Visst är det kul att planera, mitt ruttupplägg är mest en dröm så här långt. Även för mig är tid en begränsande faktor, men också ekonomi. Ett sätt att komma runt dessa faktorer kan kanske vara att dela upp turen på två somrar. För mig är det i.a.f. viktigt att ha så gott om tid att jag kan stanna till en stund extra på en fin plats eller göra dagsutflykter, toppturer, m.m. när jag känner för det.
Vill inte heller skriva någon blogg, förstår dig precis. Vill du skriva en artikel på Utsidan eller ett inlägg här på tråden efteråt så räcker det gott för mig (men inte heller det ett krav).
Som du skriver så är det bara att ge sig ut och prova om ett prokekt av det här slaget är något man klarar av/tycker är kul. Men om du av någon anledning bestämmer dig för att bryta, se det inte som ett nederlag. Alltid får man ut något av ett sådant här projekt (även om det så skulle stanna vid planeringsstadiet...).
Jo, i den bästa av världar så skulle jag också dela upp det på två vändor. Men det skulle aldrig gå för mig med jobb, sambo osv.
Jag har inget mot att skriva här på Utsidan. Tror folk här har mer realistisk inställning till större projekt och förstår värdet i att över huvud taget göra ett försök.
Min plan är att filma mycket, för att sen eventuellt göra små sammanfattningar av varje etapp. Har en GoPro 3+ med två extra batterier så jag kan filma minst 45 min om dagen om jag skulle vilja.
Att kunna filma, läsa och lyssna på musik/ljudböcker är nog en bra grej för att inte känna sig ensam. Sen ska jag försöka nyttja STF stugorna så mycket det går (får till studentpris) för att träffa folk.
Är lite nyfiken på din meny; blir det mycker frystorkat, hemtorkat eller vad har du för plan? Planerar du att skicka matpaketen med post eller bussgods?
I normala fall kör jag frystorkat till lunch och hemtorkat till middag. Men till det här så kör jag frystorkat både lunch och middag. Visserligen skulle hemtorkat vara billigare, men att torka över 90 portioner är ett jäkla jobb och tidskrävande. Den tiden lägger jag hellre på andra förberedelser. När jag går med andra (sambon, farsan, vänner) så blir det nog hemtorkade middagar.
I övrigt så kommer maten bestå av bars (MealPro och Cliffbar), Beef-Jerky och min trailmix: valnötter, macadamianötter, mandlar, frystorkade jordgubbar, blåbär och hallon. Jag är ingen stor frukostälskare så jag börjar dagen med en bar och nötter.
Landar runt 850g mat per dag och 3250 kcal. Det är lite för lågt så jag kommer komplettera efter vägen med det jag är sugen på för tillfället. När möjlighet ges så kommer jag försöka äta lagad mat. Tänker mig att det är motiverande att se fram mot en festmiddag, och ger välbehövlig variation.
Jag har faktiskt redan fått hem en rejäl laddning frystorkat. Backcountry.com hade rea på frysisar för ett tag sen så det blev över 80 påsar. Landande på runt 45 kr påsen med frakt (mycket tack vare dollarkursen).
Sedan flera år så svär jag vid Backpackers Pantry, som är ett helt oslagbart märke. Runt 7-800 kcal per påse, betydligt mycket mer grönsaker än andra och mycket roligare smaker än vad som finns i Sverige. Lite dyrare än exempelvis Mountain House (i USA) men det är så sjukt gott. Många rätter är dock vegetariska, oftast med soja eller bönor, men det stör mig inte. Högt proteininnehåll ändå. Pastarätterna har massa parmesan som är helt underbar.
Smaker jag har testat (och gett toppbetyg)
Black Bart Chili
Wild west chili
Pad thai
Lasagne
Sweet and sour chicken
Kathmandu Curry
Italian beef
Pasta Alfredo
Kung Pao Chicken
Pasta Puttanesca
Cuban Coconut and black beans
Pasta Primavera
Teriyaki kyckling
Behöver jag fler så köper jag några svenska, typ Real.
De flesta verkar ha använt bussgods, som verkar funkat bra. Har inte kollat så noga på det än.