Hjälp med första längre ensamvandringen i norr

Hur pass svårt är det att bestiga Sveriges nya topp 2000m? Vill som sagt inte ta risker. Nallo ska jag till!
!

Nu har jag bara varit uppe en gång på Kebnekaise. Då tältade vi vid Tarfalajokken, dvs någon km öster om Kebnekaise fjällstation, och gick upp själva via Västra leden. Det tog en heldag från kl 08-22, räknade med ca 22km gångväg och 3700 höjdmeter som skulle klaras av. Tältar du uppe vid sjöarna vid ca 900möh Singivagge och går Durlings led har du kortare sträcka att gå och ca 2400 höjdmeter. Räkna dock med en hel dag under bra väderförutsättningar för toppbestigningen. Tänk på att det är svårt att hitta vatten och bara stenskravel på högre höjder upp mot toppen, så bär med dig. Dessutom kan det behövas stegjärn för att säkert kunna ta sig upp på toppglaciären sent på säsongen (har du tur kan du kanske låna av någon annan då du sällan är ensam däruppe en fin dag).

Vistas dalen uppifrån är underbart vacker. så även Stuor Raitavagge så den alternativa sträckan Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka är klart att rekommendera om du inte vill gå över Mårma. Lite sankmark att korsa någon km norr om Vistas stugan, men annars mycket lättgånget.

Jag kan ju skippa vissa bitar och hålla mig mer till Kungsleden men ja, skönt att inte trängas med för mycket folk. Sen är jag lite nervös då jag inte är så bra på att läsa kartan men jag är social så har lätt för att fråga om vägen. Och vill jag lära mig hitta.

!

Det låter som en härlig tur du har planerat. Ett litet tips bara, om du lämnar Kungsleden så är det inte så värst mycket folk som rör sig där. Det betyder att det kanske inte finns någon att fråga om vägen. Utanför Kungsleden är det också ofta betydligt sämre uppmärkt och inte alls skyltat på samma sätt. Så läs på lite om hur du ska använda kartan.

Smux:
Ok, det låter helt klart bättre att tälta uppe vid nån av sjöarna då. Jo, räknar med en hel dag och vädret tillåter. Bra tips om vatten! Stegjärn har jag inte, klarar man sig inte utan om man ska upp på Keb? Låter som att mitt alternativ är att föredra för min del då och så skippar jag Mårma. Har nu fått tips av en kompis att det inte är så välskyltat utanför leden och jag vill ju inte gå vilse. Men håller jag mig till Kungsleden så blir det genast mer folk. Vet inte hur jag ska göra längre...

camlun (Camilla Lundborg): Tack!! Hm, är det svårt att hitta utanför Kungsleden? Är det bättre att gå på Kungsleden för en förstagångsvandrare som mig? Jo, jag ska läsa kartan noga. Jag kan ju testa att vandra lite utanför led och se hur det känns. Annars får jag väl vända och hålla mig till "huvudled". Eller vad tror du?

Hade tänkt gå följande väg: (finns det någon del som är mer lättnavigerad?):

Abisko fjällstation-tälta på kalfjället
-Lapporten-runda Báhkkabahokcohkka (gå genom snårskogen längs Aliseatnu). Fortsätta längs vattnet (Bieggaluoppal, Ahpparjavri, Miesnakjavri, Radujavri och Alisjavri. Har Kåtojåkka åt öster). Alesjaurestugorna och sedan vika av längs Visttasvaggi mot Vistasstugan. Jag funderade på Mårmapasset men Vistasvaggi verkar så vackert och grönt, vad tror du?

Sen gå mot Nallestugan och upp på Nallú, sen vidare mot Unna Räjtastugan och Unna Readiddavaggi. Alternativt tvärtom och passera Vistasstugan, gå vid Unna Reaiddávággi, Unna Räjtastugan, sen upp till Nallú och sen tillbaka en liten bit via Stuor Reaiddavaggi till Sälkastugorna. Missar då Tarfalastugan men kan inte se allt och vill verkligen gå upp på Nallú och få uppleva Unna Reaiddávággi.

Om jag sen väljer att gå upp på Kebnekaise, är lite sugen trots alla turister, så får jag då gå vidare från Sälkastugorna till Sinnijohka och upp på Durings led upp på sydtoppen och sen tillbaka samma väg vidare mot Singisstugorna. Sen vidare till Kaitumjaurestugorna, Teusajaurestugorna, Vakkotavare och avsluta med god middag vid Saltoluokta fjällstation.

Smux:
Ok, det låter helt klart bättre att tälta uppe vid nån av sjöarna då. Jo, räknar med en hel dag och vädret tillåter. Bra tips om vatten! Stegjärn har jag inte, klarar man sig inte utan om man ska upp på Keb? Låter som att mitt alternativ är att föredra för min del då och så skippar jag Mårma. Har nu fått tips av en kompis att det inte är så välskyltat utanför leden och jag vill ju inte gå vilse. Men håller jag mig till Kungsleden så blir det genast mer folk. Vet inte hur jag ska göra längre...

camlun (Camilla Lundborg): Tack!! Hm, är det svårt att hitta utanför Kungsleden? Är det bättre att gå på Kungsleden för en förstagångsvandrare som mig? Jo, jag ska läsa kartan noga. Jag kan ju testa att vandra lite utanför led och se hur det känns. Annars får jag väl vända och hålla mig till "huvudled". Eller vad tror du?

Hade tänkt gå följande väg: (finns det någon del som är mer lättnavigerad?):

Abisko fjällstation-tälta på kalfjället
-Lapporten-runda Báhkkabahokcohkka (gå genom snårskogen längs Aliseatnu). Fortsätta längs vattnet (Bieggaluoppal, Ahpparjavri, Miesnakjavri, Radujavri och Alisjavri. Har Kåtojåkka åt öster). Alesjaurestugorna och sedan vika av längs Visttasvaggi mot Vistasstugan. Jag funderade på Mårmapasset men Vistasvaggi verkar så vackert och grönt, vad tror du?

Sen gå mot Nallestugan och upp på Nallú, sen vidare mot Unna Räjtastugan och Unna Readiddavaggi. Alternativt tvärtom och passera Vistasstugan, gå vid Unna Reaiddávággi, Unna Räjtastugan, sen upp till Nallú och sen tillbaka en liten bit via Stuor Reaiddavaggi till Sälkastugorna. Missar då Tarfalastugan men kan inte se allt och vill verkligen gå upp på Nallú och få uppleva Unna Reaiddávággi.

Om jag sen väljer att gå upp på Kebnekaise, är lite sugen trots alla turister, så får jag då gå vidare från Sälkastugorna till Sinnijohka och upp på Durings led upp på sydtoppen och sen tillbaka samma väg vidare mot Singisstugorna. Sen vidare till Kaitumjaurestugorna, Teusajaurestugorna, Vakkotavare och avsluta med god middag vid Saltoluokta fjällstation.

Jag vill varken råda eller avråda från någon del av din vandring. En del av sträckorna som du har tänkt har jag gått andra har jag inte gått. Det jag reagerade på var att du skrev att du kunde fråga någon om du inte visste vägen, men på många sträckor finns helt enkelt ingen att fråga så då behöver du veta själv vart du ska. På många ställen är det kanske inte så svårt, ska du gå utmed en sjö tex har du den som riktmärke och märker ju om du hamnar för nära ;-). Markeringen av leder utanför Kungsleden är lite si och så. På ställen där många går är den bättre tex ner i Vistasdalen medan på sträckan utefter Alisjavris östra sida kan det vara svårare att hitta stigen.

Du skriver om Durlings led och den har jag gått, det är bra att veta att inte alls är någon led där utan du får själv leta dig upp och du behöver ibland välja lämpligaste vägen med tanke på stenar och snö och liknande.

God tur!

evinrude (Elin Steen): Ok, får kolla om jag kan låna stegjärn isf. Ah vanliga broddar helt enkelt?

camlun (Camilla Lundborg): Ok, nej iof, det har du rätt i. Tack för tipset!

avslutad210712

Gäst
Durlings led. Omärkt men det är bara att gå upp. Behövs ingen rösning.

Sydtoppen. Tja i slutet av juli utan stegjärn/broddar är det lite "skojigt". Och brant. Åt två håll. Båda neråt. Med fritt fall sista 300 höjdmetrana) Har sett människor (eller skall man säga hen) som gråtit på vägen upp och ner sista tio höjdmetrana upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg