Angående att ta med, gräva ner eller rent av lämna avföringen och toalettpapper mer eller mindre öppet på marken anser jag det vara en fråga om var man befinner sig.
På högtrafikerade leder, som till exempel Jämtlandstriangeln eller (delar av) Kungsleden bör man ta med sig avföring och papper, eller gräva ner den, gärna gå ett par hundra meter från leden när det är dags.
Går man på sällan trafikerade leder där det passerar några hundratal eller något tusental personer per år kan det räcka att gå några tiotal meter från leden, sprida ut skiten lite med en pinne och gömma pappret under en sten eller rot. Avföring bryts ned väldigt fort i jämförelse med papper.
Går man i avsides terräng utanför led där det kan gå månader eller år innan någon annan passerar anser jag att avföringen kan lämnas på ytan utan vidare, samt gömma undan toalettpappret som i förra exemplet.
Toalettpappret kan och bör dock brännas, men endast under förutsättning att det kan göras på ett säkert sätt.
Detta är mina personliga tankar, och också att hellre överarbeta än underarbeta vid toalettbesöken. Alltså, utgå hellre från att tiotusen personer passerar den lilla omärkt stigen du befinner dig på än att du utgår ifrån att några hundra personer per år passerar den vältrampade och gott markerade leden.