Vandringskläder etc (lågbudget)

...

Personligen så hade jag lätt spenderat ca 300kr på en bra vätskeblåsa att ha i ryggsäcken, du slipper alla jämrans flaskor, och behövs det så fyller du den ända upp med 3L, vilket du går ganska långt på även en varm dag, istället för att behöva stanna & byta flaska etc.

...

Jag har ingen uppfattning om Kungsleden, men antar det finns vatten "överallt" (?), om du då lägger 600kr på ett Sawyer Squeeze vattenfilter så sparar du flera kilo bara på vatten du slipper släpa på, utan kan fylla din vätskeblåsa lagom mycket när det behövs.

Jag sover helst inte en natt utan mitt Exped liggunderlag (uppblåsbart), en kompromiss som är billig men även duger i nödfall om det pajar är ett s.k. Självuppblåsande liggunderlag för det ger viss sömn även om det är tomt, spänn det utanpå, för de tar ofta mycket plats.

...

Håller med i mycket som skrivits i tråden och av Nordiska Motorcyklister även om det råkade bli citat från just honom eller henne. Noterar dock några saker som jag vill ge en extra synvinkel på.

En vätskeblåsa är en onödigt tung och dyr pryl för vandring i Svenska fjällen. Dit hör också ett vattenfilter. Rent vatten finns överallt i fjällen och det är endast vid ett fåtal tillfällen man fastiskt behöver bära på något. Därför räcker det utmärkt med ett par helt vanliga pet-flaskor och en kåsa. Väldigt billigt och väger mycket mindre än ett vätskesystem.

För mig som sover på sidan är ett upplåsbart liggunderlag avgörande för en lyckad vandring (självuppblåsande är för tunna). Utan det kan jag inte sova i tält. Med tanke på risken som finns med punktering så har jag med mig ett klassiskt liggunderlag av cellplast som backup och extra skydd. Det dubblerar som sittunderlag på raster under dagen. Jysk säljer billiga och lätta sådana.

Om du går på en syntetisk sovsäck kan det bli svårt att få plats med allt i en ryggsäck på 60 liter. Det är väldigt stor skillnad i packad volym på en sovsäck med syntetisk stoppning och en med dun.
I slutändan hänger det dock på hur mycket övrig packning du har med dig och vilken volym maten tar.

(...) En vätskeblåsa är en onödigt tung och dyr pryl för vandring i Svenska fjällen. Dit hör också ett vattenfilter. Rent vatten finns överallt i fjällen och det är endast vid ett fåtal tillfällen man fastiskt behöver bära på något. Därför räcker det utmärkt med ett par helt vanliga pet-flaskor och en kåsa. Väldigt billigt och väger mycket mindre än ett vätskesystem. (...)
Naturligtvis behöver du varken vattenfilter eller -blåsa på Kungsleden eller någon annanstans i fjällen. Till vätskeblåsors nackdelar hör, förutom vikten, även att de ställer lite högre skötselkrav för att hålla sig rena.
Du klarar dig i princip överallt med en kåsa och en halvlitersflaska, gärna då med drickventil (spill- och fummelfritt, och man tappar inte korken). Ha den antingen fäst på axelremmen eller i en sidoficka, som år åtkomlig utan att du måste kränga av dig ryggsäcken (här är Osprey Exos outstanding med sitt sidouttag).
Flaskan kan gärna, men måste inte om den är liten, vara av lite kraftigare modell, t ex sådan som Vitamin Well packar sina tyvärr helt onödiga drycker i. Annars har ICA bra halvlitersflaskor med drickventil för 8 kr/st.
Att ta med två (mindre) flaskor är ändå praktiskt. Man kan t ex fylla dem med varmt (inte kokhett) vatten och stoppa i var sin fuktiga sko över natten, eller trä sina dito sockor utanpå. Man kan, om man vågar, ha dem som fotvärmare i sovsäcken (jag har alddrig varit med om flaskhaveri i sovsäcken, men stoppar dem ändå för säkerhets skull i en extra kraftig plastpåse med påsklämma som back-up).

Jag gillar vätskeblåsor eftersom de gör det lätt att smådricka ofta. Funkar bra för mig iaf, som annars kan vara lite slarvig på den fronten under vandring.

Jag gillar vätskeblåsor eftersom de gör det lätt att smådricka ofta. Funkar bra för mig iaf, som annars kan vara lite slarvig på den fronten under vandring.

Jag med! Om jag missar att vätska upp så är hela den dagen förstörd.

Rengöring är inte speciellt mödosamt med RÄTT blåsa. Har gjort rent min en gång på 6 år ;-)

Använder den dock dagligdags och enda gången då den låg för länge drog jag bort slidern som stänger, vände den ut & in och körde den i diskmaskinen (Kriega/Hydrapak).

Ja, den är gjord för att tåla det.

