-Vandringssäck 80-100 liter, tips ?

Re: Bra tips! :)

johan5588; sa:
- Hur blir det om jag fäster tält(3 mans tunnel) o dyl. på utsidan, blir säcken ostabil, eller ?

På t.ex. Alaska å ramryggor spelar det ingen roll. Den enda softsäck jag provat det med blev fruktansvärt ostadig men den säcken var en ytterst enkel variant, inte avsedd för vandring med lite tyngre packning. Jag har försökt få svar på samma fråga beträffande softsäckar men inte fått svar. Har ingen provat???

johan5588; sa:
- Bask Shivling, var hittar jag en sådan ?

http://www.bask.info/
http://www.akzo.se/

johan5588; sa:
- Om jag bara packar ca 70 liter i en 100-säck för en halvlång tur, vad blir konsekvenserna i allmänhet ?

Egentligen bara att du bär en tyngre säck än du behöver, i vart fall om det är en ramryggsäck. Jag har mindre än 90 liter i min 90-liters Alaska när jag börjar. De sista dagarna när det mesta av maten är uppäten är det betydligt mindre volym.

johan5588; sa:
- Vågar jag beställa en typ Berghaus säck, utan att ha provat ?

Om den inte passar dig så sälj den. Det verkar finnas gott om Vulcanister exempelvis som gärna köper dem. Du lär ju göra en liten förlust på mellanskillnaden men om du kan ta den så är det ju ingen fara skedd. Den goda regeln är annars att alltid prova ryggan med ordentlig packning innan du köper.

Mvh
Peter P.
 
Re: Bra tips! :)

johan5588 (Johan Harrysson) skrev:
- Är det samma samma bärsystem på Atlas/Vulcan ? finns båda i olika storlar beroende på kroppslängd ?

Ja, på båda frågorna.

- Hur blir det om jag fäster tält(3 mans tunnel) o dyl. på utsidan, blir säcken ostabil, eller ?
Beror mer på din fastspänningsteknik än på säcken. Under locket - inga problem. Bakpå, om du spänner den hårt och tätt med stumma remmar, inga problem.
Du kan spänna fast på sidan också, men då blir ju tyngdpunkten sned.
Men ett tremanstält bör gå ner i huvudsäcken om du är ute mindre än 2 veckor. Ta ur bågarna ur påsen och stick ner i säcken närmast ryggen, sen är det bara att komprimera tältpåsen och släppa ner den i huvudfacket. Tar lika lite plats som en sovsäck.

Jag vet av egen erfarenhet att liggunderlag (Z-lite), sovsäck (Dewline), tremanstält (Nammatj), kök och käk för 8 dagar får plats INUTI huvudfacket i en Vulcan.

- Om jag bara packar ca 70 liter i en 100-säck för en halvlång tur, vad blir konsekvenserna i allmänhet ?
Inga alls, förutom att säcken blir lättare och att du kanske bör dra åt kompressionsremmarna nån centimeter så att tyngdpunkten inte hamnar för lågt. I Vulcan/Atlas-fallet kan du då lämna sidfickorna i garderoben.

- Vågar jag beställa en typ Berghaus säck, utan att ha provat?
Ja. Men du bör såklart testa först. :)
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-10 kl 15:40]
 
Lite OT

Nordesjö; sa:
Du kan spänna fast på sidan också, men då blir ju tyngdpunkten sned.

Men om man t.ex. tar bågar på ena sidan och tältduk på andra sidan? Jag kan bara inte förstå hur det skulle kunna ge någon kännbar skillnad i viktsfördelning. Inte bryr man väl sig nämnbart om man råkar få den tunga maten till höger och de lätta kläderna till vänster inne i säcken. Dessutom på en Vulcan borde de ju gå att kompensera med hjälp av sidofickorna om man är orolig. T.ex. sätta den fyllda termosen i ena sidofickan och fylla upp med lätta vantar och mössa eller vad man nu kan ha i den högra.

Frågan är väl snarare om säcken blir "sladdrig".

Mvh
Peter P.
 
Re: Lite OT

pal2; sa:
Men om man t.ex. tar bågar på ena sidan och tältduk på andra sidan? Jag kan bara inte förstå hur det skulle kunna ge någon kännbar skillnad i viktsfördelning. Inte bryr man väl sig nämnbart om man råkar få den tunga maten till höger och de lätta kläderna till vänster inne i säcken.

Jag tänker på exemplet med Vulcan, som är en ganska bred säck - det blir ju ett ganska stort vridmoment jämfört med att flytta tung mat några centimeter inuti säcken. Jag skulle inte vilja ha en trekilosklump 40 cm från tyngdpunkten på ena sidan utan att balansera på andra sidan (och inte av 300 gram bågar).
Att ha en för bred säck är ju inte heller kul för framkomlighet, och med tält på sidan blir en Vulcan troligen bredare än dina axlar.

För mig är det dock en akademisk fråga. Tältet ligger i ryggan. Måste jag ha det på utsidan skulle jag antingen göra en "boll" av det och ha under locket, eller en lång platt korv och ha på "baksidan".

Men låt oss nu inte göra det här till en diskussion om packning I eller PÅ säcken :)
Vad gäller sladdrighet är det inga problem. Det är väl bara att tajta till säcken?
 
Re: Vulcan eller Shivling

Nordesjö; sa:
För mig är det nog bara botteningången som är en solkar förbättring - jag gillar att ha regn- och förstärkningskläder där, och det har varit lite bökigt att komma åt på min Vulcan.
Varför inte sy dit några små öglor band på säcken och dra någon meter 3-mm elastiskt rundsnöre igenom, så har du något att dra fast regnkläderna under när de inte behövs. De torkar fortare och är lättare åtkomliga. Funkar även utmärkt om du behöver torka gamla surstrumpor/underställ/whatnot.
 
Re: Re: Bra tips! :)

Nordesjö; sa:
Jag vet av egen erfarenhet att liggunderlag (Z-lite), sovsäck (Dewline), tremanstält (Nammatj), kök och käk för 8 dagar får plats INUTI huvudfacket i en Vulcan.
Var gör du av kläderna? Knäckebrödet?

Jag föredrar numera också att bära det mesta inuti säcken, men det är definitivt en smaksak. Liggunderlaget däremot bär jag utanpå, hoprullat/-vikt och monterat vertikalt längs med säcken, mitt bakpå eller snett bakpå. Inte helt på ena sidan då säcken blir bredare. Eftersom den detaljen tar stor plats men väger nästan ingenting så bekymrar mig momentet inte så värst, och det är praktiskt att ha liggunderlaget i samma "riktning" som säcken (=stående) när man forcerar videsnår UTAN en rambokniv. Skulle aldrig bära ett tält på samma sätt dock, pga viktfördelningen.
 
Akta dig bara för gamla Vulcan-modeller, 1995 eller äldre om du skulle få för dig att vilja jaga begagnat. Jag hade en nyinköpt (stl. 3 tror jag det var) i min ägo (1995) med ett fantastisk svampigt höftbälte och tunna axelremmar. Jag har för mig att man polstrade upp och breddade axelremmarna samt bestyckade den med ett klart styvare höftbälte ett eller ett par år senare.
 
Re: Re: Vulcan eller Shivling

Strykarräven; sa:
Varför inte sy dit några små öglor band på säcken och dra någon meter 3-mm elastiskt rundsnöre igenom, så har du något att dra fast regnkläderna under när de inte behövs. De torkar fortare och är lättare åtkomliga. Funkar även utmärkt om du behöver torka gamla surstrumpor/underställ/whatnot.

Precis vad jag har! :)
Elastisk snodd fäst i de remmar som redan finns. Men regnbyxor, värmetröja mm ligger ändå i botten. Jackan också om den inte är nyanvänd.

Det där att ha ALLT inklusive liggunderlag inuti säcken: det är inte jag själv utan en kompis som körde så. Jag hade mitt liggunderlag på utsidan för att snabbt kunna få fram det vid paus. Men han hade inga som helst problem med att få plats med "knäckebröd och kläder".
Men hade vi varit ute i några dagar till hade han nog fått lämna påsen med apelsiner hemma :)

Han till vänster, jag till höger:
309.jpg


---
Apropå svampinga remmar på äldre Vulcan har jag just en sån. Funkar fint :)
Fördelen med det avbärarbältet är att det ger mer rörelsefrihet än det "nya". Men det är säkert en vanesak.
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-10 kl 22:00]
 
Atlas!!

Nordesjö och Strykarräven....det ni inte har koll om prylar verkar inte vara värt att veta ;)

Nu har jag gjort ett överslag på alla säckar ni tipsat om, och den som faller mig bäst i smaken är Berghaus Atlas. Verkar vara en slitvarg som även sitter skönt på axlarna, och dessutom prisvärd!!

Jag är normalbygd och 181 cm, vilken storlek är bäst för mig ?

-Storlek 3 = längd 170-183 cm
-Storlek 4 = längd 183-198 cm

Var är det bäst att beställa ?
Någon som beställt och fått snabb leverans ?
(ett pålitligt företag där man verkligen får grejerna inom rimlig tid)

/Johan
 
Re: Re: Re: Bra tips! :)

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
Jag vet av egen erfarenhet att liggunderlag (Z-lite), sovsäck (Dewline), tremanstält (Nammatj), kök och käk för 8 dagar får plats INUTI huvudfacket i en Vulcan.
Var gör du av kläderna? Knäckebrödet?

Jag föredrar numera också att bära det mesta inuti säcken, men det är definitivt en smaksak. Liggunderlaget däremot bär jag utanpå, hoprullat/-vikt och monterat vertikalt längs med säcken, mitt bakpå eller snett bakpå. Inte helt på ena sidan då säcken blir bredare. Eftersom den detaljen tar stor plats men väger nästan ingenting så bekymrar mig momentet inte så värst, och det är praktiskt att ha liggunderlaget i samma "riktning" som säcken (=stående) när man forcerar videsnår UTAN en rambokniv. Skulle aldrig bära ett tält på samma sätt dock, pga viktfördelningen.
Jag kör också med liggunderlaget fastspänt vertiklat baktill på min Vulcansäck. Finns ju ingen ryggficka man måste komma åt, och det lätta liggunderlaget sabbar inte tyngdpunkten. Tyngdpunkten på min säck hamnar nog i mitten.

En Vulcan sväljer även en Moskoselkåta i bomull/poly vertikalt på ena sidan av huvudsäcken, ombyte och sovsäck och mat för tre veckor på andra sidan, och högst upp förstärkningsplagg och ombyte väl framme vid lägret. Med tält får man nog med sig mat för minst sex veckor:)

Raskesven
 
Re: Atlas!!

johan5588; sa:
.....
Jag är normalbygd och 181 cm, vilken storlek är bäst för mig ?

-Storlek 3 = längd 170-183 cm
-Storlek 4 = längd 183-198 cm

.....

/Johan
Jag har två Vulcansäckar, en fyra och en trea. Är 183 cm lång och nästan indifferent mellan storlekarna. Fyran skaffade jag ny för 10 år sedan och använder i nästan ostrippat skick, trean köpte jag på nätet och strippade. Ena säcken är axelremmarna justerade max åt ena hållet, andra säcken är de justerade max åt andra hållet. Skulle jag tvingas välja bara en av säckstorlekarna skulle det bli en trea, men för mig spelar det som sagt ingen större roll. Vore jag du skulle jag köpa en trea.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
ddala Smidig rejäl vandringssäck? Transportera 3
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg de får nog bli en snugpak bergen 100 Transportera 1
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
såg Snugpak bergen 100 Transportera 0
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
da_flower Vattensystem till Lundags motion 100 Transportera 2
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
100 kg ryggsäck? Transportera 1
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
Kriga Hur många liter på ryggen? Transportera 69
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg