Näringsrikare är jag lite tveksam till som generellt påstående, det kräver att man klarar av att komponera näringsbalanserade måltider (...)
Ex. så försvinner tydligen betakaroten och C-vitamin rätt fort ur livsmedel när man torkar dem (mycket beroende på kontakten med luftens syre tror jag), så om man komponerar en maträtt utifrån råvarornas näringsinnehåll så är det lätt att man får brist på dessa.
Industriellt torkade maträtter är ju ofta analyserade avseende dessa aspekter och har fått tillsatser (såna där hemska E-nummer!) för att kompensera för detta.
Helt rätt påpekande. Jag försökte fatta mig kort och klarheten blev lidande, men menade naturligtvis att man får
möjligheten att få sina måltider näringsrikare. Då under den lika självklara premissen att man vet hur man ska bära sig åt. Och jag har aldrig skrivit, att man inte ska ta industriellt torkade komponenter till hjälp, där det ger fördelar - min negativa beskrivning gällde ju de färdigkomponerade portionerna med dyr "friluftsmat".
Om man tar
C-vitamin som exempel:
En portion pulvernyponsoppa ger ca 2.5 gånger mitt dagsbehov. Men jag brukar hellre ha rikligt med Risentas rena nyponskalsmjöl i min frukostblandning (5 g ger ca 1/3 av mitt dagsbehov), samt ren askorbinsyra, köpt som krydda i mataffären, i min dryck. Då slipper jag sockret och tillsatserna och det blir både billigare och mer som jag själv vill ha det smakmässigt.
Gillar man inte det, så finns en hel del torkad frukt att köpa med deklarerat näringsinnehåll som uppger hög C-vitaminhalt, t ex tranbär och torkad papaya (219 mg/100 g). Många sorter av paprika och chilipeppar är mycket C-vitaminrika, går att torka hela på låg värme och behåller antagligen acceptabla halter. Samma med svarta vinbär.
Historisk återblick för de intresserade:
Som ung under andra världskriget överlevde min far fyra månader i ett gömställe, där det det bara fanns tillgång till torrskaffning typ mjöl och gryn - men de var kloka nog att också lägga upp ett redigt lager vanlig lök. De slapp skörbjugg.
Man får rätt snabbt allt sådant i fingrarna, om man investerar i lite grundkunskap, och det är ju inte heller så blodigt med en eller annan tillfällig obalans. Ska man vara ute i månader får man ju vara mer noggrann.
Vad jag ändå vill ha lite grovt koll på på är trots allt
proteinsammansättning, essentiella fettsyror, inte alltför stora mängder fytinsyra (som bl a hämmar järnupptaget) och av personliga skäl (autoimmunt inflammatoriskt syndrom) inte alltför stor övervikt för omega 3-fettsyror över omega 6.