vandringsleder

Klara regler, men.....

Det har nog sagts förut, men (få se nu om jag får till det rätt..): Allemansrätten är ingen skriven lag, utan snarare en motsatstolkning. Med detta menas grovt uttryckt att; det som inte är förbjudet är tillåtet! Alltså ska man inte bli förbryllad över att det finns en rad undantag och inskränkningar i allemansrätten, den gäller "bara" när inget annat gäller.

Något jag dock reagerar över är de många inkonsekventa inskränkningarna. Vi har i Sverige en god kultur som vanligtvis värnar om det rörliga friluftslivet, folks rätt att röra sig i skog och mark. Varför man mitt i denna anda gladeligen vitt och brett begränsar cykling på leder, som jag uppfattar det närmast slentrianmässigt, kan jag inte riktigt förstå. Självklart kan (och bör) man begränsa cykling i områden med särskilt känslig flora-fauna etc. men att Generellt förbjuda skogscykling annat än på någon enstaka "mtb-bana" tycker jag bara är dumt. Gör man så blir det bara svårare att få efterlevnad på de platser där det faktiskt ÄR motiverat. Återigen är det de många märkliga inskränkningarna i kommunala ordningsföreskrifterna jag surar över.
/Jörgen

Cykling på Skåneleden

Hej Olof!

Du skrev:

"Reglerna för t.ex. Skåneleden säger att man INTE får cykla på leden.

Fråga mig inte varför. Men allemansrätten gäller ju inte på t.ex. en enkelriktad gata så det går säkert att bestämma att man inte får cykla på en led."

Ja, kommunen kan utfärda en lokal trafiksföreskrift som förbjuder trafik av ett visst slag på vissa platser. Jag tror dock att en sådan föreskrift måste utmärkas med skyltar.

I det aktuella fallet skulle alltså alla kommuner som passeras av Skåneleden ha utfärdat lokala trafikföreskrifter om cykelförbud. Det tror inte jag. Jag tror att det är någon eller några tjänstemän på Stiftelsen Skånska fritidsområden som inte tycker att man ska cykla på leden och som försöker inbilla oss att det är förbjudet. Jag har mailat till dem och frågat hur det förhåller sig. Vi får väl se om jag får något svar.

F.ö. så är det väl inget stort problem med cykling på leder. Jag går ganska regelbundet på en del av Skåneleden söder om Hässleholm. Jag blir aldrig störd av några cyklister och inte av några andra vandrare heller för den delen. Det enda som stör mig är Stiftelsens vandalisering av kulturminnen (stengärden) med stora oranga färgblaffor. Trafiken på leden är så liten att den delvis håller på att växa igen, så det skulle nog inte skada med lite mera cykling.

Hälsning

Harald

Intressant...

Med resonemangen i ovanstående inlägg uppstår ju onekligen en del intressanta gränsdragningsproblem. Om man nu inte få cykla på en led, vad räknas som leden? Enligt allemansrätten får man ju cykla överallt så länge man inte orsakar skada, vilket innebär att man får cykla i skogen vid sidan om leden. Hur långt ifrån måste man då cykla för att det skall vara tillåtet? 10 meter? En meter? Tio centimeter?

Dessutom så gäller förbudet ju bara de sträckor som inte är väg. Definitionen på en väg är ju inte heller solklar. En traktorväg är ju en väg. Är det en väg så länge det är två hjulspår? Kan inte en väg vara ett hjulspår? En cykelväg behöver ju bara vara ett spår. Cykelvägar inne i städer kan ibland vara under en meter breda.

I fallet Skåneleden så är jag helt inne på Haralds linje. Visst hävdar stiftelsen Skåneleden att man inte får cykla på leden, men jag kan inte tänka mig att det ligger någon juridisk kraft bakom detta förbud. Själv cyklar jag glatt på Skåneleden (vilket man t o m kan läsa om här på Utsidan; http://www.utsidan.se/ddb/cykel/lasarberattelse/skane_cykling/189.htm), och tänker så göra tills jag blir bötfälld.

MVH

Peter Ask

Cykling på skåneleden

Större delen av Skåneleden gå på småvägar och större stigar som på inget sätt tar skada av cykling. Problemet är ju att leden bygger på avtal med markägarna. Så lösningen är att cykla på vägar och markvägar (större stigar) men undvika känsliga partier (åk runt, led eller bär). Cyklar man på känsliga partier så får man inte böter men markägaren kan stoppa avtalet med Stiftelsen för Fritidsområden i Skåne så att de tvingas dra om leden. Känsliga områden är framförallt skogbevuxen blöt mark där slitage kan skada rötterna på träden, vilket leder till röta.

HÄNSYN

Har jag en privat väg så är det jag som bestämmer vilken trafik som har tillträde. Ägs skåneleden av en stiftelse så bestämmer stiftelsen.HÅRDA BUD. Men jag tror inte någon nekar cyklister tillträde av elakhet utan det beror nog närmast på att det är ett enkelt sätt att slippa ifrån klagomål från folk som tagit på sig uppgiften att bringa ordning i världen. Visst blir man både arg och ledsen när man stöter på dessa "hobby-hitler" men det hjälper knappast att skälla tillbaka. Enda sättet att bemöta klagomålen är att visa att cyklister är vandrare med hjul och inte fattiga hells angels utan motor. Använd ringklocka i god tid och sakta ner vid passering av andra, att cykla på en vandringsled är ingen tävling. Ett knep jag brukar använda när jag retat upp någon (det går att reta upp folk vad man än gör) är att förekomma motparten genom att så fort man anar en utskällning le och komma med en glad komentar typ "vilket fantastiskt väder". Tänk även på att det inte är dig dom skäller på (oftast) utan företelsen. Blir man nästan ner-mejad av en cyklist så går det ut över nästa.

Cykla på led

Givetvis är det hänsyn som gäller på en vandringsled. Eftersom leden från början är gjord för vandrare så tycker jag att dessa i någon mån har företräde framför cyklister. Möter jag vandrare så tar jag det alltid mycket lugnt och ser till att lämna gott om plats till dem.

När det gäller markslitage så lär det ju inte vara någon större skillnad mellan vandrare och cyklister (se inlägget ovan om x-jobbet från Umeå Universitet). Dock färdas man längre sträckor på sammma tid när man cyklar, och kan på så sätt slita på en större längd av leden. Dessutom ger cyklar en annan typ av spår än fotgängare vilket kan ha betydelse för erosion mm. Själv undviker jag att ge mig ut när det är riktigt blött, och går hellre runt ett lerigt parti än att bränna rakt igenom. Dock kan man se på cykelspåren att alla inte tillämpar samma försiktighetsprincip.

När det gäller vägar så har markägare rätt att förbjuda all motortrafik, men inte gång- och cykeltrafik. Marken som Skåneleden går över ägs till största delen av privata markägare.

I övrigt håller jag med Per Johansson. Cykla gärna på leder, men gör det med förnuft.

Skåneleden

Allemansrätten gäller på Skåneleden. Orsaken till att det står att man inte får cykla på den är att enligt dom som sköter om den att vissa markägare har klagat och haft sig.

Men som sagt var allemansrätten står över. Men det gäller ju att ha vanlgt sunt bondförnuft och visa hänsyn.

Markägare

Knepig fråga det där med allemansrätten och markägare tycker jag.

Markägare brukar nämligen i mina ögon vara tämligen dåliga på att respektera allemansrätten. Det försiggår ett lika flitigt som förkastligt uppsättande av diverse förbudsskyltar (tältning förbjuden, badning förbjuden, cykling förbjuden, landstigning förbjuden etc). I 99 fall av 100 kan man lugnt ignorera dessa skyltar eftersom det bara rör sig om någon sur markägare som hoppas begränsa allemansrätten på sina marker på detta vis. (Självklart bör man dock alltid ha torrt på fötterna när man ignorerar dylika skyltar: kolla alltid om det finns någon offentlig föreskrift som begränsar området ifråga.) Denna typ av otillåten begränsning av allemansrätten anser jag personligen att man måste kämpa emot på alla vis för att inte hamna i ett läge likt det i England eller Frankrike t.ex. Markägarna har långt ifrån gett upp kampen om allemansrätten utan det är en i högsta grad levande politisk fråga. Hela det borgerliga blocket i Riksdagen är ju i princip för en tydlig förstärkning av markägares rättigheter på direkt bekostnad av allemansrätten. Eftersom det är valår i år kan det ju vara läge att man kollar med sina tänkta riksdagskanditater var de står i den frågan innan man lägger sin röst... Bästa sättet att kämpa emot tycker dock jag är att bete sig så schysst i naturen att man inte ger dem några "frisparkar" i debatten.

Men det finns naturligtvis också lysande undantag även bland markägare. Det finns massor med schyssta markägare som inte bara aktivt månar om allemansrätten utan till och med tar steget längre och, ofta på egen bekostnad, sätter upp raststugor, soptunnor, underhåller brunnar och leder med mera. Vad jag förstår har markägarna i Skåne varit väldigt välvilligt inställda till Skåneleden och bidrar aktivt med både praktiskt arbete och reda pengar för att hålla den i gott skick. Den välviljan vill man ju som frilufsare inte nöta på. Markägarna kunde ju nämligen likaväl istället sätta sig på tvären och på olika vis motarbeta Skåneleden. Och de skulle kunna sluta upp bakom de krafter som vill inskränka allemansrätten. Därför tycker i alla fall jag att det är självklart att man är noga med att inte skita ner eller slita i onödan på naturen när man vistas längs leden.

Med det är dock inte sagt att cykel måste slita särskilt mycket hårdare än vandring eller orientering t.ex. Visst kan man tänka efter innan man sticker ut och cyklar när marken är dyblöt och lättuppriven. Men det bör väl i så fall även gälla vandraren med grovmönstrade kängor och tung packning? Som vandrare tycker jag bara att det är uppfriskande när det susar förbi en liten klunga MTB-fantaster då och då. (Hade jag råd skulle jag gärna skaffa mig en cykel själv). Jag har heller aldrig noterat någon särskild förslitning av just MTB:s när jag varit ute och strosat längs leden. (Däremot ser man tydliga effekter i marken av hästhovar men det är ju oftast i närheten av de hästgårdar som ligger längs leden så man förstår väl att ingen markägare gnäller över det...).

Ett långt värre problem längs Skåneleden tycker jag är de drivor av skräp som lämnas vid raststugorna, de hundar som oansvariga ägare låter springa fritt i markerna långt bort från husses eller mattes tillsyn, de oansvariga föräldrar som låter sina barn leka och smutsa ner i brunnarna vid rastplatserna, de smålulliga och skränande via-bron-över-dagen-turister som kastar tomma ölflaskor efter sig längs leden... Vore skönt om markägarna längs Skåneleden ville fokusera på dessa företeelser istället för på MTB:arna.
Kunde man rensa upp bland dessa ledmarodörer skulle leden bli ännu trevligare både för vandrare, cyklister
och inte minst markägarna själva.

/Markus

Svar till gomez (Anders Lindh)

Hmmm menar du att alla så kallade "privata" vägar är förbjudna att cykla på?? och att stiftelser kan förbjuda till höger och till vänster vissa aktiviteter att utföras på deras mark.

För det första Du har rätt att köra med cykel, rida, gå på så kallad privat väg. Finns inget sätt dom kan förbjuda dig att göra det. Är ju så kallat allemansrätten som går in där. Där står ju att du ska visa hänsyn och inte förstöra nånting på marken. Det gör du inte om du kör går på privat väg.

Sen detta med alla privata vägar som dyker upp till höger och vänster folk har ju fått dille på att sätta upp skyltar som ska påtala att det är privat överallt. Det enda du inte kan beträda är deras tomt närmast huset. Så vad jag anser så är det inte så Hårda Bud.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter MTB på Vandringsleder/dagspår Mountainbike 72

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg