Varde ljus!!

En uppriktigtig och nästan seriös fortsättning på samma urspår;

Vad väger "lägret"?

Det kanske är lättare än man tror, men samtidigt känns det ju som om t ex schottofénlampan bör få bo i en passande trälåda under marscherna; och då börjar det ju bli lite grann att kånka på.

Materialutvecklingen har medfört flera förändringar jämfört med hur det var för säg 20 år sedan.

Det går idag att bära med sig en standard tältpackning som är betydligt lättare än motsvarande packning förr. Det går att gå ner rejält i vikt om UL-nischen väljs. Det går att bära en tältpackning som väger ungefär lika mycket som förr, men med betydligt mer och i vissa fall bättre grejer. Och det går att bära med sig en tältkåta med tillbehör på ungeför samma vikt eller lägre vikt än för tältpackningen för 20 år sedan.

När vi går två stycken vår t.o.m. höst bär vi c.a. 3-3,5 kg mer per gubbe med min tältkåta med tillbehör än med ett tremannatält typ Keron 3. Vintertid bär vi 3,75 till 4,75 kg mer per gubbe med kåtan inklusive tillbehör än med t.ex Kerontältet. Möjligheterna med kåtan är betydligt större än med tält, om man är beredd att ta mervikten och merarbetet. Det är som så mycket annat; lägger man ner mer jobb på något blir det bättre än om man läger ner mindre jobb.

Idag är det p.g.a. materialutvecklingen faktiskt möjligt inte bara att gå UL eller lättare än förr med standard tältpackning, eller ta med sig mer grejer, utan även att vandra med en tältkåta utan att förta sig. Man får dock, precis som när tält används, jobba lite med packningen för att inte gå tyngre än vad man anser nödvändigt.

En bit av ett vanligt liggunderlag räcker för att skydda fotogenlyktan. Den kommer inte alltid med, men möjligheten finns.

Raskesven

gas, ljus eller diod!?

öringen; sa:
UCO ljushållare verkar ok om än något för svagt ljus, Osram Dragon LED är nog för omysig. Fler förslag? Några gasdrivna apparajter?

Hejsan,

Försöker ta mig tillbaka till den ursprungliga frågan.

Här är mina magra erfarenheter.

Jag har Primus "gamla" Mesh Lantern, den är idag ersatt av "Micro Lantern". Den stora skillnaden är Wattstyrkan på ljuset, 25 för den gamla och 70 för den nya.

25 watt har räckt i både vindskydd och tält men tänk på att effekten på gasoldrivna lampor sjunker när det blir kallt. Jag hade knappt ledsyn i tältet i vintras men då var det nästan 20 grader kallt.

En fördel är att kök och lampa går på samma bränsle (för de som använder gaskök) men hur gör du om du bara har en gastub kvar?

Utöver gaslampan har jag en Candle Lantern, min recension finns i banken. Jag har inte vägt den men jag utgår ifrån att den är tyngre än gaslampan (utan gastub).

Mitt senaste alternativ är min pannlampa. Om man tänder och stoppar ner den i sin packpåse och hänger den i tälttaket så får man en tältlampa. hemligheten bakom det här är naturligtvis själva påsen, och det material den är tillverkad av, och inte lampan.
Resultatet är förvånansvärt bra men är väl i ärlighetens namn mer att betrakta som en kompromiss eller nödlösning.

Om jag då skall samanfatta mina tanketrådar.
Utvecklingen av diodtältlampor går förmodligen framåt i en rasande fart. Jag utgår ifrån att dessa är, eller snart blir, effektivare, starkare, lättare och mer långlivade än både candle lantern eoch gaslycktor.

Candle Lantern och gaslycktor är överlägsna i mysfaktor, värme och på att driva ut kondens. Gas är att föredra när det är varmt, ger också starkare ljus. Vinterkyla kräver en candle lantern.

Lycka till

Bengt

Re: gas, ljus eller diod!?

svindel; sa:
Candle Lantern och gaslycktor är överlägsna i mysfaktor, värme och på att driva ut kondens. Gas är att föredra när det är varmt, ger också starkare ljus. Vinterkyla kräver en candle lantern.

Lycka till

Bengt

Blir nog en Primus Micron Lantern. Dels för ljuset, dels för myset, dels för värmen. Pannlampa har jag redan, Petzl duo + en mindre variant. Tack för tipsen...
... å med det kan vi återvända till kåta/tält diskussionen :)

Re: Re: gas, ljus eller diod!?

öringen; sa:
... å med det kan vi återvända till kåta/tält diskussionen :)

Inte än,vill inte att tråden avslutas med minnet av mig som en kall och känslolös diod'are.Vill man ha myspys-ljus på turerna är ett hett tips att ta ut ett liggunderlag och sitta i månljuset,funkar oavsett årstid.Nu kan vi prata kåta....:)

peter

Köpte Primus Micron Lantern i dag. Stod och höll i en candle lantern, men va f*n...en sån kostar ju 400 spänn! Då kan jag lika gärna köpa en gaslykta för drygt 500 och bygga en ljuslykta av en ölburk, eller hur?

Nån som har bra tips vad man ska tänka på vid byggande av ljuslykta. Säkerhetsaspekter, optimalt ljus etc?

Sot.

Eftersom de flesta ljus sotar så är möjligheterna att få mer ljus än från själva lågan svårt,men att klä in hatten med alu.folie gör i alla fall att man kan byta ut emellanåt.De enda säkerhetsriskerna är väl att den hänger för nära tältduken eller att den välter.

peter

ping; sa:
öringen; sa:
BAX; sa:
öringen; sa:
...och bygga en ljuslykta av en ölburk...

Jo gumman, jag går ut i verkstan och bygger några ljuslyktor till den kommande turen, det tar nog nån timme...genialt :)

/BAX

Den första borde man ju kunna få hyfsad ordning på... men efter ett par tre burkar så vette f*n :)

Det är ju då innovatören i en kommer fram :).

peter

Mmm innovatören i en kommer fram strax innan det börjar gå åt helvete :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Ljus i lägret? Bo och sova 17
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
Email ljus Bo och sova 2
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg