typ än de belagda storkåsorna i friluftsbutikerna, har hållit sedan 1998. Finns en poäng i att kunna använda samma grejer år efter år tycker jag. Lillkåsan går i storkåsan och de grejorna hamnar tillsammans med skeden i en sidoficka på ryggan, eller i huvudfacket bredvid kastrullsetet om inga sidofickor finns. Har aldrig upplevt några oöverkommerliga eller ens knepiga utrymmesproblem av dem.

Köksgrejer ska vara rejäla;-)

Raskesven

Jag äter direkt ur trangiat, det är enklast. Har dock börjat diska efter varje måltid nu när jag har sällskap ;) och inte när jag kommer hem till stan *host* snuskhummer *host'... Har också liten vikkåsa, den ligger i dragläge i byxfickan, utifall att jag skulle råka på en kåta och bli bjuden på kaffe :)
[Ändrat av öringen 2006-02-15 kl 09:39]

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg