Vi går inte speciellt snabbt och tog oss från Gjendesheim och upp till Ryssvatnet på en halv dag ungefär. Så börjar man på förmiddagen kommer man nog en bit längst med stranden också. Alltrails verkar ha en rimlig uppskattning, alltså 4 timmars gång för att komma till Ryssvatnet och ett par kilometer längst med stranden. Det är ju mycket lättare sen att gå längst med stranden, det är ju höjdmetrarna från Gjendesheim som är jobbigast.
Jag vet inte varifrån
@vbot får att det skulle vara 3 mil till Memurubu. När jag mäter från allra första början av Ryssvatnet och långa vägen som syns på kartan, upp på fjället och ner igen och hela vägen till Memurubu är det ca 2 mil.
Börjar man tidigt och håller tempot uppe hinner man på två hela vandringsdagar skulle jag säga. Så med två övernattningar har man ju tid att vila och njuta lite extra också!
Vi gick ju via glitterheim och tog en natt där. Nästa dag gick vi ner till Sundodden vid Ryssvatnet. Därifrån tog det oss kanske 3 timmar till stället där stigen delar sig och går mot Memurubu eller Besseggen. Vi fortsatte ju över Besseggen och gick hela vägen till Gjendesheim till Memurubu är det ju mycket närmare.
För övrigt så ser jag på Norges kart att stigen ser ut att gå rätt högt upp i passet och bron över Blåtjönnåe syns inte på kartan. Men om du väljer satelitbild och följer forsen upp från Ryssvatnet så hittar du bron. Om du siktar direkt på bron så blir det lite närmare än det ser ut på kartan (inte för att det borde spela någon större roll). Vi hade inte kollat upp det där med bron utan så som jag minns det så följde vi bara T:na, det gick av sig självt. Men det är rätt många stigar där och alla går ju till samma ställe. Men vill du spara på stegen kan du ju kolla var bron är och sikta direkt på den. Bron är för övrigt rejäl och säker men kanske lite nervkittlande om man är höjdrädd. Typiskt norsk.
I övrigt så var det inga konstigheter, utom att det var ett kort parti på vägen upp från Ryssvatnet mot Memurubu som var rätt brant. Men det varade inte särskilt länge och var inget extremt eller så.
Om jag räknar bort extraturen till Glitterheim så gick vi alltså sträckan på mindre än två hela vandringsdagar, i rätt sakta mak och vilade oss då och då. Men det är förstås olika hur mycket man orkar på en dag.
Fråga gärna om du undrar nåt!