Alla dina invändningar och frågor är befogade. Jag var själv en stark förespråkare för en vältorkad björkslana tills för bara några år sedan. Jag håller absolut inte med smux när det gäller vadning. En slana som man kan luta sig emot med HELA sin kroppstyngd är avsevärt säkrare än två smala aluminiumrör som är ett par decimeter kortare än en vadarstav av björk.
https://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=27754&stc=1&d=1530681207
Ett vad likt detta skulle jag aldrig ge mig på med gåstavar, men ned en björkstav? Javisst.
Ett annat tillfälle när björkstaven vida överglänser gåstavarna är vid branta nerfarter. Att kunna skicka björkstaven "i förväg" för att kunna ta emot kroppstyngden har underlättat många branta nedstigningar.
Ändå märker du att jag skriver i imperfekt: Jag VAR en stark förespråkare...
Med stigande ålder och ökande knäproblem har jag upptäckt att jag orkar gå längre tid och därmed längre sträckor innan knäna säger stopp. Därför lämnar jag numera björkstaven hemma.
HåkanF
Ser ut som Tjågnårisjåhkå? Vadade själv där under liknande förutsättningar 2016 (förra året knatade vi över på en stadig snöbrygga så sent som 4/8!), och håller med att det är ett av de tuffare vaden pga inte minst kylan och kraften i vattnet (fick leta och testa ett tag innan vi hittade en bra plats att vada på). I vårt fall med stavar, och jag tycker faktiskt det går bra med de stavar jag har, fördelen med två stavar jämfört med en stav är att man alltid har tre punkter i botten innan varje förflyttnng. Vandringsstavar fungerar även till att lätt känna sig fram som känselspröt innan man tar nästa steg i speciellt glaciärjokkar med dåligt siktdjup.
Håller dock klart med om att man inte kan lägga samma tyngd på en modern vandringsstav som en kraftig björkslana. Samtidigt skulle jag inte vilja luta mig för kraftigt och förlita balansen på en björklslana i ett vad, då risken finns att en sten på botten ger sig och slanan snabbt tappar fästet...