Varde ljus!!

Ta en risk

och hoppa över bygget på hemmaplan och ta med burkarna på vandringen. Då kommer både god öl och lyktmaterial med på färden, tillsammans med en utmaning att få ihop lyktan! Det faktum att det inte blir någon lampa utan ett föregående öl i strupen är ju inget minus prexis :). Första natten kan dock bli mörk, men det kan ge flerfaldiga lyktmöjligheter till följande kvällar.

Dessutom sätter det lite punkt för UL-snacket, iaf på just den vandringen.

/Leif

P.S. du har gjort ett gott val, jag har alltid haft en Primus EasyLight med på vandringen och det har alltid varit både mysigt, värmande, upplysande!, kondensutdrivande och värt vikten. Nyköp idag skulle bli MicronLantern eftersom effekten nu är jämförbar med EL och ML är okrossbar. Dock har jag aldrig pajat glaset i min EL!

Lösning.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg,att man inte får mer ljus än det som lågan ger,så finns det självklart en lösning.Gör lågan större.Om man tänkt använda värmeljus,är detta tämligen enkelt.Köp vekar,fixa ett hål genom ljuset och peta ner.

peter

Re: Lösning.

ping; sa:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg,att man inte får mer ljus än det som lågan ger,så finns det självklart en lösning.Gör lågan större.Om man tänkt använda värmeljus,är detta tämligen enkelt.Köp vekar,fixa ett hål genom ljuset och peta ner.

peter

Aahh precis såna tips jag ville ha :) Keep em coming!

Det är väl en generell önskan
Fast utan fot dâ.:)
Och helst inte i ett värmeljus.

Det finns faktiskt batteridrivna "värmeljus" fast dâ är ju UL-tanken körd.

Sankta Lucia.

bogart; sa:
Tänk på att veken måste kunna stå själv i ett värmeljus, någon sorts fot behövs alltså

Om vi vill ha minst tre extra vekar,bör en bit ståltråd funka.Ta och surra ett varv runt varje veke, nyp åt med en tång och fäst ändarna i varandra, surra ett par varv eller nåt och böj till en trekant.Tänk på en ljuskrona,sån som Lucia brukar ha.

Hmmm....Funkar nog med två också,om man gör ändarna längre.

peter
[Ändrat av ping 2005-09-27 kl 16:15]

öringen; sa:
ping; sa:
öringen; sa:
BAX; sa:
öringen; sa:
...och bygga en ljuslykta av en ölburk...

Jo gumman, jag går ut i verkstan och bygger några ljuslyktor till den kommande turen, det tar nog nån timme...genialt :)

/BAX

Den första borde man ju kunna få hyfsad ordning på... men efter ett par tre burkar så vette f*n :)

Det är ju då innovatören i en kommer fram :).

peter

Mmm innovatören i en kommer fram strax innan det börjar gå åt helvete :)

Risken med hemmabygge, förutom de vådor som materialanskaffning kan innebära, är om lyktan blir för het vid eldande. Har någon gång läst om ljuslyktor som sprängs då de blivit för heta - tror jag. Någon annan kanske minns mer exakt vad det var som framkallade sprängning. Det var i alla fall lyktor med värmeljus i.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Ljus i lägret? Bo och sova 17
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
Email ljus Bo och sova 2
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg