Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes!

Hej!

All right, ska fråga igen om en vecka :).

Nordnorge låter spännande, hur skiljer sig naturen från nordsverige?

//Elle

Mina erfarenheter av stugturer i Nordnorge inskränker sig till Storsteinområdet i närheten av Narvik.
Generellt gäller att det är mer dramatisk bergsnatur nära havet i Norge än vad det är i Sverige. (större nivåskillnader).
Dock verkar det krångligare med hyttor. De finns dom som är låsta och obemannade och man måste rekvirera nyckel (som i mitt fall hade gjorts av min kompis) och då måste man veta hur man får tag på dom.

Har du inte varit i fjällen förut så är Vålådalsfjällen utmärkta såväl med som utan sällskap. Du kommer att träffa folk i alla stugorna. Stendalsstugan är jättetrevlig, och kanske myggkulmen är passerad vecka 34. Det finns trevliga dagsturer att göra med den som bas så stanna gärrna där ett par dagar.
Låt inte din fjälltur göras beroende av om du hittar sällskap i förväg eller inte.

Lycka till!

....och dyrare...

Helt klart mer dramatiskt som sagt var. Men förutom detta är Norska fjällen oftast betydligt kargare än det är på den Svenska sidan, glaciärerna är betydligt större vilket givetvis beror på en betydligt större nedebörd generellt sett och sen får man inte glömma att Norge är typ 20-30% dyrare på det mesta.

Håller för övrigt med föregående att Vålådalen är ett utmärkt förstavandringsområde. Vill bara tillägga att bastun i Stensdalen är en av de finaste jag besökt i fjällvärden :)

/ Stefan

Nord norge

Hej!

All right, ska fråga igen om en vecka :).

Nordnorge låter spännande, hur skiljer sig naturen från nordsverige?

//Elle

Jag ska vandra norr om Bodø och där är naturen mer dramatisk än i de svenska fjällen.. mer upp och ner i naturen samt högre fjällmassiv mm

Det är lite svårare att navigera efter karta då man ofta inte ser så långt åt gången men å andra sidan så kan man följa de naturliga dalgångarna...

Sen är det riktigt bra fiske där omkring :) och det skadar ju inte.... och ofta inte en människa på flera dagars vandring...

Men det kan man få i de Jämtländska fjällen oxå bara man håller sig undan turist stigarna.

Vi kan ju höras av lite framöver så får vi se om jag hänger med dig en bit eller hela din vandring... var länge sedan jag vandrade i vålådalen.

/Krister

Hej allihopa!

Nu till en fråga som jag nästan har berört tidigare men jag tänkte ställa den i en annan form till alla som ngn gång besökt Vålådalen;

Hur blött är det i området? Vilken typ av skor behövs? Borde jag satsa på hög känga +galonbyxor ;)? Eller är det att ta i lite väl mkt?

//Elle

Ganska torrt så länge du håller dig på leden.

Hejsan!

Om ösregnet kommer kan det ju vara skönt med ett par galonbyxor, men om du har något lättare i garderoben behöver du inte vara allt för orolig för att välja det alternativet. Så länge som du följer lederna, vilket jag antar att du tänkt göra, är det inga större problem med blötområden. Visst kommer du passera ett antal myrmarker, men där går man till stora delar på spång.

Däremot hade jag personligen valt att gå med en hög känga. Visst klarar man sig med en lägre och lättare sko, men det som är skönt med känga är att man mer kan trampa på utan att bry sig. Kommer man till exempel fram till en liten bäck som behöver passeras klarar man sig ofta utan att ta av sig kängorna och i de blöta partierna som man oundvikligt kommer till förr eller senare slipper man skutta runt som en förvirrad gräshoppa för att undvika att bli blöt om fötterna.

/ Stefan

Kommer man till exempel fram till en liten bäck som behöver passeras klarar man sig ofta utan att ta av sig kängorna och i de blöta partierna som man oundvikligt kommer till förr eller senare slipper man skutta runt som en förvirrad gräshoppa för att undvika att bli blöt om fötterna.

/ Stefan

Nä en gräshoppa vill man ju inte vara ;)

Jag har nu kommit fram till en planering på hur jag vill gå. Om ni har erfarenhet får ni gärna komma med kommentarer! :)

Dag 1: Storulvån-Sylarna 16 km
Dag 2: Sylarna - Gåsen 18 km
Dag 3: Gåsen - Vålåstugorna 16 km
Dag 4: Vålåstugorna - Lunndörren 16 km
Dag 5: Lunndörren - Vålådalen 14 km

Dag 1 kommer jag att börja gå ungefär mitt på dagen (anländer då till storulvån) men jag hoppas att det ska gå bra ändå...

Finns det några konstigheter längs min planerade rutt som jag behöver tänka på?

En annan fråga: varför är STF:s turförslag i den riktning de är? Föreligger det några problem med att gå sträckorna åt motsatt håll?

Ha en bra dag!

//Elle

Går fint åt bägge hållen, men....

Hej igen!

Inga konstigheter längs den planerade rutten, enda lilla passagen som kanske kan kännas lite spännande är vadet över Gåsån ett par km innan Gåsenstugorna. Inte för att det är något speciellt svårt vad, men har man inte vadat innan kan det ju vara lite speciellt.

Givetvis kan du gå turen åt andra hållet om du vill, men jag hade valt att gå som du planerat. Det finns en del fördelar med att gå till Sylarna först. Den största fördelen enligt egen utsago är att du på det sättet har en changs att gå upp på någon av Syltopparna om du får kanonväder dag 2, en helt makalös upplevelse i fint väder :) Då kan du ju på ett enkelt sätt bara korta av turen och gå Gåsen - Stensdalen - Vålådalen istället.

Enda kommentaren i övrigt är att jag hade nog valt att avsluta med Vålåstugorna - Stensdalen - Vålådalen istället för att gå via Lunndörren. Tycker att sträckan Vålåstugorna - Lunndörren bitvis är lite trist och Stensdalen är en av mina favoritstugor i fjällen. Men oavsett vilket du väljer kommer du garanterat få en kanontur!

/ Stefan

Hej igen!

Inga konstigheter längs den planerade rutten, enda lilla passagen som kanske kan kännas lite spännande är vadet över Gåsån ett par km innan Gåsenstugorna. Inte för att det är något speciellt svårt vad, men har man inte vadat innan kan det ju vara lite speciellt.

Givetvis kan du gå turen åt andra hållet om du vill, men jag hade valt att gå som du planerat. Det finns en del fördelar med att gå till Sylarna först. Den största fördelen enligt egen utsago är att du på det sättet har en changs att gå upp på någon av Syltopparna om du får kanonväder dag 2, en helt makalös upplevelse i fint väder :) Då kan du ju på ett enkelt sätt bara korta av turen och gå Gåsen - Stensdalen - Vålådalen istället.

Enda kommentaren i övrigt är att jag hade nog valt att avsluta med Vålåstugorna - Stensdalen - Vålådalen istället för att gå via Lunndörren. Tycker att sträckan Vålåstugorna - Lunndörren bitvis är lite trist och Stensdalen är en av mina favoritstugor i fjällen. Men oavsett vilket du väljer kommer du garanterat få en kanontur!

/ Stefan

Hej Stefan!

Tack för synpunkterna, skippar eventuellt Lunndörren. Ska verkligen bli jättespännande!

//Elle

Hej Stefan!

Tack för synpunkterna, skippar eventuellt Lunndörren. Ska verkligen bli jättespännande!

//Elle

Ta dig till Lunndörren och den vedeldade bastun med tillhörande dopp efter, väldigt trevligt. Sistasträckan, lunndörren - vålådalen går du förmodligen på långt mindre än halva tiden jämfört med de andra sträckorna. Så kommer du upp mitt på dagen så kanske det kan vara värt att ta turen i omvänd ordning, dvs börja i Vålådalen och sluta i Storulvån. Då slipper du stressa igång vandringen. Sträckan vålådalen-lunndörren är i vårt tycke inte den roligste. Däremot tyckte vi lunndörren-vålåstugorna var helt godkänd även om Undvall inte verkar uppskatta den. Blandad vandring. Men smaken är ju olika, vi kan inte riktigt hålla med i hans hyllande av stendalen, då vi mest uppfattade det som ett hemskt mygghål. Efter ev bastu i stendalen har du bara en bäck/å att kyla ner dig i, i Lunndörren står en hel fjällsjö till ditt förfogande. Du har förmodligen också ett mindre vad mellan gåsen och vålåstugorna (Härjångsån) utöver det Undvall förvarnat om.

Vi gick Vålådalen-Stendalen-Gåsen-Vålåstugorna-Lunndörren-Vålådalen förra året som våran första fjällvandring, gick hur bra som helst. Hade med oss vår dvärgschnauzer och han klarade hela strapatsen utan problem (buren över vadet vid härjångsån). Den delen av vandringen är således väl lämpad för en nybörjare, så det finns inget att oroa sig för. Vår utrustning/packning kunde även ifrågasättas starkt. Tungt sommartält inköpt på rusta eller motsvarande anpassade för skånska campingar m.m. I år blir det Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån med ev topptursdagar insprängda för vår del. Denna gång har vi däremot skaffat ett riktigt tält. Vi går veckan efter dig, så du får gärna lämna rapport om förhållandena i terrängen.

Nu är jag och min sambo som sagt inte de mest rutinerade fjällvandrarna. Våra erfarenheter kvalar inte ens in på den skala Undvall kan mäta sina med, men vi kan tycka och ha åsikter ändå. Tycke och smak är subjektivt ;-) lycka till

bifogar en bild när hunden vilar ut efter vadet vid Härjångsån

Bilagor

• aramis.jpg
    aramis.jpg
    143.4 KB · Visningar: 745
Senast ändrad:
Cool vovve!

Snygg bild på hunden och ganska kaxigt av en dvärgschnauzer att gå hela vägen.

Håller med helt och fullt att Lunndörrstugorna i sig själva är kanonfina och Lunndörrsfjällen är en av mina absoluta favoriter i Jämtland/Härjedalsfjällen. Finns ett flertal trevliga dalgångar att utforska och går man på sydsidan av massivet hittar man ett av de minst besökta områderna i Sverige. Fast en sådan tur kräver i princip att man sover i tält.

Sen är det alltid svårt att rangordna turer mot varandra och jag brukar hur som helst personligen alltid köra med en mycket öppen planering. Vilket vägval som är det bästa beror ju ofta på vilket väder man har. I finväder föredrar jag att gå så högt som möjligt, där det finns färre mygg och (oftats) bättre utsikt, men rullar det stora lågtrycket in är det bara skönt att komma ner i skogen.

Sen vill jag bara tillägga att den värsta myggsäsongen för det mesta är över i mitten av Augusti då Elle ska ut och vandra och sist jag var där kunde man köra en "hink-dusch" inne i bastun i Stensdalen. Men visst är det extra härligt att ha en hel tjärn att bada i :)

/ Stefan

Dock möjliggör turen över Lunndörren ett besök i Issjödalen som verkligen är en sevärdhet, tillsammans med Pyramiderna och platån däremellan. Då är det bäst att avsluta i Vallbo, som också trafikeras av taxibussen bara man kommer ihåg att förbeställa.

Men smaken är ju olika, vi kan inte riktigt hålla med i hans hyllande av stendalen, då vi mest uppfattade det som ett hemskt mygghål. Efter ev bastu i stendalen har du bara en bäck/å att kyla ner dig i, i Lunndörren står en hel fjällsjö till ditt förfogande. Du har förmodligen också ett mindre vad mellan gåsen och vålåstugorna (Härjångsån) utöver det Undvall förvarnat om.

Vad gäller Stensdalen är det i mitt tycke knotten som är det största problemet. Det finns även två vad på sträckan Vålåstugorna-Stensdalen: ett över ett av alla dessa vattendrag i området som kallas för Tvärån och sedan ett över Stensån nära stugplatsen. Jag har bara färdats denna sträcka på vintern, men i somras fick jag rapporter om att det förstnämnda vadet visserligen kunde vara vattenrikt men det var ändå ingen (gammal, ung, fjällräv, novis) som upplevt det som problematiskt och det andra lär vara toklätt i största allmänhet.

När det kommer till vadet över Härjångsån så är leden synnerligen dumt dragen! Det markerade vadstället kan tidvis vara vanskligt och är inte särskilt väl valt på något sätt. Man bör istället gå över precis vid utflödet ur den nedersta sjön (cirka 50m uppströms), där det oftast bara är att spatsera över, med eller utan kängor.

En annan Tvärå på leden mellan Vålåstugorna och Lunndörren måste också övertväras, men här fanns det så sent som i somras utlagda stockar något hundratal meter ovanför leden.

Sen vill jag bara tillägga att den värsta myggsäsongen för det mesta är över i mitten av Augusti då Elle ska ut och vandra och sist jag var där kunde man köra en "hink-dusch" inne i bastun i Stensdalen. Men visst är det extra härligt att ha en hel tjärn att bada i :)

Hinkdusch finns även i Lunndörren om ingen har pajat den. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
Olander Vandring kring och på Kebnekaise Fjällvandring 6
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
Markus_h Vandring kring Tärna - Hemavan Fjällvandring 2
axeknu-2 Vandring kring luleå? Fjällvandring 5
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
cliff74 Vandring kring Sylarna? Fjällvandring 4
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg