Hej! Jag ska upp och vandra längs kungsleden i 5-6 dagar på sensommaren och vill få tips på kläder, skor, tält, sovsäck osv som inte är så jättedyra. Det är första gången jag vandrar och har inte lust att lägga ut 25-30.000 kr. Alltså lågbudget tips på saker som jag kan behöva helt enkelt!
Tacksam för svar!
Jag kör själv budget prylar och det fungerar. När man är kvinna så är det också svårare (tycker jag) än för män. Beroende kroppsstorlek kan det vara enklarare eller svårare att hitta saker.
Som några redan kommenterat så är tex Engelssons, XXl och second-hand dina bästa vänner. Även om Engelsssons räknas som budget har jag tyckt att deras kläder har hållit god kvalitet. Sällan sömnar gått up och det håller även vid frekvent användning. Priserna är ganska så humana.
Sen beror på vad du vill ha och vad du har.
Vissa saker rekommenderar jag INTE att gå lågbudget på, tex skor och väska. För går du för ner i priset på dessa kommer det straffa sig senare. Been there, done that.
Som pensionär så ville jag förut hålla nere på vad jag hade när det gäller väska men det resulterade i åtagliga rygg och höftproblem. Samma med skor. De onödiga skoskaven, blösa skor och diverse andra skoproblem var inte värt pengarna.
Satsa på kvalitet där. Köp online först efter du provat i butikerna, jaga efter rabatterna och reorna. Du kan tex få tag i bra vandringskängor for under 2k med lite tålamod. Väska är det desto värre med.
De få reorna som finns sänker inte priserna på väskorna så mycket.
Sovsäck kan du å andra sidan få tag på begagnat, likaså med tält.
Själv har jag en Bergan Trisyl från XXL, fick tag på rea under tusenlappen. Tältet i sig är bra men jag råder att skaffa nya, bättre pinnar till dom. Finns att köpa bra på Wish eller på ebay.
Du kan även få tag i en del bra friluftskläder på postorderbutikerna, Ellos, La deroute mfl, man som kvinna. Ibland har de märkesprylar som är billigare än övriga butiker, ibland dyrare.
På facebook, kan du söka dig till Scout köp sälj grupperna men också Frilufts köp och sälj.kanske du hittar något där.
Jag är säker på du kan få fullt platt-set för under 2000 (strumpor, underställ, byxa, jacka) med lite tålamod.
Skor, troligast mellan 1500-2000, vill du gå extremt budget och inte köra vandringskängor, så finns typ vandringsskor, lite mer förstärkta träningsskor, då kommer du nog under 1000kr (men du kan eventuellt lida för det, så ha det i tankarna).
Tält: XXL har sina reo titt som tätt vid sommaren.
Köp inte KYOBA som finns på bla JULA. Deras grejjer pallar inte med vind!
Sovsäck kan du köpa billigt vart du vill, så du kan få tag på 2x och ändå hamna under 1000kr. Syntet.
Ryggsäck, ja, det beror på din kropp och hur många liter.
Räkna med kanske 2-3000kr budget för det. Kommer du under det är det bra men som sagt, investera det för din hälsas skull!
Myggnäg för ansiktet kan du få tag i reorna för 10kr med lite tur.
Keps lika så och solglasögon går också få tag under 100kr.
Du kan Pma mig om du vill mer konkreta tips.