Zakopane är snarare en utdragen bebyggelsezon längs hela bergskedjan, än en konkret punkt på kartan, så det kan skilja väldigt var ni hamnar i förhållande till ledsystemet. Börja med att skaffa karta, t ex
här, och berätta om utgångspunkten, så kan jag ge mer specifika tips.
Tatra närmast Zakopane består av en snällare kalkbergsdel, Västra Tatra (Tatry Zachodnie / Západné), och en betydligt mer högalpin granitdel, Höga Tatra (Tatry Wysokie / Vysoké). Skarven ligger nära linbanans toppstation och syns rätt dramatiskt från vissa delar av Zakopane. Bägge delarna finns på både polska och slovakiska sidan (namnet efter snedstrecket är det slovakiska), fast slovakerna som sagt har betydligt mer av allt (även björnar
). Deras del av Västra Tatra är faktiskt rätt så folktom även under högsäsong, då det är glest mellan fjällstugor och därmed långa dagsetapper. Åtminstone för den som inte vill sova på mindre oficiella övernattningsställen
.
Som vanlig turist (alltså inte klättrare) får man av naturskyddsskäl hålla sig till de markerade lederna. Ledsystemet är väldigt väl utbyggt och väl markerat i bägge länderna, men av gamla politiska skäl lite dåligt hopknutet. Om det är "lätt" eller "svårt" beror mest på om man är känslig för exponering. En del leder innehåller ganska luftiga avsnitt, men det är inte tal om någon klättring - på sin höjd behöver man ibland hjälpa till med händerna.
Det kan dock bli ett helt annat läge om det är snöigt, isigt och/eller dålig sikt, vilket mycket väl kan inträffa i september. Väderomslag kan komma väldigt abrupt - plötsligt nedisade granitstup är inte kul att ta sig ner på.
Den lilla polska delen av Höga Tatra består i stort sett av tre stora huvuddalar och dras förgreningar, med vackra postglaciala sjöar och fjällstationer i var och en, och fina leder över passen däremellan - idealiskt för just en 3-4 dagarsvandring. Lider ingen av er av höjdskräck och det är torrt och stabilt väder, så kan ni istället göra hela eller delar av kamvandringen längs "Örnstigen", Orla Perć. Min egen favorit på polska sidan är "Stengubbens pass", Przełęcz pod Chłopkiem, med utgångspunkt i fjällstationen vid sjön "Havsögat", Morskie Oko. Mer konkreta upplägg kan ni som sagt få, när vi har en karta att kommunicera över, och jag vet hur/var ni tänker bo.
Bor man nere i Zakopane, är fortfarande det mesta på polska sidan inom räckhåll för dagsturer. Man måste dock både börja och sluta med en minibussfärd, annars går mycket av dagen till trista transportsträckor på asfaltvägar genom enformig granskog. Starta så tidigt som möjligt på morgonen, dagarna börjar bli korta i september, och bussturerna mellan nationalparkens gränser och Zakopane både glesare och nyckfullare (de är privata enmansföretag, åker när bussen blivit full - eller inte alls, när de inte tycker det verkar lönsamt). Egen bil kanske löser problemet, men då måste man avsluta dagsturen där man startat, och det är hutlöst dyrt att parkera vid nationalparksgränsen.
Av alla dessa anledningar vill jag envisas med rådet, att ni trots allt försöker hamna högre upp i bergen, ännu hellre göra en "stugvandring" mellan de rätt lyxiga fjällstationerna. Ni får betydligt mer utbyte av det hela. Kan ni boka i förväg är det lugnt att få plats. I september räcker det för det mesta att ni ringer kvällen innan, när ni planerat nästa dagsetapp (kan vara lite tjockare under en veckohelg med vackert väder). Med ett undantag - fjällstugan "Murowaniec", därifrån det bara är en knapp timme ner till "civilisationen" - blir dock ingen någonsin bortkörd, inte ens om man kommer oanmäld och alla ordinarie sängplatser tagit slut. Då får man "golvet", i de flesta fall inkl. underlägg/madrass och filtar. Bäst dock att ändå medföra en lättare sovsäck och liggunderlag, också av säkerhetsskäl.
Ett mellanting skulle vara att bo i något av dessa två ställen, som bägge ligger strategiskt till, direkt vid gränsen till nationalparken:
"
Jaworzynka" alldeles intill linbanans dalstation,
"
Łysa Polana" nära gränsen till Slovakien.
Det är inte fullt lika mysigt som att somna och vakna i någon av fjällstationerna uppe bland bergen, men ni slipper i alla fall jaga motoriserad transport på väg upp och ner - ledsystemet börjar utanför dörren.