Har du funderat på sandaler? Så mycket skönare när det är varmt, och vilsammare när tårna får spreta och foten därmed arbeta naturligt. Hur mycket stöd och dämpning under fotvalv/fotsula man ändå behöver är otroligt individuellt; själv går jag helst i helt platta remsandaler av läder, men inser att det är extremt, och även jag blir trött i fotsulan om det är långa sträckor på asfalt.
Men det finns ju många mer och mindre "stödjande" vandringsvarianter med en vilsamt formad/stödjande/dämpande fotbädd.
Merrell brukar IMHO vara bra på sköna läster i kombination med i övrigt skönt minimalistiska/lätta modeller, men nu hittar jag inte längre någon med fotbädd av läder - och det vill åtminstone jag ha när det är riktigt varmt, annars riskerar jag blåsor under fötterna.
Har själv vandrat långa sträckor i Nordafrika och Mellanöstern, oftast i platta "jesussandaler" men på asfalt helst i sådana här Source-sandaler med läderfotbädd.
Jag har gått halva Gotland runt i Merrell sandaler, från Visby, upp till Fårö och runt den delen, ned till Slite, åter till Visby och Kneipbyn för sista natten. Hade bara sandaler till den prommenaden. Använder fortfarande de då outslitlighet och kvallitet, långt övertrumfar priset jag gav för dom!