Varde ljus!!

Och där var ljus...

Jag har provat två olika modeller,UCO candle lantern och Osram Dragon LED.

Candle lantern har ett ljus som ljuskälla och är väl sådär,sen har man ju säkerheten att tänka på med ett brinnande ljus.På plus-sidan har du vikten.

Osram's lykta har en diod som ljuskälla,har en mycket bra spridning och är batteri-driven.Den är mitt val av dessa två.Finns i recensionsbanken.

peter

Mysfaktorn med Candle lanterns är väl c.a. en miljard gånger högre än med en LED-lampa. Andra fördelar med Candle lanterns är att ett litet tält får lite värme, innerklimatet känns torrare. Sen om det mesta är en illusiuon eller inte gör inte så mycket. Ljuset från Candle lanterns tycker jag räcker för det mesta. Om jag behöver bättre ljus för något pyssel som att sy eller dylikt använder jag gärna LED-pannlampan.

Raskesven

Nyckelringslampor

Även om jag inte tältar ofta så har jag satt fast 2 st LED lampor i tälttaket. Ger tillräckligt med ljus för att hitta glasögonen och pannlampan/ficklampan.

24-218_l.jpg

Kostar 10 kronor/st inklusive 2 st batterier, som i sin tur kostar 15 kronor/st.
Lite märklig prissättning kan tyckas, men sådan är verkligheten på Biltema. Så tar batterierna slut är det billigare att köpa en ny lampa, än att byta batterier.

Per

Om du nu överger tanken på en ny liten plastpåse med tillhörande innerpåse, dvs. ett tält, och istället satsar på en rejäl kåta finns naturligtvis flera alternativa ljuskällor än de ovan nämnda ;)

Fotegenlyktan
cpic4331bd467805e.jpg

och den öppna eldens trevliga ljus
cpic4331bfb794de5.jpg

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Ljus i lägret? Bo och sova 17
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
Email ljus Bo och sova 2
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg