Våra trotjänare - utrustning som håller år efter år

lipfip

Forumvärd
Det förutsätter ju att produkten har ett berättigande och skall ersättas. En champagnevisp i guld håller säkert länge men det är tveksamt om det är en hållbar produkt och ett bra exempel på 'hållbarhet'. https://sv.wikipedia.org/wiki/Champagnevisp
Om man använder champagnevispar dagligen – som jag – så är det kanske mer hållbart att investera en model i guld än att hela tiden köpa engångschampagnevispar av ekologisk bambus. Med tanke på guldprisutvecklingen hade det också varit mer ekonomiskt hållbart ...

norrakurva sa:
Det förutsätter ju att produkten har ett berättigande och skall ersättas. En champagnevisp i guld håller säkert länge men det är tveksamt om det är en hållbar produkt och ett bra exempel på 'hållbarhet'. https://sv.wikipedia.org/wiki/Champagnevisp
Om man använder champagnevispar dagligen – som jag – så är det kanske mer hållbart att investera en model i guld än att hela tiden köpa engångschampagnevispar av ekologisk bambus. Med tanke på guldprisutveckling hade det också varit mer ekonomisk hållbart ...
Det mest "hållbara" är väl ändå att att tänka efter om man verkligen behöver den där nya smarta prylen, och metaforen "champagnevisp" känns ovanligt relevant i kontexten "friluftsliv" 😎

Några prylar som jag har använt mycket och hårt, men som likväl håller måttet än idag är en liten Gränsforsyxa, en Silkysåg, ett par Fjällrävenbyxor, ett par långärmade ullunderställ som jag har glömt fabrikat på, samt ett Big Agnes Copper Spur HV UL2.

Jag har hållit på med fjällvandringar och annat friluftsliv i dryga 50 år nu. Har alltid varit väldigt kräsen vad det gäller prylar. Fört noggranna utrustningslistor och utvärderat allt vid hemkomsten. Det jag inte varit nöjd med har jag antingen letat ersättare till, modifierat eller tillverkat själv. Dock har jag haft svårt att göra mig av med saker som "blivit över". Så det finns mycket prylar här hemma som mina stackars barn måste ta hand om när det är dags att dödstäda.
Den äldsta saken som alltid är med på tur kanske inte är en ren frilutspryl, en Leitz Trinovid 8x20 BCA kikare. Den fick jag av mina föräldrar på 18-årsdagen (1976).
KAP Trangia Arctic-köket är en älskling från 1986. Varenda gång jag använder det förundras jag över Gunnar Finns genialitet. Absolut oöverträffat! Användes senast mars i fjol under en Sarektur. Funkade som vanligt perfekt.
En Mountain Equipment Everest sovsäck inköpt 1981. Också med i Sarek i fjol. Tung (2,1 kg) men har aldrig frusit i den. Kommer ihåg att den kostade 950:-! Man får nog ge över 15000:- för en säck av den kalibern idag.
Mountain Equipment dunskor från typ 1977. Väldigt gossiga lägerskor på vinterturer.
Jag skulle kunna fortsätta länge men detta är ett litet axplock.

Nu när jag läst några av de gamla rävarnas inlägg, så slår det mig att jag troligen hade haft kvar många fler av "håller år efter år"-saker om inte mitt liv, inkl. "friluftsliv", tagit en tvär gir i början av 70-talet. Jag äger därför inget som är äldre än så. Undantaget är en isyxa med träskaft och stort affektionsvärde, troligen från tidigt 60-tal, deponerad hos gamla klätterkompisar i Tatra. Den känns fortfarande skönast i min hand jämfört med alla modernare och lättare, även om de rent objektivt är "bättre".

Äldst är farmors träkåsa sent 1800-tal. Min fjällräven klättersäck inköpt 1963 av Åke själv, brukas ännu mest. Mitt Tarfala III tält inköpt 1970, min CH sovsäck från samma köptur och min FR Expedition 70+30. Mitt Trangia 25 köpte far in 58, kompletterat med gas o multibrännare samt duo och HA kastruller. Mitt ärvda Bacho 71 är från 34. Brinner ännu väl. Mina M 39/58 bycor är från 41. Visst gjode man kvalitet förr. Min Mora 3 fick jag 1961.

go tur

Senast ändrad:
Vid närmare eftertanke får jag väl lägga till några trotjänare som finns kvar, däremot kanske inte alltid kommer till användning. Min Fjällräven Gyro från 1984 (första från 1983 blev stulen samma år jag köpt den) och givetvis några Caravan sovsäckar, SkyHigh I (Quallofil7 fiber) och mest uppskattad och fortfarande använd i familjen en Caravan Sarek 900 i dun från sent 1980 tal, fortfarande lika fin som ny (lite unik då den är en provkollektion märkt Caravan Test Team).
Har även ett Caravan Keb3 (Hilleberg design) tält liggandes, helt intakt yttertält men då PU beläggningen totalt släppt på innertältets bottenväv är tältet ersatt med modernare tält (kanske mitt HB Nammatj från 2010 kvalar in i tråden?). Keb tältet har jag mer kvar av nostalgiska skäl (kanske som lektält till barnbarn)?

Woolpowers M90 värmetröja eller vad den nu kan heta. Haft en och samma sedan tidigt 90-tal och den ser ut att hålla minst lika länge till. Bytt dragkedja en gång annars inga reparationer.

Trangia kök som kompletterats med gasbrännare från samma tid. Bara går och går.

Efter ett ha haft vilande friluftsintresse under tonåren återvände det ordentligt för 11-12 år sedan, och under den tiden har jag hunnit byta köpa och sälja en hel del (ofta begagnat) innan jag hittat kit som jag är helt nöjd med.
Men det som hängt med hela tiden är en löparjacka från Stadium Outlet som kostade 100kr, väger strax över 100g och kan knölas ihop till storleken av ett äpple. Den är med på i stort sett alla turer jag gör, är välanvänd och var absolut värd sina pengar.
Annars har jag en väldig förkärlek till Trangiaköken, har alla storlekar och använder alla i olika sammanhang. Jag har lättare kök till när det är turer med mer fokus på vandring och distans än lägerliv och matlagning. Men Trangia har en särskild plats i hjärtat, jag hittar ofta på en ursäkt för mig själv att ta med det istället och jag räknar med att de ska kunna användas väl av både barnen och eventuella framtida barnbarn.

Men Trangia har en särskild plats i hjärtat, jag hittar ofta på en ursäkt för mig själv att ta med det istället

Håller med, efter att ha använt Trangia med tsprit en hel vinter i det militära för längesen. Funkar alltid om man undviker att köra över den med bandvagnen.

Har även >20 år gamla Hilleberg Nallo2 och Akto, men använder dom inte mkt nu till förmån för tarptent. Men dom funkar säkert, ev behöver man byta resårlinan i tältstängerna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg