Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag är lite nyfiken på vad det blev för rygga. Jag är på jakt efter en ersättare till min 15 år gamla Haglöfs Skarja och har fastnat för Berghaus Atlas. Men det verkar vara svårt att hitta någon butik som man kan prova den i. Och att köpa från utlandet verkar riskabelt. Eller?
/Per Bankemo
Jag slog helt enkelt till på den säcken som satt bäst på mig och som dessutom var bäst utrustad i allmänhet, valet föll på en "Bergans Alpinist 1, 130 L", grymt skönt o stadigt bärsystem
Provade berghaus atlas, men säcken jag valde var värd 1100kr mer....efter noggrann utprovning i buktik.
Gav 3600 kr för Berganssäcken, och atlas kostade 2500....båda på butik i stockholm.
Ja, i genren monstersäckar är nog Alpinist ett riktigt bra val!
Men det är lite orättvist att jämföra den med Atlas - med mer än ett kilo extra på bärsystemet MÅSTE ju Bergans vara bekvämare.
(Du ska ha all heder för att inte ha låtit dig luras ner i Berghausträsket av oss Vulcanister.)
På första sidan av den här tråden poppar den gamla trotjänaren Skarja upp igen.
Den säcken var ju verkligen "svensk standard" innan softsäckarna kom.
Jag vet inte hur många av mina kompisar som hade Skarjor men många var det iallafall.
Som jag minns det byttes så gott som alla dessa ut någon gång i början av 90-talet när det kom bekvämare säckar att bära.
Kanske var de sista versionerna bättre men de Skarjor som jag träffade på hade inte något bärsystem att hurra över. Strykarräven är inte ensam om att inte komma överens med den ryggsäcken.
Holländsk vrakprisfrima (non-profit org, enl dem själva). Beroende på var man klickar: Eur 85.50 el 65.00 för Vulcan. Billigt, resp billigare; verkar ju bra. Hittade deras sajt m.h.a. maarkplats.nl-länken i denna tråd (tack, strykarräven).
Då inget av de holländska ord jag kan syntes till på deras sajt, hoppas jag de spikar inglish. Väntar på svar bl.a om huruvida de ordnar med frakt till Zweden.