Vandringsfilm - Islandstraversen

Nu är jag äntligen klar med filmen om min vandring tvärs över Island förra sommaren. Den kan laddas ner från
http://bushcraft.se/iceland/themovie.html

Filmen är cirka en timme och innehåller bland annat: vandring genom Europas största öken (Sprengisandur), Laugavegur (Islands "kungsled"), Fimmvörduhalspasset (en lite mer spännande avslutning/början på Laugavegur), intervjuer, m.m.

/Michel

Äntligen! Hade faktiskt tänkt och skriva till dig för att mana på dig att lägga ut den! Ser fram emot att se den. Henrik

Bra!

Hej! Har inte hunnit se den ännu (tankar för fullt på mitt smalband) men initiativet är mer än lovvärt. Friluftsfilmer är det inte gott om, och gratis dessutom. Plus i kanten för den!
/A.

Tack för den!

Min DVD-spelare som ska kunna spela divx klarade inte filmen så jag får titta på datorn.

Vilken divx-version använde du?

Per

Oj, nu kom jag på en sak. Använde mencoder (mplayer) för att koda videon. De nya versionerna lägger in FMP4 i video-headern (FourCC) istället för DIVX. Kan vara därför den inte spelar upp den. Använde förövrigt mpeg4 vilket är samma som DivX 4/5.

Bör nog ändra detta...

/Michel

pery; sa:
Tack för den!

Min DVD-spelare som ska kunna spela divx klarade inte filmen så jag får titta på datorn.

Vilken divx-version använde du?

Per

Grattis Michel till en rolig och inspererande film!
Island åkte genast högre upp på listan. Har tidigare bara njutit av Hans Strands fantastiska flygblider över island, men din film var mycket härligare på ett mera handgripligt sätt. Planerar själv en lång resa längs kungsleden, och dina tå problem fick mig verkligen att tänka på hur viktiga rätt skor och strumpor är.
Henrik

Har uppdaterat filmen nu. Nu bör det gå att spela upp den med en spelare som klarar XviD (alternativt DivX 4/5) och MP3.

/Michel

bensson; sa:
Grattis Michel till en rolig och inspererande film!
Island åkte genast högre upp på listan. Har tidigare bara njutit av Hans Strands fantastiska flygblider över island, men din film var mycket härligare på ett mera handgripligt sätt. Planerar själv en lång resa längs kungsleden, och dina tå problem fick mig verkligen att tänka på hur viktiga rätt skor och strumpor är.
Henrik

Tack!

Precis. Problemet är dock tvådelat. Min högerfot är "fetare" (och därför 2mm längre) än min vänsterfot ;)

I framtiden skulle jag nog ha storlek 43 på vänsterkängan och 44 på högerkängan.

Vänsterkängan sitter med lagom mycket glapp, men högerkängan sitter "som gjuten". Under färden så släppte sulan på högerkängan och jag misstänker att den faktiskt krympte i samband med det (Lundhags Fjell High), men detta fattade jag inte förrän det var för sent - märkte aldrig att det skavde på lilltån. Efter att varit immobiliserad i 5 dagar (i Landmannalaugar) så fortsatte färden utan sula i högerkängan - och det funkade betydligt bättre, då fick tårna tillräckligt med plats.

Det mest positiva med fotproblemet är dock att jag lärde mig (den hårda vägen) hur mina fötter fungerar - något som är otroligt viktigt när man både väljer kängor, inläggssulor och strumpor samt hur man tar hand om fötterna - och det är dessutom extremt individuellt, något man själv måste komma fram till. Det är ju trots allt ens egna fötter och inte sko-försäljarens.

I övrigt så slet den isländska terrängen skitmycket på kängorna (är i stort sett bara grus överallt).

/Michel

Då jag håller på att planera min egen resa och håller på med min matsedel för ca 25 dagar, tycktes ditt intag av näring, aningen spartansk. Jag har sett på din hemsida att det gärna skall vara hardcore eller hårdkarl, men potatismos i tre veckor... Såg också på din packlista att du räknade med 1000 minus kaloriet per dag, blev det inte mer? Jag räknar med att bränna 4000 per dag. Skulle du komponera en annan meny nästa gång eller är det optimalt för dig med müsli och potatismos? Allt är ju individuellt så klart, men jag tänker att energiförlusten gör resan mindre njutbar då blodsockret sjunker och med det humöret. Fast det är ju bara jag... Henrik

Grymt imponerande!
Kul film, välredigerad och go..

Gillar citatet "Nu har jag gått igenom öknen i 5 dagar, och jag har äntligen kommit fram till nånting... En skylt!"

Fast jag siktar på äventyr i något mindre skala, knappt nybörjare, men i sommar börjar det på allvar!

Tack för filmstunden!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg