Det där med ram är kanske något jag borde överväga.
När jag googlat på säckar, som jag gjort mycket nu, så kommer det mest upp tips om säckar utan ram.
Här på utsidan verkar folk dock lovorda dom.
Det är för att många här har BÅDE riktiga gamla ramryggor (med sin externt placerade ram) och nutida konstruktioner med (eller i vissa fall utan?!?) en intern förstyvningslösning.
Och vi vet också att (när det gäller de dyrare högkvalitetsramryggorna från för säg 12-20 år sedan) skälet till att de i princip försvunnit ur den Skandinaviska marknaden (ramryggor är fortfarande åtkomliga på andra ställen i världen) är
på grund av
tillverkningskostnaderna [Ramarna blev alldeles för dyra att producera här uppe i dyrland].
Slutprodukten fick ju inte kosta så mycket i butik att vanligt folk som skulle försöka sig på att "göra en Jämtlandstriangel" i nybörjarprovningssyfte inte köpte ryggorna. Det gick naturligtvis inte att leva på att sälja Alaskor eller FR Gyro för 10.000:- över disk - när konkurrensen utan högkvalitetsram prissattes vld 2-3.000:- Så dom försvann... Och
på grund av
ett rent mode (som sade/säger att allting ska bäras inne i en mer eller mindre omfångsrik tygtubspåse).
På en externram kan man enkelt fästa allt (och mycket mycket mer!) som man vill ha med sig, nere i själva säcken OCH i den/de packsäckar man spänner fast under och/eller över säcken. Sedan kan man fästa en del saker som man vill ha lättilgängligt på utsidan av säcken, men det kan man på moderna 'påsar' också - så där är skillnaden liten. En sak som skiljer är att smala raka saker (som kastspö, hopfällbar bågsåg, riktig yxa, gevär, pilbåge etc) kan spännas fast invid sidan av ramrören och då vara helt ur vägen. Men sånt har man nog mestadels med sig på kortare promenader nere i skogslandet... Ytterligare en fördel med externramryggan är att den tillåter en större ventilerande luftväxling på ryggen - nog så viktigt för vissa av oss...
[Vill man ha ett slätt och 'moderiktigt' utseende på sin ramrygga så kan man dra ett regnskydd över alltihop och dra åt tillräckligt - då sitter allt 'inne' och utom synhåll...]
Att
nu köpa sig en riktig högkvalitetsryggsäck från tiden kring sekelskiftet (+- ~10 år) är väldigt prisvärt och kostnadseffektivt. Speciellt om man köper en av de där som hamnade i en garderob/ett förråd efter att vanligt folk försökt sig på att "göra en Jämtlandstriangel" i nybörjarprovningssyfte - och sedan slutat använda den efter en handfull promenader... De är ju som nya (efter en tvätt av textilierna kanske) och fungerar säkert i några decennier framöver.
[Jag har köpt, och sålt, ett antal Alaska de senaste åren - bara för att dom är så billiga. Jag har byggt mig ett par som är modifierade till perfektion
FÖR MIG! Och sanningen är att det där sista de hade, fabriksnya setet med 'Y-flex' bärsele och 'Special' höftbälte, som jag köpte som reservdel direkt från Haglöfs - var det enskilt dyraste av alltihop! Allt annat i dom två Alaskornas modifiering sammantaget,
med inköp av säckarna kostade långt mindre, under 50%? än vad en modern säck av känt märke skulle kostat per styck.]
Så det är nog
nu man ska slå till om man vill ha en...