Jag brukar vara ute på cykel ca 3-4 mil om dan. På cykelvägar, gator och landsvägar. Rullar fram i måttliga 20km/h. Väjer för potthål och vattenpölar, vilket gör att jag ibland pendlar från sida till sida över cykelbanor. Jag pinglar på alla gångtrafikanter och saktar ner farten för att inte skrämmas. Jag glider fram i egna tankar och filosoferar och njuter. Ända till någon i tighta fluoriserande kläder brakar förbi i rasande ljudlös fart. Och jag blir så j-kla skrämd och överraska! Inte någon gång har en cyklist använt sin eventuella ringklocka för att göra mig uppmärksam på sin framfart. Varför inte?
Jag vill uppmana alla cyklister till flitigare användning av ringklockan!
Först och främst; Sluta pendla från sida till sida och håll dig till höger, om du inte VET att du inte har någon bakom dig!
Glida fram helt i egna tankar är, som någon redan kommenterat, kanske inte helt och hållet det trafiksäkraste beteendet.
Vad har deras klädsel med saken att göra? Jag antar att du inte har någon speciell fobi som gör att du blir rädd för personer i tajta kläder generellt?
På gående plingar jag ibland, men försöker oftast undvika det då det oftare resulterar i höns-kaos (även tidigare i tråden kallat robot dansen), folk hoppar fram och tillbaka, är det fler än 1 person kommer de nästan garanterat gå åt olika håll, och sen vela ettag om de ska ta andra hållet.
Till viss del gäller samma sak även på andra cyklister, ibland börjar det vinglas, det ska tittas bakåt, och sen börjar man gå åt sidan (oftast höger, men inte alltid).
Jag skulle vilja uppmana många cyklister att hålla sig till höger! Och ibland kanske ha lite koll bakåt.