Dags för nya stavar
Jag lånar den här tråden för att ställa lite mer frågor om specifika modeller av vandringsstavar.
Jag är alltså helt övertygad om vandringsstavarnas förträfflighet för de behov jag har. Detta trots att jag igår till sist bröt av en av mina stavar från Exped som jag haft sedan 2012, och använt på väldigt många vandringar/turer, såväl sommar som vinter. Min förhoppning var att kunna köpa in ett nytt par likadana eftersom jag varit så nöjd med dem, men så vitt jag kan se har Exped slutat tillverka stavar?
Att döma av den här tråden, och sortimentet i webbutikerna, har Black Diamond blivit det helt dominerande märket. Samma sommar som jag skaffade mina Exped köpte jag faktiskt ett par Black Diamond, men de gick sönder under min första vandring. Det är ju dock ett tag sedan, så jag är beredd att ge Black Diamond en ny chans.
Flera i tråden har förespråkat deras Trail-varianter. Jag ser att de går att trycka ihop tillräckligt kompakt för att kunna användas för att staga upp fotänden på mitt tält (68,5 cm), vilket är ett absolut krav för min del. Jag läste dock i en användarrecension att det kunde vara problem att få Flicklock-funktionen att låsa då staven är i nästan helt ihoptryckt läge.
Mina frågor är:
1. Har någon annan upplevt problem med att låsa Trail-stavarna då staven nästan är helt ihoptryckt?
2. Har någon jämfört Pro- och standardvarianten? Så vitt jag kan se ska skillnaden ligga i låsningen, där Pro-modellen har fått en uppdaterad variant.
3. Har någon nånting att säga angående kolfiberstavar? Jag hade trott att de skulle vara betydligt lättare, men tittar man på de här teleskopstavarna så är de inte ens 10 % lättare än Trail Pro. Finns det något annat man vinner med att välja kolfiber i så fall. Nackdelar? Förutom ett högre pris alltså.
https://www.addnature.com/black-diamond-alpine-carbon-cork-poles-598825.html