bensson; sa:Då jag håller på att planera min egen resa och håller på med min matsedel för ca 25 dagar, tycktes ditt intag av näring, aningen spartansk. Jag har sett på din hemsida att det gärna skall vara hardcore eller hårdkarl, men potatismos i tre veckor... Såg också på din packlista att du räknade med 1000 minus kaloriet per dag, blev det inte mer? Jag räknar med att bränna 4000 per dag. Skulle du komponera en annan meny nästa gång eller är det optimalt för dig med müsli och potatismos? Allt är ju individuellt så klart, men jag tänker att energiförlusten gör resan mindre njutbar då blodsockret sjunker och med det humöret. Fast det är ju bara jag... Henrik
Jag planerade för 1500 kcal per dag, något jag testat tidigare - och det funkade bra. Jag käkade upp mig några kilon innan jag åkte i och med att jag tycker att det är bättre att kånka på fläsket på kroppen än i ryggsäcken. Satsade enbart på käk med hög kolhydrathalt och "bra" protein-innehåll.
När blodsockret sjönk så hade jag en halv kexchoklad nära till hands och den står man sig rätt OK på. Sen tryckte jag ner ett par Digestivekex också. Dagen då det bar över Fimmvörduhalspasset käkade jag bara godis (müsli till frukost dock). Godiset var Snickers, Dextropur, Kexchoklad och Digestivekex - rena raketbränslet. Dextropuren var mitt nödlivsmedel.
Själv tror jag inte att jag bränner mer än max 2500-3000 kcal på en någorlunda hård vandringsdag. Om käket är kolhydrat- och proteinrikt (men fattigt på fett) så kommer kroppens fettreserv att förbrännas - man behöver således inte kånka på fettet i ryggsäcken eftersom det redan sitter på kroppen (och därför kan man ha mindre kcal med sig eftersom kroppens fett står för en viss del kcal därtill). Sen behöver det kolhydratrika käket inte vara potatismos och müsli i en månad - det är ju helt upp till en själv vad man gillar eller snarare står ut med. För mig funkade det helt OK, men jag skulle kunna vara galen nog att leva på tallbarrsté i en månad också å andra sidan.
Anser mig själv inte vara varken hardcore eller hårdkarl - tycker bara det är extremt intressant med att se hur människokroppen fungerar i utsatta situationer och vilket käk kroppen kan leva av som dessutom är viktmässigt minimalt.
Jag gick inte ner så mycket, max 3-4 kilo i och med bra käk i Landmannalaugar och en massa käk när jag kom tillbaka till civilisationen. Man behöver inte nödvändigtvis lägga på sig 10 kg bara för att vandra en månad, kanske skall man lägga på 20kg om man skall skida över Antarktis däremot.
Menyn för nästa äventyr kommer att vara lite annorlunda, mest pga att jag inte kommer att ha något kök vid vissa tillfällen och att jag vill röra mig snabbt utan att stanna och blanda till något. Därför håller jag på att testa Pripps Energy Orginal - ett pulver som är osmotiskt, dvs kolhydraterna lämnar magsäcken och ut i blodet nästan lika snabbt som vatten, dvs man får snabbt energi. Det är inte vanligt socket som går "snabbt in och snabbt ut" utan energin varar betydligt längre och dessutom så behöver man ju dricka emellanåt, så varför inte trycka i sig några kcal samtidigt var min tanke. Har testat detta under en hel dag i skogen och det funkar ganska bra, trots att man är hungrig har man energi i musklerna och är klar i knoppen - vad mer behöver man? Jo, protein så klart. Därför blir det godis, kex och ett suspekt vitt pulver.
Vandringskäket kommer att åtminstone till hälften vara frystorkat (typ varannan dag frystorkat, varannan potatismos + torkat renkött). Lite lyx får man kosta på sig
Frukosten kommer att bestå av välling. Vällingen är berikad med en massa skit så där får man alla vitaminer, m.m som behövs den dagen. Välling innehåller också ganska mycket protein för att vara en sådan produkt.
/Michel