Som sagt, nu har jag aldrig gått fjälleder, så vatten är säkert en icke-fråga på Kungsleden, men möjligheten att bara "ta en sipp då & då" gör de extra grammen lätta att bära.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Var sak har ju sin plats, och ibland är säkert en blåsa bra. Men som du helt riktigt antar, i fjällen är det i regel gott om vatten och det är frågan om extra kilon och inte gram i ryggsäcken om du bär vatten med dig i en blåsa. Däremot kan jag se att det vore bra på låglandsleder sommartid när man gör av med mycket vätska pga värme, exempelvis. I fjällen brukar jag personligen klara vätskebalansen genom att stanna vid varje lämplig bäck och dricka en kåsa vatten, oavsett hur törstig jag är.

@struntprat (gillar nicken :D)
Man behöver ju inte fylla blåsan när man rör sig på platser och i temperaturer där man inte behöver det dricka ofta/det finns god tillgång på drickbart vatten :).

@struntprat (gillar nicken :D)
Man behöver ju inte fylla blåsan när man rör sig på platser och i temperaturer där man inte behöver det dricka ofta/det finns god tillgång på drickbart vatten :).
Nej, för all del ;)
Men då får man lägga ut pengar (vilket inte spelar någon roll om man tänker använda den i andra sammanhang också, förstås) och kånka runt på något man använder väldigt sällan på vandringen. Men det kanske är en sådan där bra att ha-grej där det är svårt att se charmen innan man prövat. Jag har för många inbillade behov redan, så jag tänker nog fortsätta att försöka värja mig för ett till.

Nej, för all del ;)
Men då får man lägga ut pengar (vilket inte spelar någon roll om man tänker använda den i andra sammanhang också, förstås) och kånka runt på något man använder väldigt sällan på vandringen. Men det kanske är en sådan där bra att ha-grej där det är svårt att se charmen innan man prövat. Jag har för många inbillade behov redan, så jag tänker nog fortsätta att försöka värja mig för ett till.

Good point! ...dock för egen del så vandrar jag även i minusgrader oftast med 1 el. 2 underställströjor under skalplagget och svettas ymnigt likförbannat, det händer i längre stigningar att jag hänger jackan bak på säcken, och går med 2 underställströjor enbart i -10 grader om det är vindstilla, och då jobbar & svettas jag.

Om jag missar vätskandet och "faller igenom", sen kan jag lika gärna slå läger till dagen efter.

Jag är dåligt tränad nu, men det var likadant när jag var tränad och körde hoj i full attack stående i 8-10h, om jag föll igenom och fick vätskebrist, då kvittar det för mig om jag dricker 2L & väntar en timme, koncentrationen är borta och dagen förstörd.

Det är fullt möjligt att en van vandrare inte har mina tillkortakommanden, men människan som nu ska gå är inte heller van.

Var & en gör som de tror på. För mig är vätskeblåsa 100% positivt.

Lol, jo, håller med dig, de inbillade behoven har en ju gott om :D

Hur som, till fjällvandring är det väl knappast ett måste, men jag köpte (och använder) min till längre joggingturer under sommaren, så att slänga med den på vandring också var "gratis".

På låglandsleder är den bra att ha, och nån gång när jag gav mig på en tvådagars hästritt över fjällen var det också vansinnigt praktiskt att inte behöva hålla i nåt när man blev törstig... vill gärna ha händerna på tömmarna :D.

Sen är ju en annan fördel att den tar ytterst lite plats om man inte använder den på delar av turen :).

Lol, jo, håller med dig, de inbillade behoven har en ju gott om :D

Bra skrivet! Håller med, tänk om jag bara lärde mig skriva liiite mer positivt! :-D

Ska vi börja räkna upp grejer man definitivt inte behöver köpa/släpa på istället?

Skit i deo, ditt underställ kommer lukta "huggorm" oavsett vad.

Ta inte med ett helt Trangiakök. 1 kastrull och en tillvikt folieform kommer du långt på om du kan låna.

Ska du köpa? Ett Trangia Mini 28 är relativt billigt, vindskydd kan du knåpa ihop.

Billigast? andersj.se rödspritbrännare av colaburk etc.

Tack så mycket för alla svar! Kul att det finns så många som hjälper till!
Även om jag kanske gick emot mig själv lite till slut så har det varit kul att grotta ner sig och kolla runt!
Än så länge så har det blivit lite dyrare än vad jag hade tänkt trots en del rea-köp.

Det blev ett par klättermusen gere byxor, arcteryx Zeta AR skaljacka och Jörnkängan.

Någon som har synpunkter på det jag har köpt?

Nu är det framförallt en bra ryggsäck jag letar efter. Har tittat mest på klättermusen mjölner 75L och berghaus crusader 90+20L.
Två ganska olika ryggsäckar.
Har ni några tips på bra ryggsäckar som rymmer mellan 70-100L?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg