Vandringsstavar eller ej

Jag har provat att gå utan, med en och med två stavar på allt från motorvägen Kungsleden till mycket steniga områden såsom Mårma, samt upp på toppar i Kebnekaise och Sarek. Två stavar av stavgångstyp (ihopfällbara i aluminium) är helt klart bäst.

Det är viktigt att du håller staven på samma sätt som när man kör längdskidor. Du får då den fördelaktiga svingande rörelsen, vilket ger extra fart och en stabil gång. Långa stavar i trä är enbart bra vid svåra vad.

Jag ser det också som en stor fördel med ihopfällbara stavar, då det går att ändra längden vid toppbestigningar, passövergångar etc. Sen blir de enklare att transportera dem också.

Jag gjorde ett test i somras på hur fort jag kunde gå med stavar på en rösad led. Det tog mig ca 2 timmar och 15 minuter att gå från Kisurisstugan till Akkastugorna, runt 15 km med ca 15 kg på ryggen.

Bomullsmannen; sa:
NUI; sa:
Orsaken var att jag behövde två stavar som tältstänger till mitt tarpiga tält.

Numera känns det som ett klart minus att bara gå med en stav när jag använder paraplyet.

Jörgen

Kanske lite OT, du har inte funderat på att kombinera stav och paraply?

Det finns en stav som innehåller ett paraply, men den är väldigt tung. Att lyfta paraply+ stav när det inte regnar känns onödigt. Ungefär som att gå med skor som väger ett halvkilo extra.

Jörgen

NUI; sa:
Det finns en stav som innehåller ett paraply, men den är väldigt tung. Att lyfta paraply+ stav när det inte regnar känns onödigt. Ungefär som att gå med skor som väger ett halvkilo extra.
Jörgen

Ja, att ständigt svinga runt regnskyddsdelen av paraplyet verkar onödigt. Min tanke är att ersätta handtagsdelen med staven, men endast sätta ihop delarna när de används. Nu är jag förnärvarande inte "gör det självare", men nån kanske nappar på idén!

NUI; sa:
Jag nöjer mig om utrustningsdetaljen ger TILLRÄCKLIG stabilitet, skydd, slitstyrka etc. Att en pryl ger MER av något betyder ofta att den har våldsamma säkerhetsmarginaler som oftast väger ganska mycket.

Jörgen

Men det är ju just "tillräckligt" som är ordet man tenderar kivas om.

Jag är benägen att hålla med om att lätta skor är en stor fördel, men samtidigt vill jag ha "tillräckligt" stabila skor för att slippa slita av något ledband när jag kliver snett.

Bara i somras var det många gånger som jag klev lite snett, men kängorna dämpade. Jag undrade då hur det hade gått om jag haft lättare skor (eftersom jag hela tiden gick och längtade efter lätta, luftiga sandaler - det var varmt i somras!). Det hade varit jobbigt att få en helt obrukbar fotled då.

Jag hade såklart två stavar, och runt 14-15 kg på ryggen.

millimeter; sa:
NUI; sa:
Jag nöjer mig om utrustningsdetaljen ger TILLRÄCKLIG stabilitet, skydd, slitstyrka etc. Att en pryl ger MER av något betyder ofta att den har våldsamma säkerhetsmarginaler som oftast väger ganska mycket.

Jörgen

Men det är ju just "tillräckligt" som är ordet man tenderar kivas om.

Jag är benägen att hålla med om att lätta skor är en stor fördel, men samtidigt vill jag ha "tillräckligt" stabila skor för att slippa slita av något ledband när jag kliver snett.

Bara i somras var det många gånger som jag klev lite snett, men kängorna dämpade. Jag undrade då hur det hade gått om jag haft lättare skor (eftersom jag hela tiden gick och längtade efter lätta, luftiga sandaler - det var varmt i somras!). Det hade varit jobbigt att få en helt obrukbar fotled då.

Jag hade såklart två stavar, och runt 14-15 kg på ryggen.

Jag använder så klart ordet "tillräcklig" just för att provocera en smula. De senaste åren har jag själv upptäckt att många tunnare och lättare material än vad jag tidigare vågade mig på faktiskt är tillräckligt hållbara även för långa vandringar i hård terräng.

Jag går också med ungefär samma ryggsäckstyngd som du i starten samt två stavar. Och visst upplever jag ett och annat snedsteg där man undrar vad som hänt om inte om hade varit. Men hittills har vristerna s a s själva hanterat detta. Jag har då ändå en vrist som inte här 100% frisk på grund av en gammal telemarksstukning. Och är ganska benig av mig utan direkt anabola vrister.

Det enda tips jag kan ge är att prova under "kontrollerade" former för att se hur det verkar och bygga upp förtroendet för lägre skor. Funkar det inte så är det ju enkelt att byta tillbaka till stadigare skor. Men om man aldrig testar så får man ju inte veta.

Jag har ett favoritcitat ur någon gammal årgång av Blandaren:
Han tänkte; nu eller aldrig.... och så valde han aldrig.

Jörgen

2-delat eller 3-delat?

Om jag skulle skaffa ett par stavar för fjällvandring som ersättning till en konventionell trästav, så återstår frågan om 2-delade eller 3-delade stavar. Ni som är upplysta får gärna dela med er. Håller en 2-delad om man lägger hela tyngden (inkl ryggsäck) på den eller ska man ha en 3 delad?

/Tommy

Stavar absolut

Jag skaffade stavar till min padjelanta vandring i somras, och ångrar mig inte. Upplever absolut att jag får hjälp av stavarna. Dels med balans, och dels med kraft. Ingen skidåkare skulle drömma om att lämna stavarna hemma. På samma sätt har en slalomåkare ingen nytta av sina stavar utom till balans. Tänk på samma sätt här.
Jag använde samma pendelrörlse i backar som när man springer upp för en backe på skidor, och skillnaden är förstås enorm. Man kan också använda "dubbeltempo"(osäker på termen) som en skatare gör, med parallella stavtag när man går på platten, någon form av halvtakt. Skönt att växla tempo ibland. Testa. OCh det är inte tungt att bära stavar.

Re: 2-delat eller 3-delat?

Tommy E; sa:
Om jag skulle skaffa ett par stavar för fjällvandring som ersättning till en konventionell trästav, så återstår frågan om 2-delade eller 3-delade stavar. Ni som är upplysta får gärna dela med er. Håller en 2-delad om man lägger hela tyngden (inkl ryggsäck) på den eller ska man ha en 3 delad?

/Tommy

Själv har jag två-delade stavar. De är något lättare än tredelade och känns mindre komplicerade. Jag föreställer mig att just skarvarna är de svagaste punkterna, men det kanske är fel. Inte svagare ur brytsynpunkt alltså, men de är ett ställe där något kan gå fel.

Jag känner inget behov av att behöva få stavarna sådär superkorta som tre-delade kan bli.

De lättaste och mest idiotsäkra stavarna är väl de med fast längd, men eftersom min tältkonstruktion bygger på att jag kan länga och korta stavarna, vilka funkar som tältstänger, så behöver jag teleskopstavar.

Jörgen

NUI; sa:
Bomullsmannen; sa:
NUI; sa:

Numera känns det som ett klart minus att bara gå med en stav när jag använder paraplyet.

Jörgen

Jörgen
Du kan ju alltid börja med att träna med den här kombinationen ;) :

Bearscare2_3small_farg.jpg

http://www.bearscare.info/

Raskesven

Raskesven; sa:
NUI; sa:
Bomullsmannen; sa:
NUI; sa:

Jörgen

Jörgen
Du kan ju alltid börja med att träna med den här kombinationen ;) :

Bearscare2_3small_farg.jpg

Kanske inte så dumt. Den psykologiska tryggheten känns för mig bättre än tanken på att ha med en burk pepparspray. Kanske för att man med staven kan inbilla sig att man kan hålla björnen på en armlängds avstånd. Plus att man tror att elden verkar avskräckande. Fast risken är väl att den inte tar eld när man behöver den, efter att ha släpat på pinnen i 10 år i ur och skur...

Jörgen

http://www.bearscare.info/

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
DoktorGlas Vandringsstavar för lite annorlunda syfte Utrustning allmänt 9
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
michaelahogberg Vandringsstavar? Utrustning allmänt 1
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
pal2 Vad tänka på med vandringsstavar? Utrustning allmänt 15
avslutad121010 Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
Christoffer Hedman Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 20
estetdrägg Vandringsstavar budget??? Utrustning allmänt 7
Antis Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg