Ni som inte vill bära ut nr 1 och 2 ur naturen, gör det i en 3 l fryspåse, förslut den.
Det där blev lite kryptiskt.
"bära ut nr 1 och 2 ur naturen" ??
Vad menas?
Om du menar oss som inte har lust att gräva gropar och skita i dom (nr 2 enligt din skala) så stämmer rådet någotsånär.
Gällande oss som paddlar i skärgården så kan jag uttala följande:
Jepp, skit i en påse förslut, ta med och lägg i någon form av sophantering.
Nackdelar: Finns ingen "fryspåse" eller plastpåse överhuvudtaget, som kan hindra de små molekyler som doft består av att tränga ut.
Dvs om man inte har möjlighet att bli av med påsen hyfsat snabbt så sitter man med Svarte Petter.
Fördelar: Det blir inga spår i naturen. Allt tas med därifrån.
När det gäller nr 1 så gäller (vad jag har förstått) att inte pinka i havet/vattnet. Man pinkar på land och gärna där man kan förmoda att urinen måste passera så mycket jordlager som möjligt innan det tränger ner i grundvatten. Någon "fryspåse" tillämpar inte jag i alla fall.
Jag har sett en del väl frekventerade övernattningsplatser där det tydligt framgått att detta med att "gräva en grop" uppenbart görs i ett ganska sent skede av behov att nyttja "gropen". Dvs det blir en jävligt grund grop. För man hinner inte mer.
Papper är biologiskt nedbrytbart, ja. Men det bör ju ligga under mark för att kunna brytas ned.
Jag gillar inte att komma till sådana "väl frekventerade övernattningsställen". De har som regel minst 3 till 6 eldplatser också. Och toapapper i dagen.
Mitt råd: ta med skiten - lämna INGET.
mvh thomas