Vandringsområde med minst vad

Räcker en 450 gr gas om man kör trianglia och värmevxl kastrull för i 16 dagar för 1p
Min veterligt har inte Trangia några grytor med värmeväxlare? Använd originalgrytorna som ger bästa effekt i Trangiaköket och mindre risk för kolmonoxidförgiftning om du lagar mat i tält. Skall du dessutom koka mat som gröt är risken mycket större att bränna fast maten med grytor försedda med värmeväxlare.
Hur länge gaspatronen räcker är givetvis individuellt. Mitt riktmärke med Trangia 27 och två personer är 8 dagar på 450g gas. Då lagar vi tre varma mål om dagen med viss koktid, dessutom varm dryck till två personer morgon, lunch och kväll.

De små flaskorna på biltema är det 9-16 gänga på dom som är bara butan i en sådan borde räcka som reserv.
Någon som provar Jula nya egna tuber jfr med biltema och ¨märkes¨tuber på skillnader på¨sommaren¨i fjällen.
Om man anv topp kök utan spec ventil blir det då klart sämre effekt på slutet av burken och ev bättre även då att ha kök så man kan vända tub(erf.från gas obef.då mitt Kap Artic och T-sprit fung bra tid)
Ska ut och prova MSR h.h.nx2 nu i regn och blåst om det skulle fungera till denna tur för att spara vikt då får jag testa lätta kök samtidigt.

Engångstuberna imed Butan och 7/16 gänga är standard och de tillverkas troligen på samma fabrik i Korea, bara loggan och trycket med de olika varumärkena utanpå tuberna som skiljer. Jag brukar köpa det som är billigast för stunden, oftast Biltema men i vintras sålde Jula ut sitt lager av fabrikat Axley för att lansera sitt eget varumärke Kayoba så då passade jag på att bunkra lite för kommande turer.
Butantuberna fungerar utmärkt för sommarturer även i fjällen (Primus har även en vinterblandning med lite mer Propan inblandat men det är inget som behövs för en sommartur).
Givetvis har en toppmonterad brännare sämre verkningsgrad än ett Trangiakök pga sämre vindskydd, så du måste räkna med ökad gasåtgång om du använder ett toppmonterat kök.

Vad gäller tältet har vad jag förstår MSR HH NX2 innertält som till stora delar består av mesh (myggnät) som inte kan stängas till. Sådana tält blir dragiga speciellt på kalfjället och inget jag personligen uppskattar. Så för mig vill jag kunna reglera luftningen och draget i innertältet beroende på temp och väderlek.

Mitt MSR har relativt lite mesh mot andra lättare som Big Agnes och Jack volfski Exolite och Bergans trollhetta ( jag har provat) jag ska som sagt testa nu i helgen går ju ligga utan sovsäck me underställ och simulera lite kallare väder går ju även stänga av mesh där som lägst se mina bilder om tältet under rubrik MSR H.H. nx2 har sett folk på You tube som ej klagat vid 15-20 ms ganska tät mesh inga knott kommer in där och drar man med yttertält max och har orientering så att absid tar vind där väv i innertält nog är 70 cm högt av 100cm inv höjd.Tröttnade på sardinburkar förra året.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg