Våra trotjänare - utrustning som håller år efter år

Har du inte HH underställ och den klassiska blå eller orange HH tröjan, det är ju ett måste, även kallad Norlands kavaj
Fiberpåls var väl det officiella namnet på den klassiska lurviga HH-värmetröjan. Fanns väl mer kort anoraklik blixtlås och senare med hellång delbar blixtlås. En av de första tröjar jag hade med tumgrepp, skönt under halvkalla dagar, då tumgreppet gör att man slipper handskar/vantar.

/Patrik

De äldsta grejerna jag fortfarande då och då använder är ett Ridgerest som jag köpte runt 1990 och en Charlet-Moser isyxa för glaciärturer med T-klassat skaft. Har även ett par grymt coola glaciärglasögon från Cébe i pilotmodell med läder på sidorna som är köpta i Riksgränsen i maj 1980. Sen finns det väl i gömmorna sånt som jag inte använder så ofta, en liten grön-gul-rosa Karrimor-rygga från slutet av 80-talet och ett Thermarest som jag köpte inför Annapurna circuit 91-92. Har en Marmot dunsovsäck från mitten av 90-talet som jag ibland använder när inte vikten spelar roll och jag inte vill slita på nån dyrare sovsäck, typ fiske och kortare skogsturer. Det äldsta plagget jag ibland använder är nog en Klättermyssen som jag köpte när de sydde grejerna själva i Umeå, färgen och passformen gör dock att jag känner mig som ett jättebarn i den. Av sånt jag använder frekvent är väl en hel del 10-15-20 år och när jag köper nya grejer så är kvalitet och känsla det viktigaste.

HH är inte norska så länge till då de blev uppköpta för nån månad sen av kanadensiskt bolag.

Men vem bryr sig, få tröjor kan mäta sig med den klassiska fiberpälströjan. Hade en som barn och har en idag med. Lika snygg nu som då och varm och go.

HH är inte norska så länge till då de blev uppköpta för nån månad sen av kanadensiskt bolag.

Men vem bryr sig, få tröjor kan mäta sig med den klassiska fiberpälströjan. Hade en som barn och har en idag med. Lika snygg nu som då och varm och go.
Den bygger på funktion. Lång i ryggen, tumgrepp, kort dragkedja utan massa fickor.

Har du inte HH underställ och den klassiska blå eller orange HH tröjan, det är ju ett måste, även kallad Norlands kavaj
Hur kunde jag glömma den trotjänaren. Fast min är grön (såklart ;)), och om jag inte minns fel från sent 70-tal. De har inte evigt liv - långsamt men obevekligt flockar pälsen ihop sig lite mer för varje tvätt. Den blev, inte bara pga av detta, snart utkonkurrerad av M90 "värmetröja" för utelivet, men tillsammans med HH:s fiberpälshossor utgör den än idag yttersta lagret av min dagliga arbetsklädsel*

* jo, jag är så frusen av mig att jag behöver dem (plus en hel del mer innanför) i normal rumstemperatur, när jag sitter stilla vid datorn :p

Trotjänare har jag en del, men om de är "mina" är i många fall diskutabelt. Är de trotjänare om jag köpt dem begagnade? De är ju nya för mig.

Härom året köpte jag en North Face sovsäck modell "Dreamweaver". Efter mycket (verkligen jättemycket) research lyckades jag få fram att den fanns i North Face europeiska katalog 86/87. Såldes alltså inte i USA. Tillverkad i Storbritannien (förmodligen Skottland) och görtjock. Klassad till -18, knökfull med dun, i och för sig ganska tung, men vattenavstötande och med mycket rejäl dragkedja. Verkar oanvänd och kommer att överleva mig garanterat.

I förrådet hänger ett antal Caravansäckar (Arctic, de Luxe, Superdown ett eller annat) som används titt som tätt.

Mina Trangiaköka (ett stort, ett litet) är nog från 80-talet. Snodde dem av morsan, så osäker på inköpstillfälle.

Jag har en Fjällräven Gyro (Råive? Raven?) och en Skarja som båda används. Skarjan norpade jag när fd. svärföräldrarna rensade vinden för sisådär 20 år sedan.

Min älskade Bruslettokniv hade jag haft i 35 år eller så när den blev stulen. Men den är säkert i bruk fortfarande ...

Och så har jag ett Svea 123 som kan vara görgammalt, eller inte. Jag köpte det begagnat för ett gäng år sedan, men hur gammalt det var då vet jag inte.

Sen använder jag ofta ett vid det här laget ganska moget kinatält, en kopia av ett Golite Shangri-la 3. Det funkar fint och håller bra och är trevligt på en massa sätt. Lite opraktiskt på andra, men herregud.

Över huvud taget föredrar jag väl ingångna grejer, och jag undviker att köpa nytt. Senaste begagnatfyndet var en Crescent Rimfaxe anno ... 2000 kanske? Betalade en hundring. Fast den behöver en ny vev, så det blir några hundralappar till i slutänden. Å andra sidan kostade den 15–20 000 ny. Det är en bra cykel.

Ja, jäklar. Alpkitsovsäck från 2008. Användes så sent som i helgen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 10
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg